Ga naar inhoud

Ik ben Anne Tel, IVF moeder en schrijfster


Anne Tel

Aanbevolen Berichten

Beste IVF moeders,

 

Ik ben een trotse IVF moeder van 36 jaar. Elke vrouw heeft haar eigen verhaal. Dit is mijn verhaal.

 

1 op de 6 stellen heeft vruchtbaarheidsproblemen. Frank en ik zijn 1 van de 6, net als jullie. We hebben 6x IUI en 2x IVF in het AMC gedaan. We waren toe aan een andere omgeving en zijn op aanraden van vrienden overgestapt naar de VU voor de 3e IVF. Met succes, want na 5 jaar werd ik eindelijk zwanger. Vorig jaar is mijn prachtige dochter Felicia geboren en ze is elke dag een cadeautje.

 

Net als veel andere vrouwen, heb ik een dagboek bijgehouden om mijn gevoel een plaats te kunnen geven en de moeilijke momenten te kunnen doorstaan.

Mijn dagboek is een heus boek geworden en heet Paaseitjes zoeken in het AMC, mijn verhaal over liefde, reizen en vruchtbaarheidsproblemen. Het is net deze maand uitgekomen. Een verhaal dat ik wil delen om andere mensen te helpen, hoop te geven in een goede afloop en inzicht te geven wat de impact is van IVF op het dagelijkse leven. Medische informatie is er voldoende, maar een positief geschreven ervaringsverhaal over iVF nog niet. Het is niet alleen maar positief, want de dieptepunten van de achtbaan hebben we ook gehad. De momenten van twijfel en onzekerheid of het ooit gaat lukken en hoe het leven zou zijn als je nooit moeder wordt.

 

De hartverwarmende en ontroerende reacties van de eerste lezers lees ik vaak met tranen in mijn ogen. Veel mensen zijn geraakt door de puurheid waarmee ik mijn gevoelens heb opgeschreven en voelen de herkenning van de emoties. Mijn boek is geschreven met humor en liefde, want het onderwerp zelf is al zwaar genoeg. Het boek is makkelijk leesbaar, de meesten lezen de 235 pagina's in 1 ruk uit binnen 6 uur. Zelf lees ik bijna nooit een boek uit binnen 6 uur. Het is zonder meer een goed teken dat iedereen in mijn boek begint het niet kan wegleggen, maar het voelt een beetje alsof je dagen in de keuken hebt staan koken en je gasten de maaltijd binnen een uur opeten. Want zwanger worden duurde bij mij 5 jaar, maar mijn boek schrijven duurde bijna net zo lang.

 

Moeders voor Moeders omarmt mijn verhaal en verspreidt deze zomer mijn boek onder duizenden zwangere vrouwen. 80-90% van deze vrouwen zijn vanzelf zwanger geraakt.

Als je zwanger bent (minder dan 12 weken) en je doet nog niet mee met Moeders voor Moeders, meld je dan aan, dan krijg je mijn boek cadeau. En nog beter: van de urine van zwangere vrouwen wordt pregnyl gemaakt, het medicijn dat we allemaal nodig hebben bij vruchtbaarheidsbehandelingen. Het medicijn dat nu niet op voorraad is en momenteel wordt vervangen door een synthetisch alternatief. Je kan ook mijn boek winnen op facebook.com/moedersvoormoeders, er loopt een winactie tot 1 augustus.

 

Op dit moment ben ik een beetje zwanger. Ik heb vorige week een cryo terugplaatsing gehad, eentje van dezelfde lichting als Felicia. De cryo is na 22 maanden goed ontdooid. Het is weer spannend, maar minder heftig dan de vorige keren. Ik heb geen hormooninjecties of punctie gehad (alleen ovitrello), slechts 3 echo's, 2 bloedprikken en de terugplaatsing. Ik hoef er nauwelijks moeite voor te doen. Ik kan me haast niet voorstellen dat ik nu een kindje in 'mijn schoot geworden zou krijgen,' maar het is mogelijk, want wonderen bestaan.

 

Vandaag genoten van mijn kleine schatje Felicia op het Bloemendaalse strand. Mijn Felicia was de hele tijd aan het spelen en aan het lachen, ik vraag me af of ik nog gelukkiger kan zijn dan dat ik op dit moment al ben.

 

In overleg met de beheerder van dit forum, deel ik mijn verhaal met jullie en mag ik jullie over mijn boek vertellen. Mocht je het boek lezen, dan hoor ik graag wat je ervan vindt.

 

Veel succes met jullie behandelingen! Er zijn inmiddels 5 miljoen IVF baby's geboren, ik hoop dat jij er ook één van de 5 miljoen hebt of nog zult krijgen.

 

Liefs,

Anne Tel

 

[video=youtube_share;_pomYs-H7y0]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Anne,

 

Welkom op het forum! Jouw naam heb ik de afgelopen weken al een aantal keren voorbij zien komen in de 'lokale weekbladen etc.', ook bij de plaatselijke bruna heb ik het boek zien liggen en er al wat in gebladerd. Dapper om alle gevoelens, gedachten zo te beschrijven en als boek uit te brengen!

 

Wat spannend dat je nu net een cryo terugplaatsing gehad hebt. Hopelijk ben je straks zwanger van jullie tweede wondertje!

Ga je ook meeschrijven in andere topics (ziekenhuis of wachtbankje)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Mare,

Dank voor je berichtje. Leuk om te horen. Maar ik lees ook net jouw verhaal. Poeh. Jij hebt ook veel meegemaakt met hoop, verwachting en teleurstelling. Heftig. Weet je al wat je gaat doen? Hoe oud ben je? Kijk ook eens naar de VU, die hebben echt goede resultaten (kijk ook op http://www.nvog.nl). Ik ben voor een intake naar het buitenland geweest, Dusseldorf, ook een goed gevoel bij, maar ben vooral onder de indruk van de resultaten van de VU in Amsterdam. Veel sterkte en vooral succes.

Groetjes,

Anne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Anne,

 

Ja, helaas hebben we al een behoorlijke geschiedenis in de mmm. Een definitieve keuze of en hoe we verder gaan hebben we nog niet gemaakt. We merken dat we op dit moment nog te weinig informatie hebben, hopelijk krijgen we deze in ons eindgesprek in Zwolle over een paar weken.

Bedankt voor de tip van het VU. Ik ga er zo even naar zoeken op nvog. Waarschijnlijk gaat het toch buitenland worden (Gent? Dusseldorf). Ik ben 34, dus qua leeftijd hoeft deze stap nog niet. De eerste 5 pogingen waren 'gewone' ICSI pogingen. Bij de laatste poging is assisted hatching toegepast en van deze poging (met twee terugplaatsingen) ben ik dus een keer zwanger geweest. Ik denk dat assisted hatching de aanvullende techniek is die wij nodig hebben, aangezien ik bij beide terugplaatsingen hele andere dingen in mijn lijf voelde dan bij de andere pogingen. Mochten we door gaan, dan zal dat ook zeker ICSI met assisted hatching worden en volgens mij mag dat verder nog nergens in Nederland toegepast worden (In Zwolle deden ze het in het kader van een pilot als voorloper van een groot wetenschappelijk onderzoek naar assisted hatching).

 

En hoe voel je je? Zit je inmiddels al in de fase dat je kan gaan testen? Spannend!

 

Groeten Mare

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hoi Anne,

 

Ik heb jouw boek vorige week binnen een dag uit gelezen. Wat herkenbaar... je hebt het hele proces treffend, helder en met humor weten te beschrijven, maar ook de ingrijpende en confronterende momenten worden genoemd. Iedereen zou het boek eigenlijk moeten lezen! Wat goed dat iedereen die aan MvM mee doet het boek krijgt!

 

Vervolgens pak ik de flair en ook daar kom je voorbij, ha,ha. Heb het idee dat ik je nu overal tegen kom, heel goed!

 

Gelukkig heeft het boek een 'happy end' en ik hoop voor jullie dat er nog een wondertje bij mag komen.

 

Ik vroeg me af of je het boek ook uitgegeven zou hebben als er geen 'happy end' was geweest. Ik kom namelijk wel met enige regelmaat verhalen tegen (op internet of in boek vorm) die positief aflopen, maar weinig boeken waarbij het hele proces beschreven wordt en er uiteindelijk geen kindje komt (ken oa de boeken van odile van Eck overigens wel).

 

Succes met de verkoop van het boek! Je timmert in ieder geval al goed aan de weg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden