Ga naar inhoud

embryo donatie


benbri

Aanbevolen Berichten

hoi dames, ik ben geen medische student of uberhaupt student van iets hoor, dat wil ik even duidelijk hebben :)

 

Ik had eigenlijk een vraagje. voordat wij aan ivf begonnen enzo werd ons ook gevraagd wat we met de embryos willen doen, nu hebben wij eigenlijk meteen gezegt embryo donatie, omdat ik het niet echt over mijn hart kan verkrijgen om het aan de wetenschap te doneren en "weggooien" vind ik helemaal uit den boze. nu moeten we volgens mij nog 5 jaar wachten hoor voordat we uberhaupt moeten beslissen maar we weten zeker dat we na deze geen kinderen meer willen (echt 100% zeker gewoon) maar zit mij uberhaupt af te vragen of hier "vraag" naar is. het lijkt me zo geweldig om andere stellen te kunnen helpen die zelf echt om wat voor redenen het niet meer kunnen. tenslotte is het voor ons maar een "embryo" wat we weggeven en niet een kind. ik draag het niet, ik zorg er niet voor, dus ik ben ook helemaal niet bang voor de gevolgen, wel zou ik overigens "beschikbaar" willen blijven als het kindje ooit vragen heeft, maar wij zijn niet de ouders, alleen maar biologische makers (zou ik dat zo juist zeggen?), was gewoon nieuwsgierig naar reacties van anderen en naar wat anderen willen doen met hun overgebleven embryos, snappen jullie wat ik bedoel? tis gewoon een nadenk vraag voor mezelf en ben gewoon nieuwsgierig naar andere meningen, verhalen en dergelijke :)

 

hoop overigens niet dat ik mensen hiermee voor het hoofd stoot, dat is echt helemaal niet de bedoeling, ik wil juist mensen helpen mocht dat mogelijk zijn, maar vroeg me gewoon af of het veel gebeurt, want ik lees meer over eiceldonatie en zaaddonatie, maar niet over embryo donatie....

 

veel liefs

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 289
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Moedig van jullie hoor! Ik weet niet of ik dat zou kunnen, maar misschien komt het omdat wij (nog) kinderloos zijn.

 

Heel moedig en knap dat jullie misschien op deze manier iemand enorm blij kunnen maken.

 

Is dit eigenlijk mogelijk in NL? Ik heb geen idee nl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Benbri

Mooi idee.

Als ons gezinnetje compleet zou zijn en we cryootjes zouden hebben, zou ik dat misschien ook wel overwegen. Is echter bij ons nog niet van toepassing, omdat dit ons 1e kindje gaat zijn en we trouwens ook niets in de vriezer hebben. Ik weet eigenlijk niet in hoeverre dit mag in Nederland. Inderdaad hoor je er eigenlijk nooit over: vaak alleen eicel of zaadcel, maar niet het complete pakketje zeg maar ;-). Terwijl ik me voor kan stellen dat er wel vraag naar is. Nou ja, dat staat er misschien een beetje vreemd verwoord, maar bedoel het goed, bedoel dat het sommige stellen misschien wel zou kunnen helpen met het verwezenlijken van hun wens... Maar dat t ZH het al gevraagd / voorgelegd heeft, dan is het dus misschien wel een optie denk ik dan? Geen idee, maar nogmaals het idee van je vind ik erg mooi...

Liefs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben gekozen voor doneren aan de wetenschap.

Onze motivatie was: Voor de wetenschap kan het hopelijk helpen aan onderzoek naar problemen bij vruchtbaarheid. Of onderzoek bij helpen te voorkomen van genetische afwijkingen/ziekten.

Dan hebben overgebleven embryo's toch nog nut voor vruchtbaarheidsproblemen en genetischeziekten in de toekomst.

 

Vaak worden embryo's sowieso weggegooid. Ze zijn per 2 ingevroren en er wordt er 1 teruggeplaatst.

 

Embryodonatie vind ik heel mooi. Het lastige ervan vind ik dat je anoniem doneert, in de zin dat je het koppel niet persoonlijk kent. Als later een kind komt met vragen kan ik zeggen: Ik gunde het je papa en mama daarom heb ik gedoneerd. Dat is mijn gevoel. Niet dat iemand die het anders voelt dat niet goed is.

 

Embryodonatie is een beetje grijs gebied. In het VU mag embryodonatie niet. Als je instemt voor embryodonatie kan dat, dat is ook een optie. Dan gebeurt dat niet in het VU maar sturen ze het naar een ander ziekenhuis waar dat dan gebeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ja, tis idd handig om dit soort dingen allemaal te weten :). voor ons is dit echt ons eerste en laatste kindje, dit omdat ik zelf al 2 kinderen heb en mijn man ook, we wilden alleen heel graag samen een kindje, maar heb nog 3 rietjes van 2 over. weggooien vind ik echt uit den boze (voor ons dan) en sja...mss idd wel wetenschap, maar vind het eigenlijk gewoon mooier om er een ander stel supergelukkig mee te kunnen maken. maar dat ze het in het vu niet deden wist ik eigenlijk niet, want daar liggen de rietjes in de "vriezer" :). heb wel gegoogled, er is volgens mij maar 1 instantie dat doet, maar tegen die tijd ga ik zeker wel kijken (want volgens mij mag je niet eerder dan die 5 jaar er wat mee doen) anoniem heb ik niet zo heel veel problemen mee, als het maar in de toekomst mogelijk ligt voor het kind om te weten waar zijn of haar genen vandaan komen, als het maar beseft dat het genen zijn en wij niet de ouders zijn :) blij dat jullie het ook een goed idee vinden, geeft me toch het idee dat het goed is wat wij graag willen :) (en er wie weet ook wat mee gedaan gaat worden :))

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw op dit forum, kwam hier terecht toen ik embryo donatie aan het googelen was.

 

Ik kan jullie wel wat vertellen over dit onderwerp,aangezien ik 4 jaar ervoor op de wachtlijst gestaan heb, medewerking verleend heb aan het programma Netwerk en als 1 van de eerste binnen Nederland op het punt sta om via embryo donatie geholpen te gaan worden.

 

Het klopt dat Medisch Centrum Kinderwens de enige kliniek is in Nederland die gaat starten met deze vorm van behandelen.

Dat het 4 jaar geduurd heeft voor zij konden starten heeft te maken met kamervragen die gesteld zijn en het opstellen van protocollen.

 

Er worden flink wat eisen gesteld voor je uberhaubt in aanmerking kan komen voor embryo donatie, voor zowel de donoren als de acseptoren, beide krijgen een gesprek met een psychologe (Mw. Brewaeys) en gynaecoloog, moeten alle bloedonderzoeken goed zijn, beide acseptoren moeten onvruchtbaar zijn,tot plaatsing blijven de emmy's van de donoren, na plaatsing gaan alle rechten en plichten over op de acseptoren.

 

Ik las net dat iemand schreef over anonimiteit, dit kan bij de wet niet, als er een kindje uit embryo adoptie geboren mag gaan worden, heeft het kind op 16 jarige leeftijd het recht te weten wie de donoren zijn, dit word geregistreerd.

 

Verder las ik ergens dat embryo's per 2 worden ingevroren, nu wel, een paar jaar geleden niet en zaten er 3 of 4 in 1 rietje, maar sinds kort is het mogelijk om ontdooide emmy's opnieuw in te vriezen, dus hebben wij ervoor gekozen om 1 embryo per keer te laten plaatsen en de andere ontdooide embryo's weer in te laten vriezen.

 

Als je wil weten naar wie je emmy's gaan,of bv je wil een gezin van een vader en moeder, of alleenstaande ect, kan je dat aangeven bij de kliniek.

 

Dat de embryo's in een ander ziekenhuis zijn is geen probleem, de embryo's die ons ter beschikking zijn gesteld komen uit Tilburg.

 

Ik vind het geweldig dat je erover nadenkt en zelfs een topic geopend hebt over dit onderwerp, ik ben onze donoren heel dankbaar omdat zij ons de kans geven (6 kansen in ons geval) om zelf het wonder van een zwangerschap en bevalling mee te mogen maken.

 

Als iemand vragen heeft, hoor ik het wel!

Groetjes, Esther

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt esther, fijn om wat meer informatie te hebben :) het maakt ons niet uit waar de embryos terecht komen, zolang ze maar goed terecht komen :) en idd ben ik niet voor anonimiteit, niet om het kindje als MIJN kind te zien, helemaal niet, maar ik vind het belangrijk voor het kind om te weten wat de biologische genen zijn enzo :)

 

ik hoop echt dat we iemand er blij mee kunnen maken, alhoewel het nog een paar jaar duurt voordat we moeten/mogen aangeven wat er mee gaat gebeuren. ben benieuwd in ieder geval. het zijn volgens mij nog 3 rietjes van 2 over, dus hopelijk zit daar een kindje voor iemand bij die daar zo lang en graag op wacht :) we zullen het zien. fijn om het verhaal van je te horen :)

 

groetjes brigit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Brigit,

 

Er is nog een embryo donatie bureau, maar dat staat nog in de kinderschoenen en is nog niet gestart met bemiddelen/behandelen,maar is voor jullie nu niet belangrijk, je hebt tijd genoeg en misschien kan je daar ook meer informatie weghalen,

 

Groetjes, Esther

http://www.embryodonatiebureau.nl/

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Medusa,

 

Ik vind het geweldig dat het nu eindelijk hier ook kan, als je je bedenkt dat het al jaren gedaan word in Amerika (Miracles waiting bv) Spanje en onze oosterburen........

Als je verder op het onderwerp googeld kom je ook dingen tegen als kleding met daarop de tekst, Adoption is the new pregnant !

Helemaal geweldig!

Ik hoop zo dat het bij ons mag gaan lukken...........

 

Groetjes, Esther

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rubster, ik heb je al toegelaten op de site...... welkom!

 

Medusa, ja omdat het embryo donatie in de kinderschoenen staat en er nog niet zoveel bekendheid over is, zijn er ook nog niet veel embryo's beschikbaar gesteld, als het meer bekendheid krijgt en mensen weten dat ze een 3e keuze hebben , buiten het vernietigen of beschikbaar stellen van de wetenschap, komen er vast meer embryo's en kunnen de regels daarin neem ik aan ook wel versoepeld worden........

 

Je vraag over eicel of sperma donatie begrijp ik niet helemaal, sperma donoren zijn er natuurlijk al heel lang en doen ze ook in Leiderdorp, eiceldonoren moet je naar mijn weten zelf aanbrengen en eiceldonoren liggen niet voor het oprapen weet ik uit eigen ervaring.......

 

Groetjes, Esther

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er eens een keer over gebeld naar McK.

Eicel en spermadonatie tegelijk is anders als embryodonatie.

Bij embryodonatie heb je al een embryo. Bij sperma en eiceldonatie moet die nog gemaakt worden.

Hierbij passen ze de regelgeving van sperma en eieldonatie. Dit zal een stuk makkelijker gaan.

 

Ik ging ervan uit dat eicel en spermadonatie embryodonatie zou zijn. Maar dat is dus niet zo. Ik heb daar een half jaar geleden over gebeld.

Ik vroeg mij af om donor te zijn voor iemand die ook op sperma donatie was aangewezen en of dat mogelijk was. Ik had het toen over embryodonatie. Zij zeiden het zo niet te zien. Logisch want dan is de wetgeving helder en veel soepeler. Dan is er een goede wetgeving mijns inziens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat er sperma donoren zijn en zelf opzoek moet naar eiceldonatie weet ik, wat ik bedoel, als beide onvruchtbaar zijn, je dan ook via eiceldonatie en spermadonatie een bevruchting kan hebben.

Jullie gaan embryodonatie doen, maar hebben jullie dit ook gehad of gedaan over over gesproken kan dit ook wel in Nederland??? dat vraag ik me af.

 

Er is eerder dit jaar een vrouw van 63 bevallen in nederland en zij is zwanger geworden via eicel en spermadonatie, wel in Italie omdat zij ver over de max leeftijd is die in Nederland mag.

 

Is mn vraag nu duidelijker???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Medusa,

 

Nu is je vraag me duidelijk!:toppie:

 

Het lijkt mij dat dat wel zou kunnen, maar waarom dan niet instappen met embryo donatie?

Het zou in wezen hetzelfde zijn?

 

Ons verhaal ligt iets anders, doordat ik een hele aktieve site op hyves had over infertiliteitsbehandelingen, ben ik in contact gekomen met een stel die nog 6 embryo's in de cryo hadden liggen, zij hebben mij persoonlijk deze embryo's aangeboden en van dat aanbod hebben wij dankbaar gebruik gemaakt, omdat zowel zij (onze donoren) als wij, het prettig vinden om te weten waar de embryo's vandaan komen of heengaan.

 

Alle mogelijke behandelingen heb ik in het verleden gehad en dit is mijn laatste kans om zelf een wondertje te kunnen krijgen, mede vanwege mijn leeftijd hebben wij gezegd dit nog te proberen en houd het voor ons hierna op en hoop ik de rust in mijn hoofd te hebben dat we alles geprobeerd hebben dat op medisch gebied mogelijk is.

Ik ben onze donoren zo dankbaar dat ze ons deze kans gunnen en ik hoop dat het aan mag gaan slaan, nu de embryo's over zijn naar onze kliniek is het zoveel echter geworden en is het echt spannend nu!

 

Groetjes, Esther

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.




  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden