Ga naar inhoud

Voedingskundige vragen en adviezen


Laura

Aanbevolen Berichten

Hoi meiden,

 

 

 

Vele weten al dat ik diëtist van beroep ben.

 

Dus al er voedingskundige vragen zijn, voor zowel allergische- als niet-allergische kindjes, kan ik een bijdrage leveren.

 

 

 

Natuurlijk zijn de adviezen van ervaren moeders ook welkom.

 

 

 

Daarom dit topic.

 

 

 

Groetjes Laura

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 412
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Ja, dit vind ik nou ook heel lief!

 

Ik denk dat ik er nog wel eens gebruik van ga maken......meteen maar een vraag dan....anne-meya vind groente echt om te griezelen.

 

Is het dan goed dat ik het fruit erdoor doe of is het beter om haar toch alleen aan de smaak van groente te laten wennen?

 

 

 

Kus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja wat fijn om zo'n dietist in ons gezelschap te hebben! en super dat je ons wilt adviseren...

 

weet jij ook hoe t met de schema's zit? ik heb deze vraag ook in t andere topic gezet...maar zet t hier ook nog even neer. maar misschien is dit meer een cb-vraag...?

 

 

 

Ik probeer ebbe 1 potje fruit of groente/vlees/aardappelen (ong. 200 gr) te geven en dan 4 flessen, maar dat lukt helemaal niet. hij huilt rond elf/12 uur om nog een fles en als ik die minder maak is hij smorgens om 6 uur aan t gillen om de volgende. hij heeft dus echt wel meer behoefte! hoe doen jullie dat? richtlijn is dus 800 ml melk en 200 gr bijvoeding, maar hij wil 1000 ml melk en 200 gr bijvoeding...

 

help!

 

 

 

zo dat was m. ebbe is een flinke eter denk ik. at hiervoor ook altijd 1liter. maar hij is helemaal gemiddeld qua lengte en gewicht, dus niet dik ofzo.

 

groetjes!

 

lis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oow, wat een vragen opeens haha.

 

 

 

José, je kunt proberen of ze groentepotje lust met een beetje zuigelingenmelk er doorheen, of appel / perenmoes etc. Mijn eigen fout; de fles in zicht en dan eten met een lepel proberen te geven. Anders kan je ook groente mengen met aardappel. Ik zou gewoon doorzetten met verschillende soorten. Je kunt de groenten van julliezelf (zonder zout) de volgende dag aan haar geven, zodat ze variatie krijgt. Enne, ze is pas 5 maanden, dus nu is spelen met eten en smaakontwikkeling belangrijker dan daadwerkelijk iets voedzaams geven.

 

 

 

Lis: krijgt Ebbe al iets van pap in zijn laatste fles? Rijstebloem is in dit geval meestal niet meer toereikend. Je kunt Biobim Baby+ proberen. Dit kan je in de natuurwinkel krijgen. Zit alleen rijstebloem en boekweitmeel in. Is dus niet met tarwe, wat Ebbe nog niet mag vanwege zijn (kans op) allergie? 800cc is in principe voldoende, maar de bijvoeding neemt de energie nog niet over, dus mag je tot een maand of 8-9 best meer flesvoeding geven, na de groente-fruit happen. Maar probeer eerst eens pap. Opbouwen per schepje per dag, anders is ie binnenkort verstopt.... Zo lang hij geen Michelinmannetje wordt is er geen probleem hoor.

 

 

 

Succes!

 

 

 

Tante Laura (haha).

Link naar reactie
Delen op andere sites

lieve laura!

 

dank dank. ik ben bang dat je nog een hele kluif aan ons krijgt...

 

pap is een goed idee. ik heb van die nutrix in huis, maar wat jij omschrijft klinkt helemaal goed!

 

ik heb ns geprobeerd niet meteen te veel in de fles, een soort dunne pap, maar dat was te dun voor de papspeen en te dik voor de gewone, da's dus lastig... misschien dan toch met lepeltje.

 

 

 

oh jee ik heb nog een vraag, een kleintje.

 

is las laatst dat als de baby nog veel drinkt (meer dan 800) je beter nog even met de nummer 1 melk door kan gaan. dan zou je bij nummer 2 te veel vitamines en mineralen binnen krijgen...

 

ooit van gehoord?

 

Hoe eet jou tweeling?

 

 

 

liefs, lis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lis, je mag officieel pas over op opvolgmelk als je dagelijks een groente of fruithap geeft.

 

Heeft te maken met het ijzergehalte in opvolgmelk dat hoger is dan in zuigelingenmelk.

 

 

 

Ijzer heeft vit C nodig om goed te worden opgenomen in het lichaam. Bij tekort aan vit C kan in het ergste geval een ijzerstapeling optreden, wat dan gevolgen heeft voor diverse organen.

 

 

 

Biobim kan je opbouwen in de flesvoeding met een spec papspeen. Zodra de voeding te dik wordt, kan je met een lepeltje verder gaan.

 

 

 

De vitamines die je in deze hoeveelheden geeft via bijvoeding leveren nog lang niet de voedingswaarde die de flesvoeding biedt, dus voorlopig geen probleem hoor.

 

 

 

Groetjes weer

Link naar reactie
Delen op andere sites

handig zo'n deskundige!!

 

 

 

Je komt als geroepen..

 

 

 

Len eet normaal aaaltijd, en ook alles.

 

Maar vanavond wou hij niet eten.. hij is niet ziek, geen koorts, vrolijk.

 

Wou geen aard-brocolli-kip (heeft hij al vaker gehad)

 

Wou geen kant-en-klaar potje

 

Wou geen opvolgmelk

 

 

 

Maar wou dus wel pudding.......

 

 

 

Hopelijk is het eenmalig..

 

 

 

Wat adviseer jij?

 

Proberen en als het niet lukt, stoppen?

 

Wel toetje of geen toetje?

 

Iets anders proberen?

 

 

 

Ik vind het moeilijk, wil er geen machtsstrijd van maken (heb ik zelf vroeger gehad en wil dit echt niet met mijn eigen kindje doen) Maar ik wil natuurlijk wel dat hij zijn vitamientjes binnen krijgt, en niet vannacht wakker wordt van de honger.

 

hij heeft dus na het fruit om 15.00u, wat hij wel at, niets meer gehad, op een paar hapjes na..

 

 

 

Ben benieuwd naar je advies,

 

 

 

Amanda (oja hij is 10 maanden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha, een lastige pre-peuter dus!

 

Als ie een keer zijn eten niet wil, is dat op zich geen drama, aangezien zijn flessen de energiebehoefte en vitaminen bieden.

 

Maar je moet inderdaad nooit een drama van eten maken en zeker geen machtstrijd...

 

 

 

1) Eten jullie samen of eet hij alleen? Het is voor hem leuker om te zien dat zijn ouders ook eten. Voor hem gezelliger, zodat eten een klein feestje wordt. Alleen eten vindt niemand leuk denk ik.

 

2) Als hij echt niet wil eten, zijn eten weg halen en er niets voor in de plaats zetten. Je kunt ervoor kiezen om hem aan tafel te laten zitten terwijl jullie door eten, of hem in de box / wipstoel zetten; weg van de tafel.

 

3) Heeft hij een eigen bordje met bestek? Ook leuk met verschillende vakjes voor vlees / groente / aardappel / toetje

 

4) Je kunt ook eten leuker maken door beloningen; houdt hij erg van zijn vlees; dan mag ie steeds een hapje vlees, ná het hapje groete en aardappel.

 

5) Chanteer niet met zijn toetje. anders leert hij dat zijn toetje alleen een beloning is, terwijl het een onderdeel is van zijn dagelijkse behoefte aan zuivel.

 

6) Laat hem eens een hapje van jullie bord nemen.

 

 

 

Hopelijk kun je hier iets mee. Maar ga er nu nog vanauit dat het een fase is.

 

 

 

Succes, groetjes Laura

Link naar reactie
Delen op andere sites

normaal is Len dus een makkelijke eter.. dus ik hoop dat het gewoon eenmalig was..

 

 

 

Hij eet sinds deze week met ons mee, eerst at hij eerder, alleen. Omdat hubbie werkte tot kwart over 6 en pas om kwart voor 7 thuis was, dat vind ik te laat voor hem.

 

Maar nu hebben we vakantie en wil ik dat hij met de pot mee gaat eten, na de vakantie eet ik dan met hem, en hubbie moet het dan in de magnetron zetten.

 

 

 

Hij heeft een eigen bord en bestek, maar eet niet zelf, dat kan hij nog niet. (sinds kort eet hij brood wel zelf)

 

Maar het bord en bestek boeien hem nog niet.

 

 

 

Ik "prak" nog alles door elkaar, is het beter om dit niet te doen?

 

 

 

Van mijn bord heb ik geprobeerd, haha, met mijn vork, en dat at hij wel....

 

 

 

Bedankt voor je tips in elk geval!!!

 

 

 

Oja, weet jij hoeveel opvolgmelk ze ongeveer nog moeten drinken?

 

Len drinkt, naar mijn idee, te weinig daarvan. ( +/- 300cc per dag) 250 pap smorgens en dan smiddags 50 cc bij het brood (uit een beker)

 

Hij drinkt wel nog water en roosvicee of diksap verdund.

 

 

 

O nog een vraag hahaha. . sorry hoor...

 

 

 

Als hij veel drinkt, met dit warmere weer, dan heeft hij vrijwel direct daarna een poepluier? Lijkt wel of het er meteen weer uit komt?

 

Als hij veel drinkt (hij heeft veel dorst) poept hij wel 5-7 keer op en dag. Na het drinken is dit ook dunner dan normaal.

 

Als hij minder drinkt (gewoon om 11.00u en 16.00u) dan poept hij 2-3 keer, ook vaster.

 

 

 

Wat een vragen hé?

 

 

 

Amanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Amanda,

 

 

 

Babies vanaf 6mnd tot 1 jaar hebben minimaal 600cc opvolgmelk nodig.

 

Nu krijgt hij dus te weinig voedingsstoffen (met name calcium, B-vitamines en vit D).

 

Dus liever vaker melkvoeding per dag geven. Vb 1x pap 250cc, 50-100cc (tuit)bekertje melk bij zijn broodje, 100cc na zijn avondeten en nog een fles 's avonds.

 

 

 

Die dunne ontlasting kan komen door het vocht tussendoor, maar kan ook komen door de suikers in zijn sapjes (roosvicee / diksap). Suikers kunnen soms izjn darmen overprikkelen waardoor de darm minder doen en het vocht direct weer afvoeren.

 

 

 

Als de ontlasting niet continu dun is, is dat overigens geen probleem hoor.

 

 

 

Groetjes weer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Laura

 

 

 

Kiki is nu 11 maanden en wil absoluut niks weten van brood:tongue9:

 

Als ik morgens brood eet dan wijst ze er wel naar maar zodra ik er mee bij haar in de buurt kom dan trekt ze echt een vies gezicht en schud dan nee.

 

Ik blijf het wel proberen en maak er ook geen drama of wat dan ook van ,zodra ze het aanraakt zou je eigenlijk haar snoetje moeten zien.

 

Ik heb al geprobeerd om het in de melk te dippen,ik heb verschillende soorten beleg geprobeerd (smeerkaas,leverworst,pindakaas,Jam)maar het mag nog niet lukken.

 

Ze heeft het trouwens wel eens gegeten,in de begin periode dat ze ermee mocht beginnen,zo'n boterham of drie in totaal.

 

 

 

Ik vind het niet echt een probleem maar misschien heb je tips.

 

 

 

Manuela

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Manuela,

 

 

 

- Je kunt en balletjes van draaien nadat je het hebt gedipt in vb melk

 

- Heb je kleine sate-prikkertjes in huis? Dan kan je die opmaken met brood - blokje kaas - brood - schijfje augurk/tomaat/komkommer etc - brood - en iets van fruit. Dingen die ze erg lekker vindt, kan ze dus pas eten nadat het schijfje brood ertussen ook op is.....

 

- Misschien lust ze ipv brood een beschuitje - cracker - roggebrood - ontbijtkoek?

 

- tosti al eens geprobeerd?

 

 

 

Ook dit kan tijdelijk zijn. Misschien wil ze met een vorkje prikken van jouw bord?

 

 

 

Ik zal eens bedenken of er nog meer trucjes zijn

 

 

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey laura,

 

 

 

mn dietiste vertelde me dat ik eind deze maand mag beginnen met rijstebloen bij de laatste voeding te doen

 

maar moet ik dan weer beginnen met 1 schepje per fles en dan opbouwen?

 

en hoeveel schepjes mogen er maximaal in een fles?

 

en welke speen moet ik dan gaan gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Roos,

 

 

 

Rijstebloem (alleen de blauwe) kun je in de fles opbouwen met 1 schepje per keer erbij.

 

Er zijn speciale papspenen (weet niet welk merk je gebruikt), maar je kunt ook in een bestaande speen een groter gaatje knippen. Niet meteen te groot, anders verslikt hij zich.

 

 

 

Als ik het goed heb, mogen er 6 schepjes in 1 fles. Ik wil niet in haar vaarwater gaan zitten, en ik ken natuurlijk ook jullie geschiedenis niet goed, maar je kunt nu ook al beginnen met Nutrix. Vanaf 6 mnd mag je fruit-groente-aardappel opbouwen. Dus 1 product in 3 dagen opbouwen qua hoeveelheid.

 

Bijvoorbeeld ma-di-wo bloemkool. do-vr-za niets en vanaf zo een nieuw voedingsmiddel proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

even tussendoor hoor!

 

maar dit bedoel ik nou met online advies geven...er zijn zoveel moeders die even wat willen vragen!

 

je kunt de nieuwe moeders een soort abonnement laten kopen!

 

is maar een idee hoor!

 

en dan meteen voor alle dikke moeders....nou!!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat een leuke dieëen Laura, van de boterham eten.

 

Daar kan Kiki toch geen nee meer tegen zeggen ;)

 

Manuela, ben benieuwd, laat je wat weten?

 

 

 

Rosalie, rijstebloem is een soort van "meel" net als pap. Daar zit geen koemelk en gluten in.

 

Heb ik volgens mij ook vanaf 6 maanden gebruikt.

 

 

 

Goed idee ook José, om online advies te gaan geven, volgens mij zijn wij niet de enige onzekere mamma's... :icon_brilsmurf:

 

en is er best behoefte aan.

 

 

 

Amanda

 

 

 

oja Len eet weer goed!! Ben weer happy.:toothy10:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super dat mijn adviezen jullie bevallen!

 

Ik wil best wel online adviezen gaan "verkopen" maar ben daar totaal niet in thuis.

 

 

 

Dit is ook al leuk hoor, om mijn kennis te delen.

 

 

 

Enne, Nutrix is rijstebloem, van rijst gemaakt dus. Is mogelijk vanaf 4 maanden, ook voor de allergische kindjes, tenzij de allergieklachten zo hevig waren dat wachten tot 6 maanden beter is. Maar aangezien Milan niet sterk heeft gereageerd (of heb ik het mis?) zou het al kunnen.

 

 

 

Groetjes weer

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey laura,

 

 

 

ik heb hem net an 1e flesje met rijstebloem gegeven

 

in het begin vond hij het een beetje raar

 

maar daarna vond tie het superrr!!

 

 

 

er staat op het pak dat je op 200 ml 2-3 eetlepels mag geven.

 

kan ik dat ook al gaan doen over een dag of 2?

 

 

 

groetjes rosalie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Roos, fijn dat Milan het lekker vond. Weer een mijlpaal haha.

 

2-3 eetlepels over een dag of 3 moet kunnen hoor. Blijf gewoon dagelijks opbouwen en dan zit je er zo aan.

 

Als je het gevoel hebt dat hij meer wil (richting lepeldikte) dan kun je in de natuurwinkel Biobim kopen.

 

Baby = vanaf 4mnd en bestaat uit biologische rijstebloem

 

Baby+ = vanaf 5 maanden; bestaat uit biologische rijstebloem met boekweitmeel (stapje verder dus in dikte en in vertering)

 

Benjamin = vanaf 7 maanden (rijstebloem-boekweitmeel en gerstemeel).

 

 

 

In de reguliere papjes heb je nutrix en dan al Bambix, waar tarwe in zit. Dat mag Milan pas met een maand of 7-8, dus zijn die andere tussenvormen geschikter voor hem.

 

 

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden