Ga naar inhoud

Info over TESE-behandeling in NL


Rosa

Aanbevolen Berichten

Hallo allemaal,

 

 

 

Ik ben Roos en ben 39 jaar en woon in de omgeving van Den Haag.

 

Sinds oktober 2008 ben ik gestopt met de pil met het idee we gaan gewoon verder met de dingen die we doen en we zien wel of het spontaan lukt.

 

Na een jaar ben ik via mijn huisarts doorverwezen naar een gynaecoloog in het Reinier de Graaf Ziekenhuis te Voorburg.

 

 

 

Na een aantal testen bleek ik ondanks mijn leeftijd, ik ben 39, een goede ovulatie te hebben en de rest was ook in orde. Helaas kreeg mijn vriend slecht nieuws, hij had geen zaad.

 

Voor de zekerheid zouden ze opnieuw een test doen en ook gelijk zijn bloed testen. Gisteren kregen we de uitslag: opnieuw geen zaad gevonden, bloed is orde. Alleen de resultaten van zijn dna-test + chromosomentest zijn nog niet binnen. Uitslag is in mei as.

 

Ze konden niets voor ons doen. Geadviseerd werd om contact op te nemen met een gynaecoloog in Gent (België). Daar konden ze bij mannen een punctie doen, die in Nederland verboden is. Mijn vriend vroeg of die kosten wel vergoed konden worden, maar daar konden ze geen antwoord op geven. Ik heb nog gevraagd of het misschien een idee is om eerst naar een uroloog te gaan, maar de dokter adviseerde dat niet te doen omdat niets zou veranderen.

 

 

 

Na een kwartier stonden we buiten, met het idee van: 'ok we gaan naar Gent, stond nog op het lijstje van steden die we wilden bezoeken etc.'

 

Thuis ben ik gaan googlen en ben op dit forum uitgekomen.

 

En las dat er wel van alles mogelijk is in Nederland(weliswaar in onderzoekfase), namelijk in het UMC en AMC. Mijn eerste reactie was: ik ga de gyn bellen en vragen waarom zij mij dit niet heeft verteld, waarom mensen naar het buitenland verwijzen en hoge kosten laten maken. Maar daarna had ik zoiets van misschien had ze daartoe een goede reden.

 

 

 

Ik ben er nog niet aan toegekomen om alles te lezen, maar ik begrijp nu dat de gyn met die punctie de TESE bedoelde.

 

Ik wil proberen of wij in het UMC of AMC hiervoor in aanmerking kunnen komen.

 

Maar hoe moeten we dat aanpakken? . Gewoon bellen voor een afspraak? Komt iedereen hiervoor in aanmerking? Ik zie op dit forum dat jullie ervaringen hebben met verschillende ziekenhuizen. Hoe hebben jullie dat gedaan?

 

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen/adviezen.

 

Groetjes,

 

Roos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sannie66

Ik zie dat je het gevonden hebt Rosa. Ik heb ook even voor je gegoogled en kom op de volgende websites:

 

 

 

Rotterdam:

 

http://www.humanfirstivf.com/index.php/content/view/77/121

 

 

 

Nijmegen:

 

http://www.umcn.nl/Zorg/Behandelingen/Pages/TesticulaireSpermaExtractie.aspx

 

 

 

Amsterdam:

 

http://www.amc.nl/?pid=4554

 

 

 

en Utrecht:

 

http://www.nfu.nl/trf/index.php?id=9&hoofdstuk=15&trf=149

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Roos,

 

 

 

Je kan bellen met het AMC en een afspraak maken voor een intake. Alle onderzoeken worden wel weer opnieuw gedaan.

 

Wel is het verstandig om je dossier op te laten sturen.

 

 

 

Heel veel succes met dit soms zo moeilijke traject.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rosa, tese wordt inderdaad wel in Nl gedaan in Nijmegen en AMC. Wij krijgen maandag tese in Nijmegen. Wij zijn doorverwezen door de gyn van ons streekziekenhuis, maar volgens mij zou je ook wel een verwijzing via je huisarts kunnen vragen of alsnog bij je huidige gynaecoloog.

 

Heel veel succes bij het komende spannende traject.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Roos,

 

 

 

Wij zijn door onze uroloog naar Nijmegen doorverwezen voor een TESE. Waarschijnlijk waren ze in jouw ziekenhuis niet helemaal op de hoogte dat dit wel mogelijk is Nederland? Als je op internet gaat zoeken staat idd dat ze deze behandeling niet in NL uitvoeren, alleen in onderzoeksverband.

 

Of misschien hebben ze goede ervaringen met Gent en hebben ze jullie daarom daar naar toe verwezen? Weet eigenlijk ook niet of de behandelingen in Belgie wel of niet vergoed worden door het ziekenfonds.... Ik dacht van wel.

 

In ieder geval denk ik als je het gewoon vraagt aan jullie gynaecoloog, hij/zij wel een verwijsbrief naar Nijmegen of Amsterdam wil sturen hoor!

 

 

 

Succes!

 

Groetjes Miekske

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Miekske,

 

 

 

Toen de dokter gisteren zei dat ze niets meer voor ons konden doen en doorverwees naar Gent, leek het allemaal zo definitief voorbij.

 

Dankzij dit forum waarop ik jullie ervaringen heb kunnen lezen, hebben wij weer hoop.

 

Ik ben inderdaad wel van plan om de gynaecoloog in Voorburg te bellen.

 

Zij hebben ook een speciale IVF website waar ze aangeven dat een Tese niet in Nederland kan worden gedaan. Misschien heb je wel gelijk en hebben ze een deal of goede ervaringen met Gent. Wel zei de gynaecoloog dat als de tese lukt, de IVF in Voorburg kan worden opgestart. Hoe is jouw ervaring met het UMC?

 

Groetjes,

 

 

 

Roos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Roos,

 

 

 

Ik heb nog niet heel veel ervaring met het UMCN omdat wij pas net in de mmm zitten en daar nog niet echt geweest zijn. We wachten nog steeds op de intake.

 

Heb verder wel veel goede verhalen over Nijmegen hier gelezen. Wij gaan er naartoe omdat we nu eenmaal dichter bij Nijmegen wonen als bij Amsterdam.

 

Weten jullie ondertussen al wat meer nu?

 

Blijf hoop houden want er zijn zeker nog mogelijkheden voor jullie!

 

 

 

Liefs Miekske

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Miekske,

 

 

 

Ik heb vrijdag een mail gestuurd naar Gent en Amsterdam. Van Gent kregen we direct een mail met een telefoonnummer. Van AMC nog geen reactie gekregen.

 

Wij hebben besloten om het maar eerst te proberen in Gent.

 

We gaan maandag bellen en wellicht kunnen we al een afspraak maken.

 

Misschien heeft de Reinier de Graaf inderdaad goede ervaring met Gent.

 

We doen het stap voor stap, het is allemaal erg nieuw voor ons. We proberen het met een beetje humor (bijv. shoppen in Gent met een zak ijs in zijn broek) het allemaal positief te bekijken. Het is een soort avontuur met hopelijk een goede afloop.

 

 

 

Liefs en een fijn weekend. De zon schijnt hier heerlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo lieve meiden,

 

 

 

Hier weer een up date:

 

Ik heb vanmiddag gebeld met het UZ in Gent en we hebben een intake-gesprek voor een tese-behandeling op maandag 10 mei as met dr Gerris.

 

 

 

Op 10 mei krijgen we ook de uitslagen van de DNA+chromosomentest van mijn vriend. De uitnodiging wordt per post verstuurd

 

 

 

Hebben de Gent-gangers onder jullie ervaringen met dr Gerris?

 

Wat kunnen wij verwachten van de intake? Worden er direct tests/onderzoeken gedaan?

 

Ik hoor verder wisselende verhalen over dat je contant moet betalen voor een consult etc. Op de website van UZ Gent staat dat het ook met een creditcard kan.

 

 

 

Groetjes,

 

Roos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Roos,

 

 

 

Wat goed dat je al een afspraak hebt weten te maken voor de intake in Gent!

 

Zit er tenminste schot in de zaak. Helaas voor ons schiet het allemaal nog niet zo op.

 

Onze verwijzing naar Nijmegen is 15 feb. gestuurd en nog steeds geen brief dat we op intake mogen komen.

 

Had 2 weken geleden al gebeld toen waren ze onze verwijsbrief kwijt, en na wat zoeken hadden ze hem toch gevonden op de poli Urologie. Ze gingen het in orde maken...

 

Vandaag nog maar eens gebeld, en nee hoor, er was niets bekend over ons.... grrrrr

 

Doorgeschakeld naar poli Gynaecologie want zij moesten dan de verwijsbrief hebben.

 

En wat denk je....Nee, er was niets bekend bij hun en ook geen brief. Nou, ik zat dus alweer bijna te janken aan de telefoon want we hebben dus weer een maand weggegooid. Had wel een erg aardige polimedewerkster aan de lijn met veel excuses en ze ging het regelen. Na 10 min. werd ik teruggebeld dat ze naar ons huidige ziekenhuis had gebeld en die hebben de verwijsbrief gefaxt waardoor ze nu alles compleet hebben in Nijmegen. Helaas kon ze niet gelijk een afspraak maken maar moeten we dus nog even wachten tot we opgeroepen worden.

 

Heel fijn zo'n voortvarende medewerkster! Alleen erg jammer dat het nu pas gebeurd... Donderdag ga ik maar weer bellen of het al gelukt is...

 

Heb mezelf voorgenomen om ze flink achter hun vodden te zitten daar zodat ze helemaal gek van me worden! haha

 

 

 

Wonen jullie in de buurt van Gent dat je toch daar naartoe gaat?

 

Weet niet hoe het dan met de financieën zit ook qua verzekering.... Moet je eerst zelf betalen en kun je de rekeningen dan indienen of zo?

 

 

 

Liefs Miekske

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Miekske,

 

 

 

Sjees wat naar voor jullie, snappen ze dan niet dat juist dat gewacht mensen opbreekt. Gelukkig komt het wel weer in orde, dankzij jouw actie. Het is inderdaad goed om de touwtjes in handen te nemen en te bellen als het niet goed voelt of als je twijfels hebt over of ze nu alles wel goed hebben geregeld.

 

Ik hoop voor jou dat je deze week een afspraak hebt die is vastgelegd.

 

 

 

Wij komen uit Den Haag, dus Gent is ongeveer 2 a 3 uur rijden geloof ik.

 

Wij hebben gekozen voor Gent omdat we daar op één of andere manier een goed gevoel bij hebben. Mijn mail die ik bijv vrijdag had verstuurd, werd direct binnen 10 min beantwoord. Wel moest vandaag een paar keer proberen te bellen omdat ze steeds in gesprek zijn,maar toen ik ze eenmaal aan de lijn had, waren ze bijz vriendelijk. Het was wel een echt mijlpaal voor mij hoor.

 

Van het AMC heb ik nog steeds niets gehoord.

 

 

 

Wat de vergoedingen betreft, ik heb op dit forum gelezen (ik geloof dat moto dat had uitgezocht) dat VGZ en CZ de behandeling in Gent vergoeden. Ik zit bij VGZ en mijn vriend bij CZ. Ik hoorde van een vriend die in Brussel werkt en woont dat in Belgie je eerst alles contant moet betalen als je bijv naar de dokter of tandarts gaat en dat je het daarna kan declaren. Op de website van Gent staat dat je ook met je visa kan betalen. Ik zal dat bij VGZ navragen.

 

Verder heb ik mijn gyn gevraagd om een verwijsbrief naar mijn huisadres te sturen zodat ik die kan meenemen.

 

 

 

Laat je het weten als je een afspraak hebt?

 

Liefs en groetjes,

 

Roos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Roos,

 

 

 

Welkom op de forum. Wij zitten op dit moment bij AMC. Wij zijn van VU Amsterdam doorgewezen en we moesten gelijk de verwijsbrief meenemen. Voor de rest gaat het wel prima, maar de wachtijden zijn best lang. Hebben jullie al een urolog bezocht? Het lijkt me verstandig om dat even te doen, als jullie dat al niet gedaan hebben. Het kan namelijk zoveel redenen zijn dat je vriend geen zaadcellen heeft.

 

Wij hebben een afspraak in AMC met Dr. Meisner ergens eind April. Er is veel gesproken over hem in de forum. Hij lijkt heel goed te zijn, dat hij zijn tijd neem etc etc. Het probleem is dat het best lang duurt. Wij hebben in December voor een afspraak gebeld, en onze afspraak is in April..

 

 

 

Groetjes en success!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Zves,

 

 

 

Nee, we hebben nog geen uroloog bezocht omdat mijn gyn dat niet nodig vond.

 

We hebben afgelopen maandag een afspraak met Gent gemaakt voor 10 mei as.

 

Het is nu wachten op de doorverwijsbrief van mijn gyn en uitnodigingsbrief van Gent die via de post worden verstuurd. Daar word ik zelfs ongeduldig van omdat het alweer bijna een week duurt:)

 

Wat ik in ieder geval wel van dit forum heb begrepen is dat geduld hebben erg belangrijk, maar soms heb ik zoiets van #$$^^&*^*!!

 

Succes daar bij het AMC en houdt ons op de hoogte!

 

Fijn weekend,

 

 

 

Roos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de onzekerheid en het wachten is echt niets!! =)

 

Ik zal je wel aanraden om een afspraak met de uroloog te maken.. Er zijn zoveel verschillende redenen voor geen zaadcellen.. bij voorbeeld niet ingedaalde balletjes, infecties, zaadleiders verstopt etc etc. Bij uroloog krijgt je vriend een echo, en dan kunnen ze wat meer zeggen of de probleem obstructive of non obstructive is. Het kan zijn dat je vriend wel zaadcellen heeft, maar dat ze op een of een andere manier niet bij de semen komen.. Dus het is echt belangrijk dat je vriend even een uroloog bezoekt.

 

Als ik jouw was, had ik waarschijnlijk ook een andere gyneacolog gezocht. ;)

 

sorry voor de sarcastisch opmerking, maar ik vind dat hij/zij eigenlijk jullie niet zo goed heeft geinformeerd..

 

 

 

Er is trouwens een forum/onderwerp. Daar zitten veel meiden die in afwachting van TESE zijn of net TESE hebben gehad: "wie allemaal in afwachting is van TESE" http://www.ivfmoeders.nl/showthread.php?t=3858

 

 

 

Heel veel success & groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Rosa,

 

 

 

Wat naar dat jullie ZH niet op de hoogte was van de TESE in Nederland! Wij zijn zelf bezig geweest met het UZA in Antwerpen, maar VGZ wilde niet zo meerwerken. Na heel veel heen en weer mailen en bellen wilden ze het wel vergoeden, maar volgende de in Nederland geldende tarieven. Dus als België duurder zou zijn, dan moesten we het verschil zelf bijleggen.

 

 

 

Helaas wilde ze in het UZA gelijk een voorschot hebben van 4000 euro, en omdat we dat écht een beetje veel vonden zijn wij uiteindelijk (met een half jaar vertraging door dat welles-nietes spelletje) in Nijmegen begonnen. Zeer tevreden over de behandelingen daar.

 

 

 

Groetjes en succes!

 

Paula.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Meiden,

 

 

 

Lucky dat is geweldig nieuws dat de Tese bij jullie is geslaagd en dat jullie een zoon hebben. Gefeliciteerd en geniet ervan.

 

Miekske,wat goed dat jullie nu eindelijk een afspraak hebben op 18 april, je kan er nu naar uitkijken.

 

 

 

Met mij gaat het goed. Ik heb inmiddels de uitnodiging van de VU in Gent ontvangen (10 mei intakegesprek). Mijn gyn heeft een doorverwijsbrief opgesteld speciaal voor de verzekering.

 

Verder ben ik afgelopen woensdag gebeld door het AMC en had een heel fijn gesprek met een arts en zij vertelde mij over de wachtlijsten, maar zei dat geen kwaad kon om een afspraak te maken. We hebben een intakeafspraak in april. De arts was heel vriendelijk, informatief en wilde absoluut niet pushen ze zei dat we ook zeker naar Gent moesten gaan en dat we dan een keus konden maken die bij ons past.

 

Ik probeer er niet al te veel mee bezig te zijn. Tijd vliegt door te concentreren op de leuke dingen die er zijn (dat werkt wel bij mij).

 

Ik zal zeker ook meelezen met de topic 'wie is in afwachting van een tese'.

 

Liefs,

 

Roos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden