Ga naar inhoud

draagdoek


ink

Aanbevolen Berichten

Even een vraagje naar jullie mening/ ervaring met draagdoeken:

 

Wij hebben voor de geboorte van Levi zo'n lange doek gekocht om hem in te dragen, omdat hij direct vanaf het begin tot nog lang er na gedragen kan worden en weinig plek in beslag neemt.

 

Alleen vind ik het soms best een gedoe hem om te doen en is hij daarnaast volgens mij best warm, aangezien hij 3x die doek over zijn lijfje gewikkeld krijgt.

 

Nu zat ik voor de zomer te kijken naar de minimonkey of de lodger.

Iemand ervaring met deze? En hoe bevalt hij?

 

Ik hoor het graag van jullie....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ink,

Wat leuk dat je een lange draagdoek hebt! De minimonkey, lodger en soortgelijke dragers worden echt afgeraden omdat het kindje hierin ligt. Doordat het strottehoofd afgeklemd kan worden is er gevaar voor verstikking. Het is echt belangrijk om je kindje rechtop, in kikkerpositie te dragen. Let op dat de billen lager zitten dan de knieen. Veel voorgevormde dragen, zoals babyborn etc hebben deze houding niet, de beentjes hangen dan af. Dit is niet goed voor de ontwikkeling van de heupjes en is voor zowel kind als drager heel onconfortabel. Als je een voorgevormde drager wil kan je het beste een ergonomische nemen, zoals bv Bondolino, Manduca, Boba, Ergo.

Je kunt véél info vinden op het forum www.dragenenvoeden.nl . Er zijn prima knopen die enkellaags zijn, bv de front wrap cross carry (FWCC), er zijn groede filmpjes te zien op youtube hierover.

Heb je een geweven of rekbare doek? Rekbaar is namelijk een stuk warmer en moet idd meerlaags geknoopt worden. Er zijn lekkere dunne geweven doeken, bv van het merk Calin Bleu of een doek met een linnenaandeel.

Er is keuze genoeg! Hopelijk is de info een beetje duidelijk en anders......vraag maar raak!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Abc- dank je voor je uitgebreide antwoord. Heb vandaag de tijd genomen om op die site te kijken, want jeetje, wat een doolhof van informatie zeg!

Maar ik lees daar dat je boven de 26 graden zowiezo niet mag dragen? Dan schiet het voor op vakantie naar warme landen dus al niet op begrijp ik. Logisch wel, maar ook jammer, want zo'n doek kan je juist zo makkelijk mee nemen...

Die minimonkey is dus niets begrijp ik? Zal dan dus naar een dunne geweven doek moeten kijken van dunne stof ipv de rekbare tricot die ik nu heb? Zodat ik die in een enkele knoop om kan doen en hij daardoor dus minder warm is? Die enkele knoop kan dus niet met de tricot? Ik zal eens kijken of ik die calin bleu op marktplaats kan vinden ofzo - vind die doeken nieuw allemaal best wel prijzig ;-(... Zo'n voorgevormde wil ik niet - neemt teveel plek ik beslag en ik zie het voordeel er niet zo van, behalve dat je hem makkelijk aan / uit kan doen, maar als ik het vaker ga dragen, zullen die knopen ook wel makkelijker worden denk ik... Maar dat houdt me nu soms wel tegen - als je ergens met de auto heen gaat, is het soms zo makkelijk gewoon het onderstel in de auto te gooien en daarna de maxi cosi er op te klikken, terwijl ik het dragen leuker vind... Hmmm...

Ik vind het echt super gezellig om hem te dragen, alleen met regen en warmte dus lastig wat aan te trekken bij hem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk al die info. Ik ben ook nog op zoek naar een nieuwe drager. De stokke ga ik ook eens bekijken, dank voor de tip miki. Waar je wel eens even baar moet kijken zijn de adviezen tav vooruit laten kijken. Dat moet je echt maar voor hele korte stukjes doen. Waar het omgaat is dat het niet zo goed is voor houding/nekje en dat kindjes op die manier niet lekker veilig bij je weg kunnen kruipen als indrukken teveel worden.

Jullie zijn stokke aandeelhouder geworden hè :-). Ik vind het mooi spul! We hebben het bedje: zoooo schattig! En de stoel. Wij zaten vroeger ook op die stoel, dus we zetten de traditie voort :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk, meer dragende moeders! Het van je af dragen, face forward, is inderdaad niet goed voor het kindje. De rug wordt zo in een holle positie gedwongen, terwijl het ruggetje wat bol moet staan. Bij elke stap die je zit, krijgt de onderrug van het kindje een klap. Daarbij is idd het aspect van veiligheid/geborgenheid, dat het kindje lekker bij je weg kan kruipen. Als je kindje meer om zich heen wil kijken kan je beter rug-of heupdragen. ALS je zoekt naar een snelle manier om je kindje te dragen, kan je ook heupdragen met een ringsling. Ink, op dat forum is ook eigen marktplaats, een prima manier om voor een leuke prijs een goed ingedragen, dus lekker zachte, doek te kopen. Over een paar maandjes hebben we weer een vers babietje om te dragen, heerlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moontje - die bondolino, is dat een geweven doek of een rekbare? En is hij lekker dun voor de zomer?

 

Een dunne, makkelijk te knopen doek staat op m'n verlanglijstje nu ;-)... Maar zoveel keuze... En zoveel manieren van knopen!

 

Abc - ben erg blij met de info die je geeft - was me echt niet bewust van dat je een kleintje zo verkeerd kon dragen, want je ziet het wel heel veel om je heen, van die andere dragers waarbij ze van je af kijken! Ik heb op die site dragen en voeden nog niet kunnen vinden waar ze dan doeken aanbieden / verkopen. Waar moet ik dat zoeken / onder welk sub-kopje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier vooral veel plezier gehad van de ringsling, toen Milou eenmaal groot genoeg was om op de heup te dragen. Supergezellige manier van dragen, maar niet geschikt voor hele lange afstanden. Maar wel lekker naar de winkel, en vooral ook kleine stukjes van de auto naar het KDV bijvoorbeeld. Ze zat er in een tel in (let op: het aantrekken van de sling gaat makkelijker als de doek soepeler is, net nieuw dacht ik echt: wat een rotding, maar na een paar keer ging het supermakkelijk).

Ik had willen rugdragen, maar nooit de tijd geinvesteerd om dit te leren.

Als kleine baby heerlijk met de lange doek op de buik gedragen, zo gezellig! En het zoeken van doeken is verslavend! :)

 

We hebben nu de wompat, super leuk ding. Maar hebben hem niet veel gebruikt, ook doordat we niet de tijd hebben genomen om te leren hoe die goed zit op de rug. En ik kon slecht afscheid nemen van het buik / heupdragen. (ze moet nu op de rug)

 

Veel plezier met uitzoeken van de doek en dragen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel plezier met uitzoeken Ink! Een Bondolino is trouwens een voorgevormde drager. Als je een echte zomerdoek wil, kan je het beste een Ellaroo of Calin Bleu nemen. Ik zal ook eens speuren op D&V voor je, als ik wat vind laat ik het weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1e periode mag ook alleen naar je toe idd!En ja, al dat Stokke spul is echt prachtig. Concept erachter ook, meegroei. Wij hadden ook zo'n stoel vroeger, heb hem nog zelfs! Verder ook de commode en de wandelwagen. :)Benieuwd hoe het in praktijk allemaal gaat bevallen..

Leuk al die info. Ik ben ook nog op zoek naar een nieuwe drager. De stokke ga ik ook eens bekijken, dank voor de tip miki. Waar je wel eens even baar moet kijken zijn de adviezen tav vooruit laten kijken. Dat moet je echt maar voor hele korte stukjes doen. Waar het omgaat is dat het niet zo goed is voor houding/nekje en dat kindjes op die manier niet lekker veilig bij je weg kunnen kruipen als indrukken teveel worden. Jullie zijn stokke aandeelhouder geworden hè :-). Ik vind het mooi spul! We hebben het bedje: zoooo schattig! En de stoel. Wij zaten vroeger ook op die stoel, dus we zetten de traditie voort :-)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja kijk uit hoor Ink, je kan er een hoop geld aan kwijt, haha! Mijn dochter heb ik tot ze een jaar of 2 was gedragen. Vanaf de geboorte in een geweven doek, op de buik. Vanaf 6 maanden op m'n rug. Van voorgevormde dragers heb ik een Manduca en Bondolino gehad. Manduca vond ik heel fijn, Bondolino minder. Maar dat is allemaal persoonlijk hoor, heeft ook met je bouw te maken. Van geweven doeken heb ik verschillende merken en samenstellingen gehad. Ik vind dunnere doeken het fijnst en vooral een doek met linnenaandeel wordt erg zacht.

Het voordeel van de doekenmarkt op d&v is dat je de meeste doeken voor een mooi bedrag weer verkoopt. Er staat nu een Elleroo Larae te koop voor 45 euro, maat 6 (4.6 meter, een standaard maat, kan je alle knopen mee).

O ja, ik zie dat je zoontje 3 mnd is. Als je met een geweven doek gaat dragen is het belangrijk dat het nekje goed ondersteund wordt, omdat hij zijn hoofdje nog niet goed zelf rechtop kan houden. Een goede knoop voor buikdragen is de FWCC, met een spuugdoekje in de nek gerold als steuntje. Een goed instructiefilmpje: http://www.youtube.com/watch?v=xv2v7hUbpSM

 

Sorry voor alle tekst, ik word altijd zo blij als anderen ook (willen gaan) dragen :laughbounce:.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, nee, zeg alsjeblieft geen sorry, ik vind het super, al die info!

 

Ik zag inderdaad bij veel foto's al dat de kindjes hun hoofdje zo mooi recht hielden, maar hier wiebelt dat nog aardig ;-). Hij is wel al groot/ zwaar (vandaag op het cb geweest: ruim 64cm en 7,2 kg!). Dus gewoon een spuugdoekje er in rollen is de truc dan? Ik zal het filmpje eens gaan bekijken...

 

Heb ook op de gewone marktplaats gekeken. Heb een bod gedaan van 20,- op een Ellaroo Kristen ringsling voor korte stukjes en een bod van 32,- op een Ellaroo Ronda maat L (5 meter stond er bij, dus daar kan ik dan toch ook alle knopen mee doen?).

 

Er stond ook een Hoppediz Nairobi bij, waarvan ik de kleuren ook wel erg mooi vond, die er ook dun uit zag qua materiaal (ook 5 meter lang). Is die ook dun?

 

En er stond een ringsling girasol amitola - die vind ik ook erg mooi, alleen de vraagprijs is 2x zoveel dan die Ellaroo van hierboven, dus denk ik eerst maar eens de wat goedkopere uitproberen (weet niet of er veel verschil in draagcomfort zit tussen deze 2 merken?)

 

Oh ja, en een didimos Jan maat 7, maar daar wilt ze 80,- voor en dat terwijl ik niet eens weet of hij bevalt qua dikte etc, dus dat vind ik dan te duur... (zit ook wel ene babyfleece en tas bij, maar ja, het is vooral voor de zomer waarschijnlijk, dus die hoef ik nu niet perse te hebben: als het dragen goed bevalt kan ik die later altijd nog aanschaffen...

 

Ik zal eens kijken naar die jij bedoelt op die site...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Girasol Amitola is zoooo mooi!

Maar ik heb mezelf toen ingehouden :) Had toen ook al een dure Didymos, paarse met visjes, gekocht. Dat was echt een winterdoek.

 

Verstand van verschillende merken heb ik niet qua draagcomfort, maar ik heb toen ik aan het zoeken was wel veel mooie gezien!

Op sommie sites is ook een doekenbieb, kan je een doek lenen om te kijken of het wat voor je is. Maar weet zo even niet meer waar.

 

5 meter kan je wel alle knopen mee doen, mits je zelf slank bent, toch ABC?

 

Euhh ... waar bemoei ik me eigenlijk mee? Haha, heb er helemaal geen verstand van, maar word weer helemaal blij van doekenpraat en heb er nu toch een beetje spijt van dat ik me nooit in rugdragen heb willen verdiepen, dan had ik nu nog kunnen dragen (ze is 22 mnd).

 

Plaats je tzt een foto van wat je uitzoekt? Liefst met baby erin :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk! Al die enthousiaste praat hier! Maar SJSL - dat kan dan nu toch? Al is het dan maar voor een paar maandjes - misschien wel nog leuk voor de zomer om van te genieten? Haha, wil je niet weer opnieuw aansteken hoor ;-P...

 

Ik heb mt42 - ben 1.88, dus wel vrij lang, dus hoop dat die doeken goed passen.

Heb nu de tricot van babylonia. Manneke wilde net niet slapen, dus ben stukje met hem er in gaan lopen tot hij sliep. Heb er ook gelijk fotootje van gemaakt - zal ik morgen even proberen te plaatsen. Maar volgens mij knoop ik nog niet goed: het kruis op de achterkant van mijn rug kruipt telkens verder omhoog, de banden gaan steeds verder naar mijn nek toe en Levi zakt aan de voorkant steeds verder naar onderen...

Misschien te los geknoopt ofzo? Oefening baart kunst hoop ik maar...

 

Zag trouwens dat de doeken van Amazonas ook niet al te duur zijn nieuw rond de 50,- en bij de beschrijving staat dat die ook dunner zijn dan de meeste andere doeken. Is dat zo of zijn die twee andere die jij Abc noemde toch nog lekkerder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tricot is toch een rekbare doek? Die heb ik nooit gehad, maar kan me zo voorstellen dat dat wel omhoog kruipt. Geweven doeken zitten wel stevig.

 

Mijn eerste doek was ook een Amazonas (op de 9 maanden beurs gekocht), prima doek en die heb ik ook in de zomer gebruikt (Milou is van juli en ik ben in augustus al gaan dragen volgens mij).

Maar ik heb niet veel vergelijk met andere doeken. ABC??? :)

 

Misschien moet ik het gewoon eens gaan proberen, de Wompat op de rug! Krijg er weer helemaal zin in. En nu met de zomer en zonder dat ukje al die dikke kleren en jas aanheeft, gaat dat ook lekkerder en makkelijker denk ik.

Ik heb er nog een leuke foto van van vorig jaar, op vakantie in Oostenrijk.

 

[ATTACH=CONFIG]4096[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, ik kom binnen even afkoelen, ben de hele dag lekker buiten in de weer.

Ink, qua lengte van de doek heb je genoeg aan een maat 6 (4,6m). Een langere doek kan wel, maar dan houd je lange staarten over. Er zijn mensen die dat prettig vinden, ik niet.

 

De merken die ik ken en waar wat van weet zijn:

 

  • Hoppediz; de gewone doeken zijn medium tot dik, de dunnere variant “das Leichte” is een zomerdoek. Zijn redelijk betaalbaar, ook nieuw. Geschikt voor beginnende dragers.
  • Ellaroo; dunne doeken, vooral geschikt voor kleinere kindjes. Zodra het kindje wat zwaarder wordt, krijg je snel drukpunten of gaat de doek snijden. Dunne doeken vereisen wel wat secuurder knopen. Gunstige prijs.
  • Calin Bleu; ook betaalbaar en hele dunne doek, zie Ellaroo.
  • Didymos; heeft een standaard assortiment en Limeted Editions. De standaard doeken zijn wat dunner dan Hoppediz, medium van dikte. De LE’s zijn er in verschillende materialen, zoals met wol, hennep, linnen en zijde. LE’s zijn vaak vrij aan de dure kant, de prijs van standaard doeken ligt boven de prijs van bv Hoppediz. De gewone katoenen doeken of doeken met 40% linnen zijn goed geschikt voor beginnende dragen. Doeken met meer dan 40% linnenaandeel zijn erg stug en vragen wat ervaring.
  • Girasol: mooie strependoeken, mediumdik, worden snel zacht. Geschikt voor beginnende dragers, prijs is iets duurder dan standaard Didymos.
  • Vatanai: dunne doeken, snel zacht. Geschikt voor beginnende dragen, prijs komt overeen met Girasol.
  • Natibaby; vergelijkbaar met Didymos qua assortiment. Heeft standaard doeken en LE’s (zijn erg duur).
  • Ellevill: mooie scandinavische weving, vrij dunne doeken, hebben goede “grip”, eenmaal goed in gebruik erg zacht. De doek is vrij dicht geweven, waardoor ze redelijk dun zijn maar niet heel luchtig.
  • Storchenwiege; dikke doeken, schijnen naar mate van gebruik wel erg zacht te worden.
  • Neobulle; vergelijkbaar met Storchenwiege.
  • Amazones; weet ik niet zo goed, op d&v komt je ze niet vaak tegen, misschien omdat ze niet prettig zijn?

 

Wat betreft opkruipende banden en afzakkend kind, het klinkt alsof je strakker moet knopen. Zeker een rekbare doek kan bijna niet té strak zitten. Verder is het hoogtijd een geweven doek aan te schaffen, want waarschijnlijk wordt Levi gewoon te zwaar om nog confortabel te dragen met een rekbare doek. Ben benieuwd hoe het bevalt, ik vond het echt een verademing!

 

SJSL, wowie! Mooie Wompat! Snel je dochter op je rug laten klimmen en dragen hoor! Is het een toddler-maat? Dan kan je er nog even mee dragen. Ben benieuwd of het lukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig, ik zie hier zoveel merken langskomen, maar niks over de bykay doeken. Ik heb er een die deels tricot en deels linnen is (tussenstuk). Daarnaast een doek voor onder de douche. Ideaal! Maar moet inderdaad zeggen dat mijn doek wel warm is nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren de Ellaroo Ronda aangeschaft! Abc - bedankt voor de tips!

Heb hem wel al omgeknoopt, maar nog niet met Levi er in, want gisteren was het echt heel plakkerig warm. Leek me voor hem ook niet zo lekker. Wel lastig wat je ze aan moet doen vind ik: ruggetje zit vrij bloot, maar de voorkant is warm tegen je aan... Ga straks denk ik even met hem naar de supermarkt lopen nu het nog niet zo warm is... Zal er dan ook een foto van maken en plaatsen met die andere foto (iets vertraagd...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden