Vandaag, met pijn in mijn hart, mijn 5e miskraam gekregen..... Gelukkig wel twee prachtige meisjes wat de pijn enorm verzacht, maar oooo wat een onmacht en wat een verdriet hebben wij door de jaren en zo ook weer vandaag gekend. En omdat ik al jaren op deze site kom, weet ik dat ik daar zeker niet de enige in ben.
Bij ons gaat het telkens mis rond de 9-11 weken... Het vruchtje heeft wel een hartje maar is niet genoeg gegroeid. De dokter begint vaak met, Oo je bent minder ver dan je denkt..... Alarm bells ring!!! Daarna neemt mijn lichaam vaak de regie over en opent mijn baarmoeder, vruchtje wordt nog net wel of niet meer levend eruit gevoerd.... Niets dat ik kan doen. Voorbij de kans op een kindje.
Vandaag hebben we besloten te stoppen met onze kinderwens. De kans dat de zwanger worden is al heel klein. De kans op een miskraam is dus bij ons heel groot. Wat een wonder zijn onze twee prachtige schatten waar we iedere dag zo dankbaar voor zijn.
Maar wat me boos maakt en waarom ik dit berichtje schrijf, ik zie qua onderzoek bij miskramen nog niet zoveel gebeuren. Ik begrijp, ben zelf wetenschappelijk opgeleid, dat we nog zoveel moeten leren rondom zwangerschappen en waarom het mis gaat. Maar neem bloed af, onderzoek stofjes die er wel of niet zijn, leer van al die ellendige ervaringen die wij vrouwen, wij mama wanna-bees, toch maar iedere keer moeten doorstaan. Wat ging er mis en waarom? En al ze het nog niet weten, verzamel dan in ieder geval data!!! Boe zeg ik!!! Boe tegen de wetenschap, tegen de gynaecologen, tegen de doktoren die hiermee bezig zijn, tegen de geldverstrekkers. Kans en recht op kinderen, is een eerste levensbehoefte. De pijn die een moeder moet dragen en soms meerdere malen als het om wat voor reden niet goed gaat, verdient het om goed onderzocht te worden. Ga protesteren, schrijf artikelen, maak je sterk om meer onderzoeksgelden te genereren om te voorkomen dat wij vrouwen zo moeten lijden, misschien zelfs onnodig soms? Ga in verweer. Schrijf naar de krant, de vrouwenbladen, de nieuwszenders. Waarom doet men niets of bijna niets? Liefs, niki