Ga naar inhoud

24 jarige rechtenstudent met babywens..


Babydust

Aanbevolen Berichten

Hi lieve mama's en mama's in spe!

Zoals mijn titel al aangeeft ben ik 24 jaartjes oud en studeer ik Rechten in Amsterdam. Mijn partner en ik staan voor een moeilijke keuze. Wij weten sinds een jaar dat wij onze kinderwens alleen kunnen verwezenlijke via IVF met ICSI. Wat op zich moeilijk is om te horen, maar wij hebben aanvaard dat dit de weg is die wij moeten bewandelen en zijn dankbaar dat er toch een mogelijkheid is om anders (onvruchtbare) stellen als ons een kans te geven om die grote wens te verwezenlijken.

 

Ons enige probleem is dat wij dit nu deels kunnen plannen. Wanneer beginnen we eraan? Wij weten natuurlijk niet hoe lang het zal duren voor ons kleine wondertje er mag zijn en zijn ons er pijnlijk van bewust dat dit nog enkele jaren kan duren. Het plan is dus om vroeg te beginnen.. En daar komt het 'probleem'. Wij hebben net een klein appartememtje gekocht (1 kamerwoning) en ik ben momenteel een fulltime student. Wij liggen dan ook nachten te praten over de timing. Is het wel slim om nu al te beginnen. Is het niet superzwaar naast de toch al stressvolle studie. Hebben we de ruimte wel voor 1 of wie weet 2 babytjes in ons huisje..

En daarnaast weten we ook dat hoe langer we wachten des te kleiner onze kansen tot een succesvolle zwangerschap worden. Maar we hebben altijd 'jong' ouders willen zijn en de kinderwens knaagt nu al ruim 4 jaar! We weten ook hoe gelukkig het ons zal maken en qua oppervlakte doen meer het vaak genoeg met minder.. keuzes keuzes.

 

Over een paar weken hebben we ons inteekgesprek bij het Amc in de hoop daarna een beslissing te kunnen maken.

 

Ik kwam dit forum tegen en dacht hier een beetje mee te lezen met jullie verhalen. Je voelt je al gauw alleen in dit proces en met mijn leeftijd zijn er niet veel vriendinnen die zich in kunnen leven in mijn situatie.

 

XOXO. BD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het handig om te wachten totdat je klaar bent met school.. Hoe lang moet je nog? En het is ook fijn om een aparte slaapkamer voor je kind te hebben.. Ik weet verder niet waarom jullie voor icsi gaan maar het kan ook in 1 keer raak zijn... Wat je zegt jullie zijn nog jong. Er wordt maar 1 teruggeplaatst dus een tweeling zit er niet in.. Wij waren gelijk de eerste keer zwanger en hebben nu een zoontje van 2,5 jaar en net zwanger van de tweede...

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi babydust,

 

Als het even kan zou ik ook eerst je studie afmaken. Het kan een zwaar psychisch traject zijn en ook kostbaar. Daarnaast als je eenmaal een kindje hebt is dat ook niet altijd even handig te combineren met een studie en eveneens kostbaar. Wat betreft het traject kan het heel verschillend zijn. Onze zoon liet vier jaar en vier icsi's op zich wachten, terwijl ik nu na een icsi binnen een jaar zwanger ben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het handig om te wachten totdat je klaar bent met school.. Hoe lang moet je nog? En het is ook fijn om een aparte slaapkamer voor je kind te hebben.. Ik weet verder niet waarom jullie voor icsi gaan maar het kan ook in 1 keer raak zijn... Wat je zegt jullie zijn nog jong. Er wordt maar 1 teruggeplaatst dus een tweeling zit er niet in.. Wij waren gelijk de eerste keer zwanger en hebben nu een zoontje van 2,5 jaar en net zwanger van de tweede...

 

Hi Janneke84, bedankt voor je reactie!

Ik moet nog 3 jaar in totaal als ik geen achterstand op loop wat betekent dat ik 27 zou zijn wanneer ik klaar ben. Hierna heb ik een stageperiode van 3 jaar voor de boeg als zogehete advocaat-stagaire. (Stage is een wisswerking tussen opleiding en dagelijkse praktijk. En verplicht voor elke beginnende advocaat.)

Maargoed ook een drukke periode waarin gestudeerd moet worden. Wil ik daarop wachten ben ik alweer 30 en dat vind ik iets te dicht tegen de 35 aan. Wij willen graag 2 of 3 kinderen. En ik weet dat er tot de 36 jaar maar 1 embryo wordt teruggeplaatst maar er zitten bij ons in de familie 3 tweelingen vandaar :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi babydust,

 

Als het even kan zou ik ook eerst je studie afmaken. Het kan een zwaar psychisch traject zijn en ook kostbaar. Daarnaast als je eenmaal een kindje hebt is dat ook niet altijd even handig te combineren met een studie en eveneens kostbaar. Wat betreft het traject kan het heel verschillend zijn. Onze zoon liet vier jaar en vier icsi's op zich wachten, terwijl ik nu na een icsi binnen een jaar zwanger ben...

 

Hi Penny79! Ja, dat is inderdaad waar.. hadden we alle tijd gehad om dit te doen zou ik hier ook niet over twijfelen. Maargoed, die is er nou eenmaal niet dus vandaar de moeilijke keuze waar wij nu voor staan.. Ik denk dat ik net als veel meiden van mijn leeftijd voor de keuze sta om een familie te starten óf om carriere (studie) te maken. Alleen heb ik dan in mn achterhoofd dat ik het 1ste niet kan plannen zoals dat 'normaal' kan. Ik heb dan ergens zoiets van studeren kun je ook als het te zwaar blijkt te zijn tijdelijk stopzetten om later weer op te pakken. Met babytjes maken is dat jammer genoeg anders..

 

Wat super dat het de 2de x binnen een jaar lukte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Babydust,

 

Wat een keuzes he? Het is precies wat je allemaal schrijft. Jouw baby laat zich ook niet plannen.

Stel voor dat het binnen een jaar lukt om zwanger te worden. Dan ben je alweer derdejaars. Lukt het niet, dan kan het zomaar zijn dat je zwanger bent tegen het einde van je studie.

Ik ken trouwens ook een stel dat zwanger werd tijdens de advocaten stage (normale manier). Alle opties kunnen dus.

En ja, het is makkelijker als je geen stress van een studie hebt, daarentegen snap ik jouw wens om vroeg kinderen te krijgen ook.

Er is maar 1 goede keuze, en dat is je hart volgen. Maar bespreek dit wel goed af met je vriend. Want het vraagt ook het een en ander van je vriend en je relatie moet er niet op stuk gaan.

 

Ik heb het beide gedaan (huh?). Ik heb studie gedaan, had een goede baan en ben na 2 icsi's zwanger geworden van mijn eerste.

Daarna altijd een tweede gewild maar die liet op zich wachten. Vervolgens besloten een andere studie te gaan doen, omdat ik niet gelukkig werd van het werk dat ik deed. Ik had mij aangemeld voor de studie, werd uitgeloot, maar ingeloot voor een andere studie en werd van de 4e icsi zwanger en ben inmiddels bevallen.

Wat ik merk is dat met steun van mijn man en veel doorzettingsvermogen het gaat.

Vergelijkend met mijn eerste, is dit zwaarder, maar ik zou het niet anders willen. Het punt is dat het lijkt alsof je alles kan plannen, maar dat is niet zo en zoals je zelf al aangeeft, de tijd gaat door en je bent anders alweer 30 voordat je begint. Wie garandeert jou dan dat het meteen lukt?

 

Mijn advies aan jou is een keuze te maken waar jij en je partner jullie goed bij voelen en daarvoor samen te gaan. Bespreek dan wel wat dit voor jullie betekent en hoe jullie er mee om zullen gaan.

Succes met het maken van je keuze!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Babydust, wat een dilemma's! Kan me voorstellen dat je ermee worstelt. Over het aantal tegelijk: als er 1 embryo wordt teruggeplaatst (wat bij mijn verzekering zelfs tot 38 jaar is), is de kans op een tweeling zeer klein. Alleen als de tweelingen in jouw familie een-eiïg zijn, heb jij misschien ook een verhoogde kans. En dan is het nog de vraag of ze allebei blijven zitten.

De combinatie werk-gezin is niet ICSI-specifiek, dat is in jouw vakgebied gewoon best een uitdaging. Misschien kun je daarover advies krijgen van oudere vrouwelijke collega's? Maar volg vooral je hart!

Over ICSI: de een heeft geen last van hormonen en heeft als resultaat een heleboel embryo's, die je kunt laten invriezen (cryopreservatie) en daarna in natuurlijke cyclus of met minimale hormonale ondersteuning een voor een kunt laten terugplaatsen. De ander wordt heel labiel van de hormonen en functioneert niet meer en het komt voor dat er geen enkel embryo ontstaat en je opnieuw mag beginnen zonder dat je weet waarom het niet lukt. Je leeft ernaartoe en als je geluk hebt, is het raak, maar als je pech hebt, wordt je keer op keer teleurgesteld, dat vraagt mentaal wel wat van je. Reken er bovendien op dat ziekenhuisbezoeken niet goed te plannen zijn, pas enkele dagen van tevoren weet je ongeveer wanneer je een punctie of terugplaatsing hebt en de dag van tevoren vaak pas definitief. De tijd kun je niet kiezen. Dus als je voor ICSI kiest, zul je soms een tentamen of een zaak of een vakantie of iets anders moeten laten schieten. Of een maand overslaan met een cryo-terugplaatsing. Maar je hebt nog zeeën van tijd (technisch gezien, emotioneel misschien niet) dus je kunt er ook voor kiezen om gewoon te starten met ICSI en eerst maar eens te zien hoe het bij jou gaat, wat het met je doet en elke beslissing voor een volgend stapje samen met je partner te nemen. Je hoeft niet voor het hele traject in een keer alle beslissingen nu al te nemen. Veel succes!! En nogmaals: volg je hart! Dat kan je een beter advies geven dan alle vrienden en ervaringsdeskundigen bij elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Babydust,

 

Wat een keuzes he? Het is precies wat je allemaal schrijft. Jouw baby laat zich ook niet plannen.

Stel voor dat het binnen een jaar lukt om zwanger te worden. Dan ben je alweer derdejaars. Lukt het niet, dan kan het zomaar zijn dat je zwanger bent tegen het einde van je studie.

Ik ken trouwens ook een stel dat zwanger werd tijdens de advocaten stage (normale manier). Alle opties kunnen dus.

En ja, het is makkelijker als je geen stress van een studie hebt, daarentegen snap ik jouw wens om vroeg kinderen te krijgen ook.

Er is maar 1 goede keuze, en dat is je hart volgen. Maar bespreek dit wel goed af met je vriend. Want het vraagt ook het een en ander van je vriend en je relatie moet er niet op stuk gaan.

 

Ik heb het beide gedaan (huh?). Ik heb studie gedaan, had een goede baan en ben na 2 icsi's zwanger geworden van mijn eerste.

Daarna altijd een tweede gewild maar die liet op zich wachten. Vervolgens besloten een andere studie te gaan doen, omdat ik niet gelukkig werd van het werk dat ik deed. Ik had mij aangemeld voor de studie, werd uitgeloot, maar ingeloot voor een andere studie en werd van de 4e icsi zwanger en ben inmiddels bevallen.

Wat ik merk is dat met steun van mijn man en veel doorzettingsvermogen het gaat.

Vergelijkend met mijn eerste, is dit zwaarder, maar ik zou het niet anders willen. Het punt is dat het lijkt alsof je alles kan plannen, maar dat is niet zo en zoals je zelf al aangeeft, de tijd gaat door en je bent anders alweer 30 voordat je begint. Wie garandeert jou dan dat het meteen lukt?

 

Mijn advies aan jou is een keuze te maken waar jij en je partner jullie goed bij voelen en daarvoor samen te gaan. Bespreek dan wel wat dit voor jullie betekent en hoe jullie er mee om zullen gaan.

Succes met het maken van je keuze!

 

Hi Snuffie! Wauw.. Ik werd een beetje emotioneel na het lezen van jouw stukje. Nu nog terwijl ik dit zo type. Mijn vriend en ik zijn 7 jaar samen en jij bent de eerste die in onze situatie heeft gezeten (werk/studie/ivf/baby) en dus snapt waar wij vandaan komen, doorheen moeten en dan niet zegt dat we het niet moeten doen, maar onze harten moeten volgen. Ik liet hem ook even jouw stukje lezen en hij zei ook van 'zie je wel! Nu weet ik helemaal zeker dat dit is wat ik wil'. Echt super fijn. Bedankt dat je de tijd nam om even te reageren. :)

 

XOXO. BD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd volg je hart en waar een wil is is een weg... Een traject is zeker intensief en creatief plannen is nodig.. Ik denk dat een baan net zo druk is als een studie... Ik kon gewoon door werken tot 2 dgn voor de punctie... In totaal kon in 4 dgn niet werken maar dan kun je wel thuis studeren misschien...

Alleen creatief plannen omdat je om de dag naar het Zh moet... Cryo tp zijn een stuk minder intensief... Maar uiteindelijk is het het allemaal waard en vergeet je veel..

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd volg je hart en waar een wil is is een weg... Een traject is zeker intensief en creatief plannen is nodig.. Ik denk dat een baan net zo druk is als een studie... Ik kon gewoon door werken tot 2 dgn voor de punctie... In totaal kon in 4 dgn niet werken maar dan kun je wel thuis studeren misschien... Alleen creatief plannen omdat je om de dag naar het Zh moet... Cryo tp zijn een stuk minder intensief... Maar uiteindelijk is het het allemaal waard en vergeet je veel..
Ja precies! Jeetje, moet je om de dag naar het zkh?!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste echo en dan een week niet daarna om de dag ongeveer, maar ik kwam de laatste drie dagen achter elkaar in zk voor de punctie om te kijken hoe alles groeit is voor iedereen weer anders ligt er ook aan hoe je lichaam reageert op de medicatie!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

@babydust,

Ik herken je verhaal!! Ook wij wilden graag jong ouders worden.. Ook wij kwamen er "per ongeluk " achter daf we ivf/icsi zouden moeten doen. En ook ik studeer nog...

 

Heel eerlijk hebben wij gewoon tegen elkaar gezegd, weet je wat... We doen het gewoon. Natuurlijk is het leuk om carrière te maken..maar ik vond het belangrijker om ook mijn kinderwens te proberen uit te laten komen.

Overigens zijn wij nu 2,5 jaar verder en hebben nog geen kindje..heeft ook te maken met andere problemen in het ziekenhuis dus officieel nog maar 1,5 jaar icsi.

 

Ik moet je wel eerlijk zeggen, dat ik tijdens een poging mijn studie wel een beetje naast me neer leg..maar dat komt meer omdat ik ook nog fulltime werk(en jaja heel toevallig ook in recht hihi).

Ik ben trouwens nu 27 dus was ongv net zo oud als jou toen we de beslissing moesten nemen...enige verschil: wel een groot huis maar nog lang niet klaar voor een kinderkamer(zelfs nu moeten we de kamer nog maken en daarmee bedoel ik zelfs dat de wanden nog gezet moeten worden etc). En als je t zover hebt en het huisje is alsnog te klein kun je altijd nog verhuizen toch?

 

Ik ben zeer praktisch ingesteld en zet me overal 100pr voor in. Ik denk dat je je gevoel moet volgen maar als ik het zo lees is die er heel sterk en ben je alleen wat onzeker over alles...niet doen!! Volg je hart en ga ervoor!!

 

Verstuurd vanaf mijn D6503 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha babydust

 

Ik breek even in wat knap dat je zo je verhaal omschrijft😊

En ik zou zeggen praat er Samen veel over.. jullie weten uit eindelijk denk ik samen wat de beste keuze is. Ik ben nu 28 zijn begonnen met icsi in mei 2014 en ben na de tweede tp zwanger dus kan idd snel gaan😊😊 je kan ook zeker zwanger zijn van een tweeling alleen dan eéniig ik was daar ook zeer waarschijnlijk zwanger van maar 1 heeft het overleefd. Succes met alles

 

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden