Ga naar inhoud

Donor.


Elin

Aanbevolen Berichten

Stel dat jullie om wat voor verschrikkelijke reden dan ook in mijn schoenen zouden staan en op zoek moeten naar een donor om die lang gekoesterde droom in vervulling te laten gaan.

 

 

 

Aangezien ik nu zelf met zo'n lijstje bezig ben vraag ik me af of ik het wel goed doe. Afgezien van dat de donor geen ernstige ziektes mag hebben en soa vrij moet zijn wat voor eisen zouden jullie nog meer aan een donor stellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

pfff moeilijk zeg.. inderdaad ziektes en soa's etc natuurlijk..Wellicht geen overbeharing? en huidskleur maar das logies;) en tja als je dna toch al iemand moet kiezen wellicht dat ze niet op jonge leeftijd kaal worden.Dat is ook erfelijk.het lijkt me erg moeilijk!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hahahah...jheroen is kaal...maar nog steeds een lekker ding hoor!

 

 

 

Ik zou het eerst bij een broer (als die er is) proberen....en dan steeds verder de fam in gaan....dus een neef (van je man dan hè)...dan is het toch ook deels van hem!

 

 

 

En als het een vreemde is zou ik niet zo heel veel eisen......ik denk dat hij inderdaad gezond moet zijn....en in ieder geval een beetje snugger!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan famillie hebben wij ook gedacht, echter dat is niet meer mogelijk of we moeten het aan neven vragen die van mijn leeftijd zijn. Aangezien mijn vriend en ik 20 jaar schelen zit er ook een leeftijds kloof tussen mijn schoonfamilie met als bijkomstigheid dat die mannen allemaal gesterriliseerd zijn.

 

 

 

Ook lijkt het ons een heel ingewikkeld verhaal worden als het zaadje van familie zou zijn.. (wat als er ooit eens ruzie komt bijvoorbeeld)

 

 

 

Toch bedankt voor jullie reacties en ik ben nog steeds erg benieuwd naar verdere reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet niet of je het belangrijk vind, maar misschien uiterlijke kenmerken van jullie? Kleur haar, kleur ogen? Lengte?

 

 

 

Moet je de donor altijd zelf zoeken? Hij is dus altijd "bekend" dan? Hoe gaat het wettelijk? Mag/kan het kind; of de biologische vader ooit op zoek naar vader/kind?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet niet of je het belangrijk vind, maar misschien uiterlijke kenmerken van jullie? Kleur haar, kleur ogen? Lengte?

 

 

 

Moet je de donor altijd zelf zoeken? Hij is dus altijd "bekend" dan? Hoe gaat het wettelijk? Mag/kan het kind; of de biologische vader ooit op zoek naar vader/kind?

 

 

 

 

 

Er bestaan geen anonieme donoren meer dat mag niet meer volgens de wet omdat ieder kind recht heeft om te weten waar hij /zij van af stamt.

 

 

 

Je hoeft niet altijd zelf te zoeken, je kan ook via het ziekenhuis doen en dan kom je op een wachtlijst en maakt het ziekenhuis de match voor je. Aan de hand van uiterlijke kenmerken van de man (of de 2 vrouwen die een kind willen) echter is zo'n wachtlijst tussen de 1,5 en 3 jaar wachten.

 

 

 

Via het ziekenhuis wordt het geregistreerd welk zaad van welke donor tot een zwangerschap heeft geleid bij wie. Als het kind dan 16 jaar is kan het daar opvragen wie zijn haar vader is.

 

 

 

Als je zelf een donor zoekt, wordt er een donorcontract opgesteld waar alle rechten en plichten instaan van donor en ontvanger. Doordat een donor geen geen verwekker is (dus gemeenschap heeft gehad) heeft hij geen recht op bezoek en het kind geen recht op alimentatie. Anders wordt het als de donor een bekende is (familie) of contact blijft houden. Dan zal de rechter bij een eventuele rechtszaak bepalen dat er sprake is van een zogenoemd family-life en dan heeft de donor recht op bezoek en ook de plichten om (financieël) te onderhouden.

 

 

 

Al met al is het redelijk safe als je dus een donor vind en die als donor houd. Natuurlijk kun je diegene laten weten dat het geboren is en af en toe op de hoogte houden hoe het met het kind is maar als jullie wekelijks op de koffie gaan bij elkaar is er geen sprake meer van een donor.

 

 

 

Ik hoop dat het zo duidelijk is.. En naar mijn kenmerken hoeft inderdaad niet gekeken te worden want de eicelletjes zijn wel van mij :icon_clown:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow ja, erfelijke ziektes zou ik willen weten, alzheimer, parkinson, chromosonenafwijkingen weet ik veel wat allemaal, maar ik neem aan dat als er iets in je familie voorkomt je niet in aanmerking komt voor donor?

 

 

 

Zijn wel duidelijke regels en wetten voor zo te lezen, dat is erg prettig, misverstanden kun je in deze situatie echt niet gebruiken!

 

 

 

Hebben jullie een donor op het oog? Of druk aan het zoeken?

 

Ik kreeg de indruk dat je het niet via het ziekenhuis wil doen ivm met lange wachttijden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee we hebben nog geen donor op het oog. En je hebt gelijk dat we het niet via het ziekenhuis willen doen maar via zelfinseminatie.

 

 

 

Zo hebben we toch het idee dat we het sámen gedaan hebben.

 

 

 

Over die erfelijke ziektes, dat is een moeilijk punt. Daar worden geen onderzoeken naar gedaan bij donoren. Dus dat is een risico dat je neemt. Maar dat risico heb je ook als er iets in je eigen of in je partners familie zit wat nog niet bekend is natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat vreemd dat ze niet onderzoeken op erfelijke ziekten.. bij mijn man in de familie zit CF (cystic fybrosis, taai-slijmvlies-ziekte) Weet niet of ik het goed heb geschreven, maar wij hebben hier onderzoek naar laten doen want een kindje met CF.. weet niet of ik dat wil.

 

Maar, wat ik wil zeggen, misschien mogen die mensen met dit soort ziekten niet eens donor worden?

 

En als je zelf iemand zoekt kun je dit natuurlijk navragen.

 

 

 

Ik vind het wel interresant!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad als het via het ziekenhuis gebeurd dan wordt het medisch dossier doorgenomen en dergelijke. Dus dan mogen diegene geen donor zijn.

 

 

 

Als je zelf zoekt naar een donor is dit dus een risico. De donor tekent er wel voor dat hij verklaart dat er tot op het moment van tekenen geen erfelijke ziektes bekend zijn maar dat is dus niet te controleren. Mochten we dus een kindje krijgen met een erfelijke ziekte wat niet bij mij weg komt kunnen we de donor daarvoor 'aansprakelijk' stellen, maar ja of je daar wat mee opschiet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het ook, voorlopig wachten we eerst even de uitslag af die we 15 november krijgen, mocht deze net zo negatief zijn als de vorige dan gaan we serieus opzoek naar een donor en dan zal ik jullie hier ook van op de hoogte houden.

 

 

 

Voor als nog hoop ik dat de zaadtest wat beter is en er dus wat gevonden is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden