Ga naar inhoud

cryo behandeling: hoe en wat?


Gast illuminate

Aanbevolen Berichten

Gast illuminate

Hallo allemaal,

 

 

 

Ik heb net te horen gekregen dat onze 1e IVF-poging (voor een 2e kindje) is mislukt. {Ik voel me erg verdrietig en kan wel !@#$%} De volgende behandeling wordt een terugplaatsing van een cryo. Ik weet hier nog niet zo veel over. Eigenlijk niks. Het ziekenhuis stuurt een brochure op. Om mijn honger naar info te stillen, hoop ik dat jullie me hier iets meer over kunnen vertellen.

 

Bv. Hoe wordt het aantal cryo's dat teruggeplaatst wordt bepaald? Hoe weten ze wanneer de terugplaatsing moet plaatsvinden? Welke hormonen (of tests) moet je gebruiken? Is de kans op een miskraam groter bij terugplaatsing van een cryo dan bij ICSI/IVF? En misschien wel meer info, wat ik nu niet weet.

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

 

 

 

En verder wil ik iedereen succes wensen, die nu onder cryo-behandeling zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Gast estrhalita

O wat balen dat de IVF is mislukt. Succes, helaas kan ik je niks vertellen over cryo behandelingen. Nog nooit iets inde vriezer gehad. Sterkte in ieder geval

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat balen dat het niet is gelukt!

 

 

 

Tja, ik ben ook nog niet zo ver dat ik al aan cryo's denk. Zit in de aanloop naar de eerste ICSI.

 

Wat ik van de arts in het ziekenhuis heb begrepen is de kans op een zwangerschap van een cryo zeker zo groot als die van een 'verse' poging, als het embryootje goed ontdooit. Dus.... dat moet de burger, ondanks alle ellende van dit moment, moed geven toch?

 

 

 

Sterkte en succes!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een (succesvolle) cryoTP gehad.

 

 

 

Bij ons zeiden ze dat de kans van slagen iets lager ligt, nml 20% ipv 25%.

 

Dit komt omdat de embryootjes meestal wel iets van kwaliteit minderen door het vriezen en dooien.

 

 

 

Ik heb cryo gedaan met hormonen. Op de eerste dag van je menstruatie (niet die van de mislukte poging maar de volgende) begon ik met progynova te slikken, dat zijn tabletjes om het baarmoederslijmvlies dikker te maken. Na 11 dagen een echo. Toen was het bij mij nog erg dun, dus dubbele dosis tabletten, toen weer een echo na een week.

 

Als het baarmoederslijmvlies dik genoeg is, krijg je de TP.

 

2 dagen voor de TP moest ik beginnen met progestan.

 

De progynova stopt dan.

 

Ik moest 3 weken wachten met testen, maar in de meeste ziekenhuizen is dat 2 weken na tp testen.

 

Ik heb uiteindelijk op dag 17 ipv dag 21 getest, positief.

 

Carnavalsvrijdag, ik vergeet het nooit meer.. 28 februari..

 

 

 

Het aantal terugplaatsingen is net als bij gewone poging. Bij ons lag dat aan de kwaliteit. 1 topper of 2 minder goeie. Ik had maar 1 cryo dus.

 

 

 

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast illuminate

hoi allemaal,

 

 

 

bedankt voor jullie reakties. ik heb ook nog wat ge-googled, en het is me opgevallen dat er maar weinig vrouwen ervaring hebben meteen een cryo-behandeling.

 

amanda, jij hebt het over 20% kans op een zwangerschap. ik vind dat wel veel. ik had gelezen dat de kans 10% is, omdat de kans op een miskraam groot is.

 

het is wel positief om te lezen dat jij de moeder bent geworden dmv een cryo-behandeling.

 

nou ja, ik hoop dat er over een maandje hier meer reakties staan, want dan ga ik weer aan de bak.

 

 

 

groetjes, en succes (ook met jullie zwangerschap)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Illuminate,

 

Ik had begrepen, dat het al om stevige embryoos moet gaan, omdat ze ook de ontdooifase moeten overleven. Het zijn dus best knokkertjes die teruggeplaatst worden...

 

Dat zou de kans juist niet verkleinen, ook niet op een miskraam....

 

Maar... alleen van horen zeggen......

 

 

 

Groetjessssssssssssss

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Illuminate, ik had al even een berichtje voor je geplaast in een ander topic. Wat balen dat het niet is gelukt......

 

 

 

Ik kan je wat informatie geven over cryo-behandeling. Ik heb er net een succesvolle opzitten. Hopelijk blijft alles natuurlijk goed gaan. Maar ook ik begreep dat als je eenmaal zwanger bent van een cryo (die zich al door het ontdooiproces heeft moeten vechten) de kans groot is dat het goed blijft gaan.

 

 

 

Mijn arts gaf van te voren aan dat de kans van slagen meestal iets kleiner is dan bij ivf. Dit komt vooral omdat bij ivf altijd het beste embryo(s) worden gebruikt. Daarnaast moet de cryo goed ontdooien en dat gaat niet altijd goed. Bij mijn ziekenhuis wel heel vaak, in 80% van de gevallen.

 

 

 

De cyclus verloopt verder heel relaxed. Ik heb drie dagen lang drie x in een potje moeten plassen en dit vervolgens allemaal tegelijk ingeleverd. Uit de urine halen ze de lh-piek om te bepalen wanneer je je eisprong hebt gehad. Daarnaast ook bloedprikken om te kijken hoe je op dat moment in je hormonen zit en een echo om de dikte van het baarmoederslijmvlies te meten. Vervolgens wordt nav de uitslagen bepaald wanneer de tp is of, als er nog geen eisprong geweest is, wanneer je weer terug moet komen voor controle of evt een pregnyl moet gebruiken. Ik heb helemaal geen meds hoeven te gebruiken.

 

 

 

Omdat de cryo al enige dagen oud is (het invriezen gebeurt pas na een paar dagen) vindt de tp een dag later plaats dan bij ivf, ik meen 4 dagen na de eisprong. De dag voor de geplande tp wordt de cryo ontdooid en hoor je telefonisch of er inderdaad een tp kan gaan gebeuren. Na de tp hoefde ik pas na 10 dagen terug te komen, voor de bloedtest.

 

Waarschijnlijk is de cryo-procedure in elk ziekenhuis weer anders, maar ik hoop dat je wat hebt aan mijn info (en successtory!).

 

 

 

Heel veel succes en geluk!

 

 

 

liefs Micky

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Illuminate,

 

 

 

Ik ga deze maand ook weer voor een cryopoging, de tweede poging is dat dan na mn eerste ivf.

 

 

 

Bij mij in het zh gaat het als volgende: ongeveer vanaf dag 12 krijg je de eerste echo om je baarmoederslijmvlies te meten, kijken hoe groot je eigen follikel is. Wanneer je eigen eisprong nadert moet ik pregnyl spuiten.

 

En dan weer 4 dagen later vind de terugplaatsing plaats van de cryos.

 

Omdat deze embryoos idd 4 dagen na de punctie zijn ingevroren, net zoals Micky vertelt.

 

Bij mij gelukkig geen gedoe met opvangen van de urine in potjes..

 

 

 

Volgens mij is het in ieder ziekenhuis weer anders.. ieder heeft zijn eigen protocol... ik hoef verder ook geen hormonen te gebruiken, behalve de pregnyl om mn eisprong te timen...

 

 

 

Heb vanochtend mn 1e meting gehad. Moet maandag weer terugkomen.. Baarmoederslijmvlies was nog dun, ongeveer 4,9. Hopelijk maandag beter en kan de tp afgesproken worden...

 

 

 

Weet jij al wanneer je met je cryo kan starten?

 

 

 

Succes he!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast illuminate

Hoi allemaal,

 

 

 

Gisteravond ging ik vroeg naar bed, zodat ik niet langer hoefde te malen over het slechte nieuws (negatieve bloedtest). Jullie berichtjes geven me weer wat goede moed. De informatie die ik vond via Google over cryo's was zo negatief, dat ik begon te twijfelen over een cryo-behandeling.

 

Maar, idd, het overleven van de ontdooifase moet toch wel wat zeggen over die embryootjes. En het is fijn om te horen dat er ook succesverhalen zijn.

 

 

 

Ik heb nog een vraagje voor Kim: Zat er tussen jouw cryo-behandelingen een 'rustpauze van een cyclus'. Ik had gisteren een negatieve bloedtest, en deze cyclus zal er geen behandeling plaatsvinden. De volgende cyclus - begin mei - kan ik me weer melden. Is dat bij jou ook het geval?

 

Had jij een TP van een embryo of van twee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Illuminate,

 

 

 

Bij mij was het eigenlijk toeval dat ik meteen de cyclus na de mislukte ivf doorkon. We hadden een evaluatiesgesprek ongeveer 3 weken nadat ik wist dat de ivf niet gelukt was. De arts maakte toen ook een echo en toen zag ze dat ik net rond mijn eisprong zat. ( Heb meestal een wat langere cyclus) Dus toen konden we meteen voor de cryo gaan. Anders zat er idd wel een maand tussen.

 

 

 

Er zijn er toen 2 teruggeplaatst, die wel beide van slechte kwaliteit waren. Door het ontdooien was de kwaliteit flink achteruit gegaan, maar ze hebben toen toch teruggeplaatst.

 

Ze hebben er totaal 4 laten ontdooien, maar de cryos uit het eerste rietje hadden het niet overleefd..dus toen het volgende rietje laten ontdooien..

 

 

 

Hoeveel cryos heb jij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo ill

 

 

 

ik heb helaas een slechte ervaring met de terugplaatsing van een cryo...

 

 

 

er waren er 2 ingevroren van uitstekende kwaliteit maar op tweede paasdag zijn ze ontdooid en helaas hebben ze het beide niet overleefd..

 

 

 

nu ga ik 3 mei weer beginnen met decapeptyl voor onze 2e ivf poging.

 

 

 

er moest bij mij tussen de mislukte ivf en de terugplaatsing van een cryo 1 normale cyclus zonder hormonen zitten.

 

 

 

 

 

heeeeel veel succes met je behandeling.

 

 

 

liefs bri

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast illuminate

hoi bri, pfff... wat een vervelend nieuws moet dat voor je geweest zijn. je leeft toch naar zo'n tp toe.

 

 

 

tja, dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, dat je vlak voor je tp krijgt te horen dat het niet doorgaat. wat een gedoe allemaal eigenlijk he (als je niet op natuurlijke wijze zwanger kan worden)?

 

 

 

kim, ik heb 6 embryo's over 2 rietjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoihoi

 

 

 

ik ben ook met cryo bezig

 

z-huis waar ik loop gaat het als volgt

 

 

 

ik moest na mislukte ICSI eerst weer een eigen ongie krijgen ( dit duurde te lang want mijn eigen cyclus is .......tja wat eigenlijk, zoek ofzo?? :laugh: )

 

 

 

dus ik kreeg meds om een bloeding te krijgen

 

hierna moest ik van ongie dag 3 tot ongie dag 7 Clomid slikken om een eisprong op te wekken.

 

twee keer FM gehad en folikel groeide goed

 

maar toen was hij ineens weg

 

 

 

eitjes was gesprongen tegen ieders verwachtingen in.

 

( zelfs dokter zat even luid te denken 'ehmm ja wat nu...hmmm.....' )

 

 

 

de bedoeling was namelijk dus bij goede groote van folikel, een prik zodat het eitje zou springen maar dan kunnen ze het tijdstip precies bepalen van de sprong en dat willen ze dus weten

 

dan zou inderdaad embys ontdooit worden en dan word je gebeld met of je TP zal hebben ( als ze dus goed uit de ontdooiing komen)

 

 

 

maar goed ik moet nu dus wachten op mijn ongie

 

en dan weer bellen

 

en dan dus weer dag 3 tot 7 clomid

 

en dan dus die prik .....kom hoe heet dat spul ook al weer pregnyl...toch??

 

en dan dus wachten of de eitjes goed ontdooit zijn.

 

 

 

ja ik heb ook begrepen dat de kansen met cryo iets lager zijn maar ook juist wel weer beter omdat je in een min of meer normale cyclus zonder al te veel prikken en pillen dus een embryotje krijgt terug geplaatst. en je lichaam het dan misschien toch makkelijker accepteert

 

maar ja dit is geheel geen garantie

 

en dan het ontdooi proces he

 

dat is de cruciale factor. en ik denk dat daar ook misschien het lage slaging percentage op gebaseerd is

 

dus als ze goed ontdooien en je hebt TP heb je een hele goede kans op slaging.

 

tenminste zo begrijp ik de info :uhoh:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast illuminate

hoi allemaal... hoi lila,

 

 

 

wat fijn dat jullie allemaal op mijn topic reageren. nu ik jullie reakties zo lees, heb ik een beter beeld van cryo. ik ben goed op de hoogte van iui en ivf, en was dat niet van cryo.

 

 

 

net als jij, lila, moet ik ook eerst weer een eigen 'ongie' krijgen. ik hoef hier geen medicijnen voor te gebruiken.

 

 

 

wel balen voor je dat eisprong onverwachts heeft plaatsgevonden. (met iui lijkt me dat ook een probleem).

 

 

 

een probleem is dus 1) als het embryo het proces van invriezen, ontdooien niet overleeft; ik las in mijn brochure dat 15% van de gevallen dit niet overleeft. 2) als de eisprong vroegtijdig plaatsvindt.

 

 

 

de laatste alinea van je reaktie klinkt positief...

 

 

 

bedankt voor je reaktie, en succes met je volgende cryo-behandeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren ben ik naar Nijmegen geweest voor een terugplaatsing van een cryo, b-kwaliteit=gemiddeld. Het is er 1 van de 2 cryo's uit één rietje. De handeling ging snel, jammer alleen dat je het slecht ziet op het uitgedraaide fotootje. De vorige foto, mijn eerste ICSI-TP was duidelijker zichtbaar.

 

 

 

Voor deze tp heb ik vanaf de 1e cyclusdag progynova moeten slikken en ben ik sinds gister ook met de progestan begonnen. Vannacht wakker geworden van geborrel van darmen en het gevoel over te moeten geven. Vanmorgen voelde ik het nog steeds. Op de forum van babyboom is dit wel bekend bij enkele lotgenoten. Ik maak er maar een rustig dagje van.

 

 

 

Succes allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit ook te wachten op een cryo tp. Bij mijn ziekenhuis gaat het als volgt:

 

 

 

Dag 9 na de start van je ongi beginnen ze met de echo's om de grote van de follikel te meten. Als deze 18mm is moet je de pregnyl zetten en dan vindt de tp 6 dagen daarna plaats. Ze zeggen in het VU dat de kansen op een succesvolle tp van een goed ontdooide cryo evengoed is als een verse embryo.

 

 

 

Bijzonder eigenlijk......dat de behandeling overal weer anders is....

 

 

 

:bye:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad typisch dat er zoveel verschillen qua behandelwijze tussen de ziekenhuizen zit. Het is fijn dat je op forums je verhaal kwijt kan, maar omdat er zoveel verschillende behandelwijzes zijn, word je er zelf niet veel wijzer van. Laten we er maar vanuit gaan dat ze alle cliënten individueel bekijken en behandelen.

 

 

 

Mijn geborrel in de buik is na 3 dagen overgegaan. Misschien toch spanningen.

 

Ik voel me niet anders dan anders eigenlijk. Geen idee of dat goed of slecht is. Het zal over enkele weken blijken. Voorlopig maar even bij de dag leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast illuminate

Stéphanie, succes!

 

 

 

Ze zeggen in het VU dat de kansen op een succesvolle tp van een goed ontdooide cryo evengoed is als een verse embryo.

 

 

 

Dat is een positieve gedachte. Ik loop ook bij het VU.

 

 

 

Ik vraag me alleen af: Heeft de behandelmethode invloed op de slagingskans...? En waarom niet alleen de beste methode gebruiken? Waarom allemaal verschillende?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me ook af waarom er zoveel verschillende methodes zijn... wisselen de ziekenhuizen en klinieken dan geen ervaringen uit? Of zou het allemaal niet zoveel uitmaken bij een cryo tp?

 

 

 

Illuminate... we gaan ongeveer gelijk op voor de cryo tp zie ik... die van mij zal begin mei plaatsvinden als alles goed gaat.

 

 

 

:bye:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast illuminate

Begin mei? Da's over een paar weekjes al. Had jij net als ik ook Luveris gebruikt (voor het onderzoek)?

 

 

 

Weet een van jullie of je met een cryo-tp ook op natuurlijke wijze mag proberen naast tp, of willen ze dat niet ivm meerlingenzwangerschap?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb ook meegedaan met het onderzoek en Luveris gebruikt. Heel kort maar, 2 keer spuiten, daarna moest ik al de Pregnyl zetten.

 

 

 

Geen idee of je ook op natuurlijke wijze mag proberen... wij vroegen ons dat ook al af ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ons hebben ze altijd gezegd na de tp een week geen seks te hebben, omdat de baarmoeder samentrekt bij een orgasme en dat kan de innesteling negatief beinvloeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik mag vanavond de pregnyl spuiten

 

en zaterdag bellen om te horen of ze goed ontdooid zijn

 

en als ze goed zijn mag ik ook zaterdag komen voor TP.

 

vind het superspannend

 

we kregen toch de keuze voor 1 of 2

 

dus ik heb 2 gezegd

 

alleen zit ik nou weer te denken

 

hoe zit het dan met gemeenschap??

 

wat als dat ook aanslaat en de twee die worden geplaatst ook..........

 

ben ik straks zwanger van 3 :fear2:

 

tjemig zeg

 

ehm

 

ja wat nu wel of geen sex?

 

ik vind het moeilijk

 

is namelijk ook weer een kans die je dan voorbij laat gaan he

 

want heb natuurlijk wel een eisprong zo

 

en wat als dus de ontdooiing helemaal mislukt

 

en zaterdag dus niet doorgaat

 

heb ik twee kansen verkeken.

 

he verdorie

 

vind dit dus weer een rotdilemma hoor

 

3 kindjes zijn ook welkom hoor daar niet van

 

maar zit gelijk ook aan gezondheid van kindjes en mezelf te denken

 

 

 

oh en hey

 

ik loop ook in het VU

Link naar reactie
Delen op andere sites

he Lila, gezellig zo'n VU cryo clubje ;-)

 

 

 

Denk dat de kans heel klein is dat je een drieling krijgt...zou me er niet al te veel zorgen om maken....als de kans aanwezig zou zijn dan vermoed ik dat ze er bij het VU wel iets over zouden hebben gezegd.

 

 

 

Wij gaan ook voor 2 terug...mits ze goed ontdooien... duim, duim, duim!!!

 

Heel veel succes zaterdag! Dat is de dag dat wij voor de uitgangsecho langs moeten komen.

 

 

 

:bye:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast illuminate

Lila2002, wat spannend allemaal. Dat is wel moeilijk, dat je niet weet hoeveel embryo's het proces overleven. Lila2002, Mariek, succes meiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.




  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden