Ga naar inhoud

Zorgverzekeraar geeft geen akkoord 2e IVF


Deborah40

Aanbevolen Berichten

Ben momenteel verdrietig en in shock, zorgverzerkaar wil geen akkoord geven voor 2e IVF op basis van 1e IVF en lage amh.

Aanvraag voor akkoord voor 2e IVF was afgewezen, na mijn telefoontje mocht ik nog wat documenten na sturen en zouden ze het nogmaals bekijken.

Daarnaast hebben ze zelf documenten opgevraagd. Telefonisch is mij uitgelegd dat deze documenten geen positieve invloed hebben gehad en is mijn aanvraag officieel afgewezen.

De eerste redden voor afwijzing was dat mijn arts n.a.v. de 1e ivf een 2e ivf niet zinvol vond en de tweede uitleg was dat ohra geen kans van slagen ziet i.v.m. mijn lage eicelvoorraad (lage AMH).

Ik moet de officiele brief nog ontvangen en ga dan bezwaar maken. Dat mijn huidige arts wel kans van slagen ziet voor een 2e IVF, lijkt geen invloed te hebben. Huidig ziekenhuis in Genk, vind het ook vreemd dat ze alles laten afhangen van 1 arts en mijn lage eicelvoorraad en zegt dat patienten voor mij met een lage eicelvoorraad wel een akkoordverklaring kregen. Als iemand tips en advies heeft, wat ik kan gebruiken of verwerken voor mijn bezwaar.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Deborah40, wat een vreselijk bericht! Echt stom. Ik heb ook lage AMH en dus weinig kans maar nooit gedoe met de verzekering gehad. Zelfs zes pogingen vergoed gekregen omdat de arts een brief aan mijn verzekering schreef dat ze geen reden zagen om te stoppen. En dat kan jouw nieuwe arts mogelijk ook doen? Ik vind het bizar, ik dacht ook dat je recht had op drie pogingen omdat het bij de basisverzekering hoort? Maar daar weten anderen vast meer over.

Geef het niet zo snel op! Je kunt altijd nog naar een andere verzekering (PNO) overstappen eind van het jaar. Die vergoeden tot en met vier pogingen zonder selectie.

 

Sterkte!

Moes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Moes,

 

Ik ga zeer waarschijnlijk volgend jaar naar een andere zorgverzekeraar en PNO staat daarbij bovenaan. In de basisverzekering heb ik zeker recht op 3 pogingen en mijn 1e poging telt niet eens mee, dat hadden ze me bevestigd voordat ik met mijn 2e poging wilde beginnen, de problemen begonnen pas toen ik de aanvraag voor IVF in het buitenland had verstuurd naar ze, vorige maand.

Ik heb geinformeerd bij het ziekenhuis maar er werd mij verteld dat ik de eerste ben die geen akkoord krijg. Misschien ga ik toch nog vragen om een schrijven door mijn huidige arts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@deborah40 wat n verhaal zeg! Ik ben verzekerd bij PNO en zij hebben mijn achtergrond niet gecheckt ik heb vier pogingen gehad daar.

Ook n hele lage eicelvoorraad en laag AMH (0,2) net als @Moes.

Ik zou het laten schrijven door je huidige arts. Ik ben ook behandeld in buitenland ( Leuven BE) en ik heb met mijn lage AMH wel steeds terugplaatsingen gehad! Weliswaar niet blijven plakken maar je begrijpt vast wat ik wil zeggen.

Ps wat n knurft zeg die arts die geen akkoord geeft!Elke kans is n kans!

 

Veel succes niet opgeven hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meiden ik ben woedend.

Aanvraag afgewezen met een kort briefje en verwijzing naar artikel A.3.2. Ik heb gebeld en ze vonden het goed om een formulier door het ZOL te laten sturen, waaruit de doelmatigheid moest blijken.

Zo gezegd zo gedaan, daarna hebben ze medische gegeven opgevraagd zodat ze hun 1e afwijzing zouden herbeoordelen om nu vervolgens me weer af te wijzen met precies dezelfde brief als de eerste.

De brief is niet meer als een paar vage zinnen en weer verwijzen ze naar artikel A.3.2. Ik ga natuurlijk wel een bezwaarbrief sturen, maar het is zo oneerlijk. Ik hoor van alle kanten dat ik de eerste ben die wordt afgewezen om uiteindelijk een lage AMH waarde en het feit dat de arts in het ZOL het wel ziet zitten en wel een 2e IVF wilt en een aanvraag en formulier heb ingevuld, blijkt totaal geen invloed te hebben op de zorgverzekeraar. Hieronder het bewuste artikel:

A.3.2. Inhoud en omvang van zorg

Deze dekking omvat zorg die voldoet aan devolgende eisen:

· de inhoud en omvang vanzorg worden bepaald

door de stand van de wetenschap en praktijkof door wat in het betrokken vakgebied

geldt als verantwoorde en adequate zorgen diensten; en

· het is zorg zoalszorgverleners van de betreffende

beroepsgroep die naar hun standaarden ennormen plegen te bieden en als aanvaarde

zorg beschouwen; en

· de zorg is alsverzekerde zorg genoemd in het Vergoedingen Overzicht van uw verzekering

en uitgewerkt en omschreven onderhoofdstukken B of D van deze verzekeringsvoorwaarden;

en · u bent - gelet op uwindicatie - naar inhoud enomvang redelijkerwijs aangewezen op die

zorg. De te verlenen zorg moet doelmatigzijn.

Toelichting:

Er moet genoeg (goed) bewijs zijnwaaruit duidelijk wordt dat de zorg (op de lange termijn) goed

en veilig is. Wij kijken hierbij naarálle wetenschappelijke informatie die er is.

Ook moet sprake zijn van doelmatigezorg. Dit wil zeggen dat het moet gaan om de adequate zorg

in uw situatie. Er moet bijvoorbeeld eenindicatie voor de zorg zijn en het mag geen onnodig dure

zorg zijn. Te dure zorg in uw situatieis dus geen adequate zorg. Die zorg valt dus niet onder uw

verzekering. Ook niet als u een deel zelf bijbetaalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belachelijk!!! Niemand die IVF of ICSI doet krijgt van tevoren een succesgarantie, het is voor iedereen afwachten of het 'doelmatig' blijkt of niet! Dan kun je alle IVF-aanvragen wel meteen bij voorbaat afwijzen want the whole point daarvan is juist dat het op de natuurlijke manier niet lukt en dat er hulp nodig is omdat de kansen op zwangerschap zo klein zijn geworden. Welke verzekeraar is dit? Ik vraag me af of er niet een zorgverzekeringwet is ofzo die zegt dat de eerste drie pogingen sowieso vergoed dienen worden. Nog meelezende juristen hier...? Ik ben ook kwaad namens jou, Deborah. Hoop dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt en die inschakelt zodat je verzekeraar hier nog eens heel goed over na moet gaan denken. Sterkte!! Als je zelf wilt/kunt betalen, kun je sowieso dit jaar al ergens terecht, in elk geval in België. En dan volgend jaar snel overstappen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een geschillencommissie voor zorgverzekeraars, ik heb er al eens vaker wat over gelezen. Waarschijnlijk staat er meer over op de Freya site. Dit is nl belachelijk.

Heel veel succes.

 

Liefs,

Noes

 

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

@deborah40, tja je hebt artsen en fietsbellen...ongelofelijk zeg, heb je contact gelegd met de ombudsman en de organisatie die zorgverzekeraars controleert. In de polisvoorwaarden staat dit als het goed is. De meeste instanties zijn hier gevoelig voor.

heel veel succes lieverd.

liefs Hope&Faith

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Deborah40,

 

Ik zou het er niet bij laten zitten. Ik zou zelf naar Gent gaan, waar ik nu voor icsi1 ben, en daar een second opinion op papier laten zetten en die dan naar de verzekeraar sturen. Helaas mag iedere arts zich in Nederland ivf arts noemen en helaas heeft niet iedereen veel ervaring en doen soms foutieve uitspraken. Ik ben in Duitsland na vier keer icsi zwanger geworden en door de slechte berichten, heb ik nu,nu ik weer in Nederland woon, besloten direct bij de eerste icsi naar België te gaan en tot dusver heb ik er veel vertrouwen in!

 

Veel sterkte en succes!

Penny

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Dames,

 

Ik heb met hulp van een vriendin een brief met vragen opgesteld, en die verwoord o.a. wat olijfje_76 ook zegt, in deze brief vraag ik om uitleg en om bewijsmateriaal etc en geef ik aan dat als ze niet terugkomen op hun afwijzing, ik bezwaar ga maken. Als dit bezwaar wordt afgewezen dan stap ik naar de geschillencommissie voor zorgverzekeraars. Jammer genoeg kan ik de IVF poging niet zelf betalen of voorschieten. N.a.v. de eerste afwijzing heeft het ziekenhuis al een document opgesteld en die heb ik verstuurd. Mocht het tot een bezwaar komen, ga ik waarschijnlijk mijn arts in Genk vragen om een brief te schrijven of een begeleidend schrijven. Ik heb geen rechtshulp e.d. Ik ben verzekerd bij Ohra (valt onder CZ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed bezig Deborah!

Ik werk als jurist bij rechtshulp..dus mocht je er niet uitkomen laat maar weten..

En wat olijfje zegt klopt! Dat heet tegenwoordig Juridisch Loket maar doen wel een inkomens/vermogenstoets...

Balen dat alles hierdoor stil komt te liggen..digiknuf!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hallo Dames,

 

Vanaf 1 mei verwikkeld in een pingpong spel met Zorgverzekeraar, met elke schriftelijke reactie geven ze een nieuw handvat dat ik nog iets kan doen om ze te laten terugkomen op hun afwijzing, maar moet steeds lang wachten. Het is elke keer weer een nieuwe reactie en geen definitieve afwijzing, want dan ga ik naar de geschillencommissie. Wat ik me afvraag is of ze het expres zo spelen, om te kijken wie de langste adem heeft en misschien zo lang mogelijk voorkomen dat ik naar de geschillencommissie stap? Laatste reactie paar uur geleden ontvangen, lam geslagen (ik verwachte een ja of een duidelijk nee, zodat ik naar de geschillencommissie kan) en ben ook woedend :angry5: Je vind de exacte info over dit pingpong spel onderaan mijn bericht vanaf 1 mei. Hopelijk kunnen jullie het volgen. Heb de afwijzing naar ZOL gestuurd en die gaan nog reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 juli is motivatiebrief huidige gyno afgewezen, zorgverzekeraar vraagt om aanvullende brief waarin ze hun motivatie kunnen onderbouwen met wetenschappelijke literatuur. Gyno kan geen aanvullende brief aanleveren met iets van toegevoegde waarde aan de vorige brief en adviseert over te stappen van zorgverzekeraar of de ivf zelf te bekostigen. Ik ga zeker overstappen, maar moet nu zowieso tot jan.wachten. IVF bekostigen, kan nu niet, eer we dat geld bijelkaar hebben zijn we in het gunstigste geval 1 jaar verder. Neig op dit moment naar PNO te gaan, zit nu bij Ohra (valt onder CZ). Ben in shock.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden