Ga naar inhoud

ZZP en zwanger?


Henne

Aanbevolen Berichten

Hi allemaal,

 

Een aantal maanden geleden heb ik in de drukte van ons nieuwe leven met onze zoon afscheid genomen van dit forum. Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan ;-) en nu we richting nieuwe behandelingen denken, komt ook de behoefte aan dit forum terug. Met gelijk al een vraag/dilemma :happy3:

 

Ik overweeg al langer om als freelancer aan de slag te gaan. Anderhalf jaar geleden werd mijn contract bij mijn werkgever niet verlengt en ben ik serieus plannen gaan maken, maar de zwangerschap schoof dit op de lange baan. Inmiddels moet en wíl ik echt weer aan het werk en komt de freelance droom weer opzetten. Ik heb een ondernemingsplan geschreven, ben bezig met naam, logo, webteksten etc, eigenlijk wacht ik alleen nog op toestemming van het u.w.v. (ivm w.w. uitkering).

 

Maarrrrrrr......we hebben ook nog vier cryo's en willen binnenkort dus weer proberen zwanger te worden.

 

Als ik naga welke regelingen er zijn voor zwangere zzp'ers word ik niet heel blij. De zwangerschapsuitkering is max het minimum loon, als je tenminste voldoende uren/omzet hebt, wat als startende freelancer waarschijnlijk vrij kansloos is. Ik vind het best een risico dus om nu te gaan starten, aan de andere kant is het echt mijn droom, goed te combineren met kind(eren) en het is natuurlijk maar de vraag óf ik nog weer een keer zwanger word en wanneer.

 

Om het nog leuker te maken is me ook een baan in loondienst aangenomen, die me om meerdere redenen niet vreselijk trekt, maar natuurlijk wel veel meer zekerheden geeft.

 

Ga ik voor die zekerheden, vanwege de kleine kans op een zwangerschapsverlof dit jaar (dan moet het vrijwel meteen raak zijn), of volg ik m'n hart met het risico op een zeer laag inkomen tijdens m'n verlof?

 

Als ik me goed herinner zwerven hier redelijk wat zzp'ers rond dus ben heel benieuwd naar ervaringen, tips etc. die me kunnen helpen dit dilemma op te lossen.

 

Dank!!

Henne

 

 

Feels good to be back...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Henne, welkom terug!

Je verhaal is heel herkenbaar! Mijn contract is in juli niet verlengd, en ik heb ook besloten om mijn dromen te gaan volgen en zzper te worden. Maar ook die wens voor een 2e wonder... Onze dochter is nu 18 maanden. Ik ga in januari officieel van start, als mijn uwv coach mijn ondernemingsplan goedkeurt. En nu dus ook druk bezig met logo, webteksten etc. In februari starten wij met een nieuwe ronde ICSI. Als dit goed gaat zou ik in het najaar utgerekend zijn. Ik heb vanwege onze wens voor een 2e heel lang getwijfeld, en nog steeds vraag ik me soms af of het allemaal wel slim is. Maar de kans die ik nu heb, starten met behoud van ww, moet ik gewoon grijpen. Ik vind het ontzettend eng, maar heb wel besloten om mijn droom te volgen. Ben trouwens heel benieuwd wat jij wil gaan doen (mag ook in pb).

Groetjes Jessi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Henne

 

Welkom terug ;-)

Spannend allemaal meid

Ik ben zelf ook zzp-er maar heb het bedrijf van mijn vader overgenomen

Ik had redelijke uitkering

Maar goed het bedrijf bestond en liep goed

Hopelijk zijn er meiden die je kunnen adviseren

Heel veel succes

 

Liefs Jessica

 

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi dames,

 

En nog een zzper die zwanger is! Ben net een jaartje zzper en nog niet verzekerd, wel een afspraak staan. Vanaf 2014 ga ik geheel over op zzp, afgelopen jaar was ik en in loondienst en zzper, waardoor een verzekering nog niet perse nodig was. Achteraf jammer dat ik het niet gedaan heb want dan had voldaan aan het jaar wat Moedeloos schreef en had ik via een aov meer vergoeding gehad. Maar in mijn geval ik voldoe aan de uren norm voor het minimum loon, geen vetpot maar toch een 1100 euro. Deze risico's lopen horen helaas wel echt bij het leven van een zzper. Weet niet wat je nu met je uitkering krijgt van het uwv, maar je laatst verdiende loon en daar 70% van of een uitkering voor de duur van 16 weken als je met verlof bent...het is allemaal persoonlijk. Hoeveel verdiende je ervoor en hoeveel uren heb je gedraaid als zzper. Je zou het op jou persoonlijk helemaal kunnen doorrekenen. Maar dan moet je even serieus gaan zitten om te rekenen en een schatting te maken van de uren die je verwacht te draaien( ook indirect telt mee, dus je logo ontwerp, website, etc).

 

Mijn advies: volg je droom! Voor alles komt een oplossing! Zzper zijn is lef hebben,risico's durven nemen en in jezelf geloven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi meiden bedankt voor jullie reacties! Ik heb besloten voor freelance te gaan en ga de baan dus niet aannemen. Enorm spannend maar het voelt veel beter. Als ik al nog een keer zwanger word, dan ben ik op z'n vroegst komend najaar uitgerekend en heb ik hopelijk al een redelijke start gemaakt. Zwanger worden is zo'n onzekere factor dat ik daar m'n carierre niet vanaf wil laten hangen, dat werk moet ik tenslotte nog jaren mee voort.

 

Ik ben me nog wat meer gaan verdiepen in verzekeringen en uitkeringen en bijkomend punt bij mij is dat ik gedeeltelijk arbeidsongeschikt ben. Kom daardoor net niet meer in aanmerking voor de vrijwillige verzekering van het uwv met als argument dat een terugval wordt opgevangen door m'n arbeidsongeschiktheidsuitkering. Maar dat gaat helaas niet op als ik zwanger raak of ziek word door zwanger/bevalling. Of een andere verzekering mij wil aannemen voor de twintig uur die ik belastbaar ben en ook wil gaan werken, dat zal ik af moeten wachten.

 

Heb wel een verzekering gevonden die bij zwangerschap uitkeert als de zwangerschap is ontstáán tijdens verzekerde periode. Dus het is wel: eerst verzekering proberen te regelen en dan pas de cryos. Eerste actie as maandag is dus afspraak maken tussenpersoon ;-) Duimen dat er iets te regelen valt en anders flink aan de bak en hopelijk kunnen sparen voor verlof. Groot voordeel is dat je tegenwoordig de ww die je krijgt tijdens de startperiode van je onderneming niet meer hoeft terug te betalen. Hoef dus geen omzet apart te zetten daarvoor,

 

Ondertussen ook opvang geregeld per half februari voor een dag in de week. Nu hopen dat uwv snel toestemming geeft en ik vol aan de bak kan. Heb er zin in!

 

Henne

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Hier ook een zwangere zzper! Ik heb verder geen aov maar wel een redelijke spaarpot. Omdat ik al een aantal jaar voor mezelf werk, heb ik als het goed is wel gewoon recht op de uitkering van het UWV. De rest vul ik aan met spaargeld en mijn vriend verdient ook aardig als zzper.

 

Waar ik meer mee zit is dat ik wat ik normaal doe, eigenlijk niet meer kan doen. Gelukkig zijn er in mijn branche (festivals, theater etc.) genoeg andere leuke functies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ben benieuwd johanneke! Omdat ik gastouder ben, moet ik op deze manier ook aan een zwangerschapsuitkering komen. Mijn accountant is er mee bezig. Wanneer ga jij met verlof? 4 of 6 weken van tevoren?

 

Verstuurd vanaf mijn LG-E430 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook gastouder en je kunt als je genoeg uren hebt opgepast het afgelopen jaar een aanvulling krijgen op de zez uitkering

Ik kom daar dit keer niet aan maar de vorige keer had ik toch een leuke aanvulling

 

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G510-0100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant, heb vorig jaar ongeveer 1350 uur gemaakt, en dit jaar zou dat wat minder worden ivm verlof. Wat houd zo'n aanvulling precies in dan? Of is dat hetzelfde als de zez?

 

Verstuurd vanaf mijn LG-E430 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee maar met 1350 kom je er niet was iets van 2500 ongeveer maar wet het niet precies hoeveel

 

Geen idee dat kon je aanvragen en bij mijn dochter toen kwam ik er wel aan nu niet omdat ik minder werk

 

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G510-0100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jah! hier is de zez ook goedgekeurd. Jaja met maar liefst een dagloon van 17,- nog iets... haha dat krijg je als gastouder van 1 kindje. Maar ik ben gewoon super blij dat het rond is. Én beter iets als niets. ;)

 

Nog 2 weekjes werken en dan verlof!!! :D

 

Verstuurd vanaf mijn LG-E430 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb zelf even gezocht.. Ter info:

 

 

Volgens de Arbeidstijdenwet mag je niet werken in de 4 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum. Dit loopt door tot en met 6 weken na je bevalling.

 

Buiten deze periode mag je wel werken tijdens het verlof.

 

Als je buiten deze periode, maar in je verlof gaat werken, dan heeft dat geen gevolgen voor je zwangerschapsuitkering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden