Ga naar inhoud

Wat doen jullie voor een werk?


Gast Amanda

Aanbevolen Berichten

Ik schrijf alweer een tijdje mee, en begin iedereen een beetje te kennen, maar ben wel nieuwsgierig wat jullie doen voor de kost haha.

 

 

 

(voor diegenen die het kwijt willen..)

 

 

 

Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg.

 

24 uur per week, komt neer op ma-di-woe, en de weekenden om-en-om.

 

 

 

Ik begeleid vertstandelijk gehandicapten bij het "wonen". Ze zijn tussen de 40 en 73 jaar en kunnen vrij veel zelf. De meeste kunnen praten, zelf aankleden enz.

 

Mijn vroege dienst begint om half 8, de late tot half 11. Geen nachtdienst (gelukkig!!)

 

Voor deze groep werkte ik op een groep met dementerende, die konden niets zelf.

 

 

 

Ik vind het werk en kindje prima te combineren, heerlijk vind ik het. (als je me dit tijdens het verlof gezegd had, zou ik heel hard gelachen hebben.)

 

Ik zag er enorm tegen op, maar vind het nu juist lekker er even uit te zijn.

 

 

 

Amanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

wat een leuk topic...zeker voor knuffelsab(leuke naam)..hahahaha

 

 

 

Wij hebben een hosting bedrijf..... www.budget-site.nl

 

en we hebben een schoonmaak bedrijf! www.brielsfacilicare.nl

 

 

 

Voor het hosting bedrijf werken we thuis!

 

Het schoonmaak bedrijf daar werken we bij panden s`morgens en s`avonds...we werken samen met andere kleine schoonmaakbedrijven en leveren ook goederen aan klanten, zoals w.c papier, papieren handdoekjes enz enz

 

Verder bemiddelen we met glasbewassing en we zetten voeren in de was....tapijtreinigen...jeetje wat doen we veel....hahahahah

 

 

 

We werkten eerst alle twee op kantoor....jheroen bij delta Lloyd en ik bij de ecabo (examen bank administratie) Jheroen in de verzekeringen en ik maakte examens samen met professoren.

 

Toen ik jheroen leerde kennen had hij al een paar jaar een schoonmaak bedrijfje gehad en wilde dat weer gaan doen...het kantoor beviel hem niet!

 

Ik moest er eerst goed over nadanken hoor...want dat betekende in het begin hard werken veel poetsen...hahahahahah

 

Nou dat ging lopen als een trein...we gingen andere begeleiden om op te starten...ja ook dat nog..hahahahah

 

En nu doen we het nog steeds en verdient het erg goed moet ik zeggen!

 

 

 

Het hosting bedrijf is begonnen uit een hobby....ik was al een comp nerd toen ik jheroen leerde kennen....leerde hem veel over computers...inmiddels weet hij er meer van dan ik...hahahaha....en is hij begonnen met websites maken voor de buurtverenigingen hier......inmiddels doet ie dat voor alle verenigingen in soest en deed hij het op vrijwilligers basis maar het werd steeds drukker....sinds vorig jaar heeft hij er een bedrijf van gemaakt en geregistreerd bij de kamer van koophandel...en ook dit gaat heel voorspoedig....

 

 

 

http://www.wallpapergallery.info/

 

 

 

http://www.wmosoest.nl/

 

 

 

http://www.soesterengh.nl/

 

 

 

http://www.pkuvereniging.nl/

 

 

 

http://www.casemaa.budget-site.nl/

 

 

 

Dit zijn een paar sites die hij al gemaakt heeft...op budget-site staan er meer!

 

 

 

En tegenwoordig hebben we dus ook ons drink en luier bedrijfje....hahahahahahah.....maar die kost alleen maar geld...hahahahahah

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedoel je mij Joos??? haha, ja zeker een leuk onderwerp, NOT!!! hahaha.

 

Wel Amada, ik doe op het moment geheel onvrijwillig niets haha.

 

Ik heb overal verstand van maar ik werk nu alweer ruim 5 jaar in de financiele wereld en dan met name in de hypotheken.

 

Ik ben op zoek naar een andere baan en wat dat gaat worden weet ik nog niet....

 

Eens kijken hoe het met mijn geheugen is en of ik goed heb opgelet vorig jaar toen we het er over hebben gehad... hmmm hahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben altijd kapster geweest,maar toen ik zwanger was, werd mijn contract niet verlengd,zou dan voor onbepaalde tijd krigjen. Niet zo erg hoor, vaak ruzie met baas, ik was vaak weg, op mij kon je niet bouwen, in de tijd van ivf. Had ik recht op een vrije dag,moest ik maar aan de zaak denken. Tja zo werkt dat dus niet. Die andere 2 jaar dat ik er gewerkt heb 4 dagen van 8-17.30uur en kwamen er nog mensen binnen om 17.29 uur,moesten we die knippen,zonder echt overwerk uit betaald te krijgen hoor.daar denkt ie niet aan,grrr word er nog boos van.

 

 

 

Maar ja, in zwangerschap dus geen baan gevonden en erna ook niet echt, vanalles gezocht. kapster ben ik er te lang uit,cursus volgen is me te duur.

 

Maar volgens cwi is dit DE tijd terug te komen,schijnbaar weinig aanbod kapster.

 

 

 

Nu werk ik 8-9enhalf uurtjes per weerk over 2 dagen verdeeld bij c&a,achter de klantenservice,schoomoeder werkt er, dus een binnendeurtje.hihi

 

Maar het bevalt me niet zo goed en ten 2de verdiend ht echt minder dan kapster.

 

dus ik heb wel een baan maar blijf op zoek.....hihi

 

 

 

Zeg Seetje een freelancer nodgi,haha of hoe heet dat. hubbie probeerd al een tijdje door te breken met sites te maken,maar lukt niet echt

 

deze heeft ie al gemaakt.

 

 

 

http://members.home.nl/tervuerense-herder/

 

 

 

 

 

http://www.behendigehuishond.nl

 

 

 

en deze,maar is niet meer zoveel aan gedaan

 

http://www.zivadjango.nl.tt/

 

 

 

groetjes angela

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk als ziekenverzorgende in een verpleeghuis, op een afdeling voor psychogeriatrische patienten in de leeftijd vanaf ca. 50 jaar. Ik werkte tot de zwangerschap als Senior verzorgende IG (tussen ziekenverzorgende en afdelingshoofd in). Maar om dat te blijven doen, moest ik weer een jaar naar school en omdat we toen druk bezig waren met de behandelingen, heb ik nee gezegd en kon toen als ziekenverzorgende op dezelfde afdeling blijven werken. Ik werk 28 uur per week en alle voorkomende diensten, dus ook nachtdiensten. Ik weet nog niet goed het bevalt om het te combineren met het moederschap, ben nog niet weer aan het werk geweest sinds ons gezinnetje is uitgebreid met onze prachtige dochter. Heb best wel weer zin om te gaan werken, even wat anders, maar op dit moment lukt dat nog niet... Eerst zelf maar even weer de oude worden...

 

 

 

Bianca

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik werk als administratief medewerkster bij een beveiligings bedrijf.

 

ik werk daar al 8 jaar en nu werk ik 24 uur in de week

 

ik werk op ma,di,wo en vind dit echt hele fijne tijden!!

 

ook ik ben blij als ik weer even kan gaan werken

 

had dat ook niet verwacht van mezelf!!

 

 

 

groetjes rosalie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou,

 

 

 

Mijn antwoord is eigenlijk overbodig.

 

 

 

Ik ben dus diëtist, sinds juli 2001; toen was ik klaar met studeren.

 

Al 6 jaar bij dezelfde organisatie.

 

Begon ijverig met 36 uur per week. Na 4 jaar naar 32 uur gegaan, ivm mijn bijdrage in onze eigen parketwinkel (administratief en klanten helpen, personal assistent van mijn vriend etc).

 

Na mijn verlof heb ik 12 uur per week ouderschapsverlof en werk nu dus 20upw (ma-dimi-wo).

 

 

 

Inhoud werkzaamheden:

 

Van 0-overjarigen ondersteunen met diverse diëten; Diabetes-overgewicht-ondergewicht-darmproblemen-kanker-nierziekten-voedselovergevoeligheid-eetstoornissen en ga zo maar door.

 

Een leuke en veelzijdige job, die ik goed kan combineren met de tweeling, de eigen zaak, de huishouding en aandacht voor mijn schatje.

 

 

 

Groetjes Laura

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat leuk allemaal,

 

.

 

 

 

Sorry sab... hihi. Hoop dat je snel iets vind wat je bevalt.

 

 

 

Bianca doe lekker rustig aan hoor, werk komt wel weer.

 

 

 

Joos, wat een bezige bijtjes zijn jullie!!!

 

 

 

Haha Ang, hans is zich ook al aan het verdiepen in hoe het werkt als je websites wil maken voor particulieren/bedrijven..

 

misschien kunnen ze samen iets beginnen hahaha.

 

 

 

Amanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn werk is niet echt iets waar je trots of gelukkig van wordt,HA HA HA maar ik werk al 16 jaar in een fabriek waar we snoepjes inpakken.Ik werk nu zo'n jaar of 6 partime en zou nooit meer terug willen naar 40 uur.We hebben drie ploegendiensten.Na de bevalling van de tweeling ga ik in de avond uren werken van half 6 tot half 10.Zo ben ik over dag lekker bij mijn kinderen en avonds is papa lekker thuis.

 

Maar ik mag niet klagen, ik heb wel een begripvolle en fijne baas,zo ben ik nu al vanaf mei thuis en hebben ze nooit moeilijk gedaan.Met de eerst ivf poging mocht ik als ik het even niet zag zitten thuis blijven als ik even geen zin had om te werken.

 

 

 

Dus Baas :icon_flower::clap2:

 

 

 

Manuela

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn laatste baan was als personeelsmanager bij een bedrijf met een Incassobureau en callcenter.

 

Ik ben in augustus 2002 gestopt met werken om mee te gaan met hubbie naar Geneve. Daar werken was nogal ingewikkeld met vergunningen enzo. Heb wel veel vrijwilligerswerk gedaan. Toen we verhuisden naar Belgie, gingen we beginnen met de ICSI behandelingen en ben niet op zoek gegaan naar een betaalde baan. Wel heb ik als vrijwilliger gewerkt bij Amnesty.

 

 

 

Nu ben ik aan het bedenken wat ik wil doen als we weer vertrekken over een jaar. Maar dat hangt er vanaf waar we naartoe verhuizen. Als het weer Geneve wordt, wil ik iets voor mezelf gaan doen. Als het Amerika, Oost-Europa, Zuid-Afrika of zoiets wordt, ga ik op zoek naar een betaalde baan of wellicht weer vrijwilligerswerk doen.

 

 

 

Het klinkt misschien heel prettig om niet te hoeven werken, maar het is niet altijd even makkelijk. Je mist toch een stuk sociaal leven, wat je wel hebt als je werkt. Contact maken in Belgie is niet makkelijk, zeker omdat bijna alle vrouwen hier fulltime werken. Gelukkig hebben we wel een lekker sociaal leven in het weekend, als we richting onze vrienden en familie in NL gaan.

 

 

 

Corine

Link naar reactie
Delen op andere sites

zeg wat zie ik....open solicitaties....hahahahahahahah.......angela kan je man werken met photoshop en joomla en natuurlijk andere grafische programma`s

 

Als dat zo is houden we het in ons achterhoofd!!!!!!!!!!!!!!!

 

 

 

Meiden wat leuk dit topic!!!!!!!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi meiden,

 

leuk te horen allemaal.

 

 

 

corine, lijkt mij ook moeilijk ja, een sociaal leven bouw je niet zomaar op zonder werk, met kinderen gelukkig wel weer meer;) en ja vrijwillig kan altijd, lijkt me ook leuk!

 

jose jullie zijn echt bezige bijtjes ja, knap vind ik dat altijd, als je zelf dingen opzet enzo.

 

 

 

angela ik hoop dat je weer werk als kapster vind, ik zag laatst bij ons ook flyers bij de kapper hangen, dus misschien dat ze nu minder eisen stellen wat cursussen betreft? lijkt me erg leuk, in de kapsalon werken, maar wel vermoeiend misschien?

 

 

 

sab, dat gaat helemaal goedkomen nog en dan denk je hoei had ik maar weer lekker 'vrij'. maar ik weet ook wel dat dat nu niet zo is, jammer he. je vindt vast iets dat veel leuker is!

 

 

 

had ik namelijk ook, moest ergens weg (jaarcontract en weinig werk) maar ik heb nu een veel leukere baan! vind ik zelf dan...ik ben opgeleid als architect en op archit.bureau's gewerkt, merkte dat in interieurontwerp leuker vond en ging toen bij een int.arch. werken, niet zo'n leuke baas en nu werk ik bij een projectinrichter op de ontwerpafdeling en doe daar inrichtings en kleurvoorstellen en presentaties etc.

 

3 dagen in de week en dat bevalt me heel goed. soms kan het een beetje stressvol zijn maar meestal vind ik het erg leuk en mijn collega's zijn ook ok! ik realiseer me soms dat ik een paar jaar geleden echt liefst wilde stoppen met werken en nu helemaal niet meer. wat kan dat een verschil maken he!

 

groet,

 

lis

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh lis kan jij niet een topic beginnen.......hoe richt ik mijn huis in...hahahahah...dat zou leuk zijn...online advies!

 

 

 

 

 

en angela...ja daar gaat weer mijn ondernemers geest.....waarom begin je niet een thuiskomkapperszaakje......leuk woord hè!

 

Dan zet je advertenties in de kranten en doe je een flyer maken en dan ga je met je autootje bij mensen thuis knippen.....en kan je ook nog eens je eigen tijd indelen....hahahahah....je zal wel denken...die meid is gek...hahahahah....ja ik heb altijd van die ideeën hoor...hahahah

 

en in mijn oude woonplaats deed een meisje dat ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

zeg wat zie ik....open solicitaties....hahahahahahahah.......angela kan je man werken met photoshop en joomla en natuurlijk andere grafische programma`s

 

Als dat zo is houden we het in ons achterhoofd!!!!!!!!!!!!!!!

 

 

 

Meiden wat leuk dit topic!!!!!!!!!!!!

 

 

 

He Seetje,

 

 

 

thuis knippen zou ik eigenlijk nie zo meteen willen,ben ik binnen 3 jaar ofzo versleten.haha

 

JE kunt de stoel niet hoger en lager zetten, permanent env erfjes boven de wasbak,ook niet fijn voor je rug. Snappie en thuis of iets eccht voor mezelf ,wil ook ook niet, werk liever bij een baas en alles geregeld en betaald krijgen.

 

 

 

ps over hubbie, photshop ken ik wel,staat of pc,

 

vanallerlei macromedia dingen, fireworks,dremaweaver,flash.

 

Geen idee of hij dat heeft gebruikt met sites te maken,maar volgens mij zijn dat tekenprograam,`s.

 

hahaha zou ik allemaal moeten vragen hoor.

 

DENK MAAR EENS AAN ONS!!!!!HIHI

 

Ik vind zelf dat hubbie er wel iets van kan.opschepper he.haha

 

 

 

PS Manuela wist niet dat je al thuis zat, je buikkie zal flink in de weg zitten he.

 

 

 

Amanda zie je hubbie morgen voor zijn haren., Misschien babbelt ie wel met Carlo ,eigen bedrijfje beginnen met website.hahaha

 

 

 

groetjes Angela

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk om te lezen allemaal!!

 

 

 

lis, ik kan je tips wel gebruiken hoor..hahah nee interieur(niet schoonmaken hahah) is mijn hobby..

 

 

 

Ikzelf , cynthia, werk op een reisbureau(ARKE) . Nu 24 uur sinds ik bevallen ben en werk er nu 6 jaar.

 

Ik heb ooit gestudeerd aan de hogeschool voor toerisme in Breda, ben toen 1,5 jaar in Latijns-amerika gaan werken als rondreisbegeleidster(woonde in Costa rica), thuis in Ned. eerst bij randstad uitzendgroep aan de slag geweest maar dat vond ik niet mijn job, via mijn zus(werkt ook bij arke) ooit als invaslster begonnen en nu alweer een tijdje aan de slag.

 

ik vind het werk op het salaris na... echt nog steeds erg leul, ga graag zelf op ontdekking in de wereld en heb erg leuke collega's.

 

 

 

Corine, ik kan me heel goed voorstellen dat niet werken ook niet alles is hoor, ik ben blij ondanks dat het soms erg druk is dat ik dat sociale stukje meepak.

 

 

 

groetejs Cynthia

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een bezige bijtjes allemaal.

 

 

 

Ik werk op kantoor, bureaumanager in de pensioenen. Tweeënhalfjaar geleden dit kantoor opgestart met m'n twee collega's (zij hebben de aandelen :) .. Ga straks elke week twee dagen op kantoor werken, om de week drie dagen en om de week een dag thuis.. haha.. klinkt dat logisch? Hub kan twee dagen in de maand thuis zijn door een contractsaanpassing, die dagen (die ik anders thuis zou werken), kan ik nu eventueel naar kantoor als dat beter uitkomt.

 

 

 

Ik weet dat het erg leuk werk is, heb ook wel weer zin om te beginnen, maar zou Sven dan het liefst in m'n borstzakje meenemen. Maar goed, denk dat dat wel gaat wennen. Hij is in goede handen.. allebei de oma's passen een dag op en hub dus een keer in de twee weken.

 

 

 

Groetjes, Plien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk hoor Boe en Plien, plien ik snap t wel hoor haha.

 

IS goed Bo daar houden we je aan hoor!

 

Omdat ik bijna echt werkeloos ben, voor t eerst in mijn leven hahaha, zal ik jullie verklappen dat ik de hotelschool heb gedaan. Zoals jullie zien doe ik daar nu niet veel, of zeg maar gerust niets meer mee haha. Maar vond t wel leuk om te vertellen.

 

Ik zou wel graag makelaar of zo willen worden of kleuterjuf,maar ik geloof dat in dat laatste niet veel werk meer is. En die studie, mwoah, geen zin meer in hoor.

 

Nou dat was het dan weer voor nu van Toos bijna werkeloos.

 

Als ik een nieuwe baan heb meld ik het hier bij dit topic natuurlijk!

 

 

 

toedeltjes xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

He Sab,

 

 

 

Parttime is er wel werk te vinden; het wisselt erg per jaar moet ik zeggen.

 

Dan is er weer een overschot, dan weer tekort.

 

M.n. in de grote steden is er meer werk.

 

Ik hoop dat je snel een baan vindt die je leuk vindt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben nu nog fulltime huisvrouw. ga 26 november starten met een allround opleiding tot nagelstyliste waar ik ERG veel zin in heb.

 

wilde graag weer iets doen maar wilde geen verantwoording hoeven afleggen over schoolvakanties enzo.......nee beau dat heb jij beter geregeld hahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn aanstaande schoonzusje is net klaar met de Pabo en die kan nu nergens aan het werk dus die gaat nog een kopstudie doen.

 

Daarna wil ze dan waarschijnlijk met moeilijkere kindjes gaan werken, dat schijnt wat makkelijker te zijn. Om werk te in te vinden natuurlijk haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij was dat nog niet zo, toen werkten de meeste basisscholen op zichzelf zeg maar.

 

Tegenwoordig zijn zo goed als alle scholen ondergebracht in een stichting en daar moet je dan bij solliciteren.

 

je komt dan op een invallijst te staan en daar halen ze idd mensen vanaf en die kunnen dan invallen voor zwangerschap, ziekte .e.d

 

Met een beetje mazzel kom je zo aan een baan.

 

Ik hoop dat ze snel een baan vindt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.




  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden