Ga naar inhoud

Welk ziekenhuis niet afwijzend bij weinig eitjes?


Sen

Aanbevolen Berichten

Het blijkt dat de meeste ziekenhuizen in Nederland afwijzend zijn als je weinig eitjes produceert. Ik ben wat onderzoek aan het doen naar ervaringen van lotgenoten die ook weinig stimulatie hadden met hormonen en daardoor een afwijzende houding krijgen van het ziekenhuis en kijk wat ik tegenkom:

 

 

“Nederlandse ziekenhuizen willen patiënten zoals jij met een lage stimulatie vaak niet meer in behandeling hebben. Reden hiervoor is dat subsidies worden bepaald door succespercentages. En omdat jij een zeer lage stimulatie hebt, heb jij ook steeds minder kans om zwanger te worden. Daarom ben je voor hen niet aantrekkelijk genoeg”

 

 

“De reden waarom ziekenhuizen in Nederland zeggen dat het geen zin heeft om over te stappen op een ander hormoon, is omdat zij contracten afsluiten met leveranciers van de hormonen. Overigens is dat heel normaal, want dat gebeurt in België ook. Alleen zijn ze in België veel makkelijker in het je over laten stappen naar een ander hormoon als dat nodig is, want daar staat de patiënt op de eerste plaats en niet de eigen procedures”

 

 

“Nu ben ik door zeer slechte ervaringen met drie Nederlandse ziekenhuizen erg sceptisch over de Nederlandse zorg op het gebied van IVF. Maar ik weet ook dat er gelukkig nog Nederlandse ziekenhuizen die inzien dat de patiënt belangrijker is en dus mag je ook bij hen wisselen. Helaas valt jouw ziekenhuis hier niet onder”

 

 

 

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze eerste icsi hadden we maar één rijp eitje, dat overigens wel bevrucht werd. In de evaluatie gaven ze ons nog hele goede kansen en we moesten zeker doorgaan. Wel met een ander hormoonschema.

 

 

 

De tweede keer had ik 12 follikels, negen eitjes, twee rijpe, één embryo. In de evaluatie zagen ze het opeens heel erg somber in. Als we al drie pogingen hadden gehad zouden ze ons waarschijnlijk afraden een vierde te doen. Wij zaten echt met onze oren te klapperen. Vanwaar die omslag???

 

 

 

Ongeacht de oorzaak van de niet rijpe eitjes (want daarover verschillen we van mening), is dus inderdaad de houding opeens helemaal veranderd nu ik tweemaal maar één embryo heb 'geproduceerd'. Het ligt nu ook opeens aan mij, terwijl er tot nu toe helemaal niks is gevonden waardoor ik minder vruchtbaar zou zijn.

 

 

 

Ook ik heb al gehoord dat adviezen om wel of niet door te gaan samen (kunnen) hangen met eigen slagingspercentages en procedures. Echt heel erg triest als dat waar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hei,

 

Ik heb geen ervaring met nederlandse ziekenhuizen maar heb inmiddels wat info gekregen van priveklinieken in noorwegen. (omdat ik daar woon). Daar krijg je (afhankelijk van je persoonlijke situatie) een traject aangeboden en daar stellen ze geen eisen over de hoeveelheid eitjes maar wel wordt het behandeltraject erop afgestemd. mocht je meer info willen, vraag maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat precies weinig eitjes zijn maar ik had vier follikels die allemaal geknapt waren voor de punctie. Het was dus even heel spannend of er wel eitjes waren maar ze hebben alle vier de eitjes ook nog kunnen vinden. Ze vonden het wel weinig maar dat was bij ons geen probleem omdat we er toch maar 1 nodig hadden. Dit is in het UMCU

 

gr. esther

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

 

 

Ik had ook op een ander topic al gereageerd Sen, maar nu nog maar een keer omdat er dus meerdere lotgenoten blijken te bestaan! Ik heb mijn behandlingen in het VU gedaan, in Amsterdam en daar staan ze er heel anders in. Het is een academisch centrum, dus willen ze ook graag leren van 'gevallen' waar het allemaal wat anders gaat. Ik heb daar meegedaan met een test voor vrouwen met een verhoogd FSH ( indicatie dat je eitjes op aan het raken zijn) Mijn FSH was toen al rond de 17, bij de reguliere IVF klinieken kom je dan al nergens meer voor in aanmerking ( FSH 15 is het maximum) Ik heb toen 6 IUI gedaan, met hormonen (GonalF) maar daar is niets gebeurd. Toen mocht ik overstappen op IVF, in de eerste cyclus; één follikel, toch punctie: één eitje; één embryo en dus ook een terugplaatsing. Helaas te lage HCG voor een goede zwangerschap. Omdat ik wel gereageerd had, mocht ik een tweede IVF doen: weer één follikel; één eitje en één embryo. Ik raakte toen zwanger, was helemaal door het dolle heen! helaas op 7 weken een miskraam. Toen kwam IVF 3: wonder boven wonder: 3 follikels!! Ook 3 eitjes, en een terugplaatsing van 2 embryo's wat helaas resulteerde in niets. In januari heb ik mijn 4e IVF mogen doen ( tja ik was toch zwanger geraakt met m'n ene eitje dus ze wilden het nog een keer proberen) en weer één follikel, één eitje, één embryo en nu dus al bijna 13 weken zwanger! Bij het VU hebben ze me altijd heel erg positief benaderd: nooit het gevoel gegeven dat ik een hopeloos geval was. Mijn advies is dus: zoek een academisch ziekenhuis waar het ze niet om de slagingspercentages gaat, maar waar ze de ruimte hebben om ook met minder kanshebbenden aan de slag te gaan!

 

 

 

Liefs van Mira

Link naar reactie
Delen op andere sites

jaaa had ik gelezen Mira, helemaal geweldig! nogmaals gefeliciteerd. Je bent voor mij een hoopgevend voorbeeld :good1:

 

 

 

Ik ga het toch overwegen dan, VU A'dam. Ook al is het niet echt naast de deur. Ik woon nl. in het Westland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Hi, ik ben in januari weggestuurd bij het UMCU nadat de 2e IVF poging een 'poor' response gaf. De 1e poging had 6 follikels en 6 eitjes opgeleverd waarvan 4 bevrucht en uitgegroeid tot blastocysten. Vooraf aan ons gesprek in januari hadden we totaal geen indicatie gekregen dat het einde inzicht was dus was het een grote teleurstelling. Er is totaal niet gesproken over een ander hormoon etc. en in 9 minuten stonden we een droom armer alweer buiten.

 

Inmiddels zijn we in Dusseldorf beland en daar zijn we begonnen met het meten van mijn AMH waarde. Deze viel inderdaad heel laag uit. Volgens onze arts in D'dorf had het UMCU ons al meteen op een hogere dosis (Puregon) moeten starten i.p.v. de 150IE omdat ik een verhoogde FSH had van 11. Al met al heb ik het gevoel tijd verloren te hebben door de stricte protocollen die in Nederland voorgeschreven staan. Nu maar hopen op een beter resultaat in Duitsland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mira; wat een mooi verhaal! Gefeliciteerd!!! Wij hadden laatst een peptalk van onze gynaecoloog, omdat we nu in de fase zitten waar veel stellen het niet meer zien zitten en stoppen met behandelen of een hele lange pauze inlassen. Moraal van zijn verhaal was 'De aanhouder wint!'. Dat klopt in jouw geval zeker en geeft anderen weer goede hoop natuurlijk.

 

 

 

Wat betreft aantal eitjes; in mijn ziekenhuis hateren ze een minimum van 3 volgens mij, omdat de kans dat er geen bevruchting optreedt anders te groot is. Bij mij was het bij de eerste punctie ook wel spannend, omdat het allemaal niet super groeide. Gelukkig kwam er een inhaalslag. Op de een of andere manier slaan de hormonen bij mij wel aan, maar het duurt altijd even. Dan maak ik een soort inhaalslag. Tweede keer maximale dosis Puregon en dat sloeg goed aan.

 

 

 

Neel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden