Ga naar inhoud

Borstvoeding geven


aukus

Aanbevolen Berichten

He Meiden,

 

Wellicht in het verkeerde hoekje van het forum maar goed.... Deze vraag is bestemd voor iedereen die borstvoeding geeft of gaf. Ik ben nu met 34 weken zwanger aardig op weg. Het zal vast niet lang meer duren dat ik borstvoeding ga geven. Want ja ik ga er gewoon nog even van uit dat het mij zal lukken. Maar nu is de vraag, hebben jullie aparte voedingsshirts gekocht, of hebben jullie dat op een andere manier opgelost. Ik vind voedingstops niet bijzonder goedkoop en ik vraag me af of ze wel handig in het gebruik zijn. Daarnaast is het zo dat je natuurlijk, vooral in het openbaar, een beetje met stijl je kindje wil voeden zonder dat een van de melkproducerende dames teveel aandacht vraagt. In het hartje van de zomer is wellicht meerdere topjes over elkaar niet zo heel erg handig. Kortom, zouden jullie mij kunnen verblijden met jullie ervaringen?

 

gr. Aukus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee aukus!

Hier ook iemand die geen kapitalen uit wil geven aan borstvoedingskleding.

 

Wat handig is:

- als je een v hals top of top met diepe hals aanhebt die je dus naar onder kunt trekken zodat je borst erboven uit komt. Knip dan een (goedkoop of oud) hemdje af. Doe dat onder je top en dan trek je dat omhoog en je top omlaag en zie je bijna niets.

- heb je een top aan die je niet omlaag kunt trekken, dan idd hemdje eronder dat je omlaag trekt. Ook dan zie je bijna niets

- gebruik een zogenaamde nursing bib. Dat is een doek die aan de bovenkant rond open staat. Die doek doe je als n slabber om, je kindje ligt eronder. Jij kunt wel naar binnen kijken, anderen zien niets. Ik heb zelf zo'n ding gemaakt van n dunne sjaal die ik nog had. Super makkelijk en heeeeel erg handig. Zit standaard in m'n tas en ik gebruik m veel. Bijkomend voordeel is dat je je kindje wat afschermt van de drukte om zich heen.

Ik zal ns kijken of ik n link vind.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Google maar ns op nursing bib pictures. Dan zie je wat ik bedoel. Ik heb t dus van een neutrale, dunne sjaal gemaakt waar ik een stukje balein/balijn (hoe schrijf je dat...) in heb gezet om die ronde opening te krijgen. Super simpel kost een euro ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aukus, je kan ff googlen op aden + anais doeken. Zijn hydrofiele luiers van ongeveer een vierkante meter. Mijn inziens zijn ze multifunctioneel; wikkeldoek, inbakerdoek, dekentje en wellicht ook te gebruiken als 'afschermdoek' voor je borst(en) voor als je in het openbaar wil voeden. Zeg maar hetzelfde idee als ivfsh, maar dan anders haha ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aukus,

Zelf gebruik ik ook de aden+anais doeken (swaddle)

Mijke wil op dit moment niet goed drinken als ze in een andere omgeving is, omdat ze snel rond aan het kijken gaat naar bijv. lampen of andere voor haar leuke dingen die ze thuis niet ziet. (niet dat wij geen lampen hebben of een schilderij aan de muur hahaha) Maar daar is ze aan gewend.

 

Zelf heb ik blousjes aan, of een jurk/tuniek die ik los kan knopen of met drukkers zodat ik mijn jurkje niet vanonder naar boven omhoog hoef te doen als ik ergens op bezoek ben. Ligt eraan waar en met wie ik ergens ben. Anders maakt het mij niks uit, omdat ik dan niks meer aan kan doen wat er in mijn kast hangt.

Heb geen truitjes oid aangeschaft speciaal voor de bv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He Meiden,

 

Wat een prachtig ding zo'n nursing BIB. Ik heb al wat patronen gevonden. Ik vind de Aden & Anais doeken ook wel wat hebben, maar schrok van de prijs voor zo'n doekje van 120*120 cm. Dan kan ik nog beter even naar de stoffenwinkel en zelf even een zoompje naaien. Ze zien er heel mooi uit, daar niet van maar ik snap jullie idee. Daar had ik nog niet eens over nagedacht gewoon een doek gebruiken en als dat inderdaad van een mooie oude brede sjaal kan. Zit al meteen weer te brainsormen dat het wel leuk zou zijn om een beetje een gedrapeerd model ervan te maken...hmmmmm, ja, dat betekent echt even naar zwolle gaan van de week en kijken wat de stoffenwinkel allemaal in huis heeft; moet natuurlijk zacht zijn maar ook wel goed ademend en koel met het oog op de zomer...

 

Een oud topje afknippen en onder je shirt dragen klinkt simpel, ben alleen bang dat dat ding gaat kruipen, maar he, it's worth a shot!

 

Nou ben benieuwd of nog meer dames leuke tips hebben, maar jullie in ieder geval heel erg bedankt!

 

gr aukus

Link naar reactie
Delen op andere sites

hee aukus,

ik heb wel hemdjes afgeknipt, werkt prima. Zijn van de hema hemdjes die wat strakker zitten. je kunt ook je hele hemdje omhoog trekken, maar dat vind ik zo'n gedoe als je klaar bent en je de hele boel weer op z'n plek wil krijgen.

 

Voor die bib heb ik inderdaad een sjaal gebruikt die lekker dun en soepel is. Echt ideaal, heb al n paar keer de vraag gekregen waar ik m heb gekocht. ga n handeltje starten denk ik :-)

 

Die anais doeken zijn super mooi! maar mij heeft de prijs me ook tegen gehouden....Denk wel dat je ze heel veel kunt gebruiken, voor veel verschillende doeleinden. Misschien toch maar eens kopen en met de ogen dicht pinnen :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

ik geef al bijna 5 maanden voeding en mijn tips zijn:

 

haal purelan (crem) in huis!

borstvoeding bh is een aanrader!

ik doe iedere dag een bh patch in mijn bh. Ik koop wel een durdere merk ( want ik zie een verschil van)

 

Ik heb geen speciale kleding verder gekocht met een topje kan je je borst omhoog of omlaag doen wat he wilt en een hydro luier er boven op.

Ik zat zo tegen op in het openbaar voeding te geven (ik wou het gewoon niet),nou moet je mij zien :) je went er aan. En op een moment voelt helemaal niet vreemd om dit buiten de deur te doen.

 

Veel succes met bevallig en borstvoeding geven!

 

En denk eraan,als je tepels pijnlijk worden ,het is maar tijdelijk. De pijn gaat weg!!!

groetjes,Violeta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij de prenatal silicone tepelpads gekocht, die plak je over je tepels heen, doordat je ze op je tepels drukt heb je bijna geen last van lekkage, tenzij je een heftig toeschiet reflex hebt, maar dan zijn die gewone pads bij mij vaak ook doordrengt. Ik draag vrij veel strakke kleren en dan zie je met de gewone pads echt van die schijven onder je kleren, deze zijn bijna onzichtbaar onder je kleren.

Ook prettig is dat je zonder bh kunt slapen en geen last hebt van lekage en je kunt ermee zwemmen. Je mag ze alleen niet gebruiken als je ingetrokken tepels hebt.

Je spoelt ze op de dag regelmatig af en 1 x per dag was je ze met afwasmiddel en dan kun je ze onbeperkt gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handig topic! Ik moet nog even, maar lees alvast mee. Heb even gegoogled op bordtvoedingsdoek en zag een'n pkaatje van de Feedi van het mert KipKep. Vind ik er erg leuk uitzien! De nursing bib lijkt een beetje op een keukenschort, da's niet helemaal mijn smaak sorry.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aukus,

Matt ligt aan t raam en bij de deur. En bij de zusterspost. Druk dus :S

Voedings bh en v-hals en je bent zo van je schaamte af hoor! Vier kindjes op 1 kamer en overal ouders bij. Nou is t hier "normaler" dan op n terrasje, maar n dekentje of doek doet wonderen. ;-)

Zodra je bv gaat geven "en public" merk je vanzelf wel hoe gemakkelijk of ongemakkelijk je je erbij gaat voelen. Over t algemeen doen anderen er moeilijker over dan mams zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ivfsh,

Zelf heb ik de Anais doeken als kraamkado gekregen.

Weet niet of dat ik ze zelf ook aangeschaft had?

Nu ik ze heb gebruik ik ze echt heel veel.

Onder Mijke in het wipstoeltje zodat ze 'zachter' ligt, als ze op de bank ligt ivm evt. spuug en zever gevaar hihi, als ze bij mijn vriendin in de box ligt, als dekentje in de maxicosi (met dit weer is een voetenzak te warm), bv-doek als ik ergens anders ben, in het campingbedje om onder haar hoofdje te leggen, (je kan de doek dan ver genoeg instoppen zodat je kindje het niet over haar heen kan trekken, in haar bedje ipv hydrofiele luier.

Volgens mij is het origineel een inbakerdoek, maar dat heeft Mijke niet nodig gehad.

 

Zal eens op zoek gaan naar de pads die Meezie bedoeld.

Omdat ik een sterke toeschietreflex heb, moet ik als ik 's nachts of 's morgens bv geef een spuugdoekje op de andere borst leggen anders wordt m'n slaapshirt nat.

En bij volleyballen ben ik bijna een keer een pad verloren hahaha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lillypadz zijn die silicone pads, je leest op internet veel verschillende meningen, of je vind ze geweldig of helemaal niks.

Ik ben er helemaal hapy mee, overdag houden ze het meest van tijd goed de toeschiet reflex van de niet gebruikte borst tegen, s nachts is die bij mij vaak te sterk en dan hou ik er wel een doekje bij om de pad te legen.

Ze kosten 20 euro, maar bespaar mezelf nu wel anderhalve doos pads per week uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi, ik gebruik wel wat bv kleding. niet zo veel, maar goedkope van de hema (gewone zwarte shirts met een soort v-opening) heb ik sinds deze zwangerschap. twee jaar geleden hadden ze die nog niet. Ik draag ze veel. wel vaak met een top eronder, omdat de hals best laag is. Ik had er ook een paar van h&m, maar de rek ging er snel uit. Ook de hema bv bh's gebruik ik. Ze zitten niet bijzonder flatteus, maar zijn de enige die ik kon vinden zonder baleinen maar met steun. baleinen knellen de toevoer af. Ik heb één duur shirt gekocht, maar dat viel mij erg tegen. je lekt geheid tóch een keer door, en die vlek heb ik er nooit uit gekregen (lekker, zo'n vlek midden op je tepel haha).

Voor het voeden in het openbaar gebruik ik soms gewoon een sjaal, maar vaak eigenlijk niets. als je kindje goed drinkt, zie je er niet veel van. Behalve natuurlijk als hij of zij snel afgeleid is haha, dan zit je daar ineens met je borst uit je kleding :-D

 

Oja, in het begin waren die pads wel heel belangrijk. Tjonge jonge als het goed op gang is dan lijkt het wel of je twee douchkopjes op je borst hebt zitten ipv tepels! Ik kon wel blijven wisselen met de pads.. vooral als ik aan één kant ging voeden, dan gingen de sluizen open aan de andere kant.

Nu (kleine is 6 mnd(, heb ik daar helemaal geen last van. Alleen als ze een keertje doorslaapt 'snachts (heerlijk), dan voelt het 'sochtends nog wel eens klam onder mij...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat ik me ook ongemakkelijk zou voelen om in t openbaar te voeden, maar als je kleine honger heeft, dan heb ik gemerkt dat ik me er snel overheen kan zetten, ongeacht wat ik dan aan heb. Doe dan gewoon een doek over zijn hoofdje, waardoor mijn borst ook gelijk bedekt is. Alleen met aanleggen moet ik er dan ook even zelf onder kruipen, dus daar ben ik nog wat onhandig in geloof ik, maar dat komt vast wel een keer goed ;-)...

 

Verder zijn al diverse tips gegeven.

Sjaaltje werkt idd prima.

Zeeman 1,50 voor hemdje die je af kan knippen (in veel verschillende kleuren) met dan idd een shirt die laag uitgesneden is

Mamalicious heeft t-shirts voor bv al vanaf 17,95 in een aantal kleuren

Marktplaats heeft ook leuke koopjes - heb ik er ook een aantal vandaan die er nog prima uit zien

 

Oh en ipv zo'n dure grote doek kan je ook gewoon zo'n simpel lakentje van de hema voor in de wieg gebruiken - is lekker dun en soepel en geloof ik 2 stuks voor onder de 10,-...

 

Heb zelf nooit last van lekkage. Van te voren wel pads gekocht, maar die liggen nog onaangeroerd in de kast, dus ik zou het niet van te voren aanschaffen - je hebt ze zo gehaald als blijkt dat je ze wel nodig hebt...

 

Succes ;-P...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens ook al wel 2 leuke bloopers gehad:

 

- borstvoedingsbh niet goed dicht geklikt, waardoor hij midden in de AH los ging en je alles dwars door m'n shirt heen kon zien (dikke tepel, gek zittende bh etc)

- borst die er nog half uit hing toen ik hem terug in zijn box legde en de buurman die precies langs liep

 

Haha, hoop dat er meer bespaard blijven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden