Ga naar inhoud

(Kerst)gerechten; tips gevraagd!hoofd en nagerecht


beau

Aanbevolen Berichten

Heeft er iemand nog een goed tip voor mij voor een lekker toetje??

En voor een lekker hoofdgerecht?

 

Het hoeft niet per sé voor de kerst te zijn.

Ik krijg daags erna 4 mensen te eten. We zijn in totaal met 5.

Maar ik wil wel echt wat lekkers voorzetten.

Voorgerecht heb ik al.

Zelfgemaakte championnenragout (heeel erg lekker!)

Nu zoek ik nog een lekker hoofdgerecht en toetje.

Ben niet een onwijze keukenprinses maar kan wel wat.

Wie kan me helpen??

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi beau,

 

Omdat ik een mega diner ga maken heb km besloten het toetje simpel te houden:

 

Op ieder bord een merenque (schuimkrans, kant en klaar bij supermarkt)

Daar slagroom op

Nog een merenque

Stoofpeertje (ah heeft ze in pot)

Afmaken met amsndelschaafsel

 

Super simpel dus. Heb ook nog een snelle tiramisu, maar die valt en staat met de sambuca en ik weet niet of je drinkt ( mag drinken)

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier altijd een succes: witte chocolade-panna cota.

 

Halve liter slagroom in een pannetje verwarmen met daarin het pulp uit een vanillestokje en het vanillestokje zelf (in de lengte doorsnijden, pulp eruit schrapen). Ondertussen 3 blaadjes gelatine in water weken.

 

Als de slagroom begint te koken helemaal zacht zetten en er twee repen witte chocola bij doen, roeren tot die gesmolten zijn.

Pan van het vuur, gelatine erbij en nog even goed roeren. Dan het mengsel verdelen over vijf kopjes en vier uur in de koelkast.

 

Door de kopjes even in warm water te zetten kan je ze zo omkiepen op een bordje. Wat frambosjes ofzo erbij en klaar!

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Top meiden! Bedankt!

Ik krijg de komende dagen 3 dagen eters hier dus ik kan wel wat recepten gebruiken hahaha.

Even een vraag over het vanillestokje.

Die snij ik eerst doormidden en haal het spul eruit en dan moet alles van het stokje in het pannetje??

Of alleen de buitenkant van het stokje?? Ik heb nl. nog nooit gebruikt.....

 

En dat recept van de tiramisu zou ik wel graag willen hebben.

Alcohol is geen probleem!

Bedankt alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je snijdt dus het stokje doormidden, schraapt het prut eruit, doet dat in de slagroom en gooit dan ook het hele stokje er nog bij >> trekt dan ook nog extra smaak uit. Alleen niet vergeten uit het mengsel te halen voor je het in de bakjes doet dus ;). Eet smakelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als groentes gekarameliseerde witlof met ui en kaneel....ook errug lekker....;-)

Eerst witlof koken....prikgaar...ondertussen per witlof 1 ui pellen en in schijfjes snijden....witlof gort uitlekken tijdens het glazuren van de uitjes.....als de uitjes opgebakken zijn de witlof erbij toef peper en iets zout....even opbakken dan een flinke dot suiker (pet 4 stronkjes 2 eetlepels)..,als de witlof bruinig kleurt is hij gekarameliseerd...ohw ja de witlof in twee stukken snijden dat is lekker....ballen kan in roomboter of in een neutrale olijfolie...

Als vlees een heerlijke ribeye....gewoon simpel wat peper/zout....en in roomboter bakken...(niet te doorbakken)

Als aardappel....zoete (oranje kleurige) aardappelen met grote donkere krenten en pecannoten .....met een mild sausje van chilisaus/verse knoflook/honing.....en wat peterselie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Supersnelle tiramisu

 

  • 1 vanillestokje
  • 3 eetlepels witte basterdsuiker
  • 100 g mascarpone (verse kaas)
  • 125 g slagroom, stijfgeklopt
  • blikje mandarijntjes
  • 8 bitterkoekjes (zak a 300 g), grof verbrokkeld
  • 4 eetlepels sambuca (Italiaanse anijslikeur, slijter)
  • 4 theelepels cacaopoeder

Snijd met een scherp mes het vanillestokje in de lengte doormidden, schraap met de punt van het mes het zwarte merg eruit. Roer het vanillemerg met de suiker door de mascarpone. Schep de slagroom er voorzichtig door. Verdeel de helft van de bitterkoekjes over de glazen en druppel over elke koekjesbodem eetlepel sambuca en wat opgevangen mandarijnensap. Verdeel de helft van het mascarponemengsel erover en leg daarbovenop enkele stukjes mandarijn. Herhaal dit met de rest van de koekjes, sambuca en het mascarponemengsel. Bestrooi de tiramisu met mandarijnen tot slot met cacao en garneer met de rest van de mandarijn.

ik doe dit altijd in martiniglazen, ziet er erg mooi uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden