Ga naar inhoud

ICSI en dysmature baby


Denise86

Aanbevolen Berichten

Hallo dames,

 

Ik ben 31 juli 2012 bevallen van een meisje, dat via icsi tot stand is gekomen.

Tijdens de zwangerschap was alles goed, maar met 34 weken deed ik een pret echo.

Daar zag die vrouw dat m'n meissie erg achter liep qua gewicht.

Al snel werd ik medisch, en kreeg elke dag ctg en 3 keer in de week een echo.

Na weken rust werd ik met 37 weken en 5 dagen ingeleid.

Toen mijn dochter geboren werd woog ze 1740 gram en was 38 cm.

Erg schrikken, maar ze deed het erg goed en mocht met 10 dagen mee naar huis.

Nu is alles onderzocht, bloed, placenta en m'n dochter.

Er is hier niks uitgekomen.

Nu lees ik op internet dat met icsi verhoogde kans is op dysmature kindjes.

Zijn er meer vrouwen die na een zwangerschap, een dysmatuur kindje kregen?

Hoe gaat het nu, en zijn er dingen die anders gaan om ontwikkeling etc.

M'n dochter is nu 7 maanden en is flink gegroeid en aangekomen, 65 cm en 7320 gram.

 

Ik heb alles gedaan wat je in je zwangerschap moet doen en gelaten wat gelaten moet worden. Ben daarom benieuwd of er meer vrouwen zijn met hetzelfde.

 

Groeten Denise

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of er een link is te leggen tussen ICSI en dysmatuur baby's.

Ik kreeg juist extra groei-echo's omdat de uit de metingen bleek dat hij wel erg groot zou worden.

Zelfs naar het AMC gestuurd voor een echo.

Het is dan wel geen dochter maar een zoontje.

Uiteindelijk zou ik ingeleid worden met 38 weken maar gelukkig heeft hij zichzelf aangediend en os geboren met 37,4 weken met een gewicht van 4145

 

Gelukkig ook alles goed gekomen met je dochter!!!

 

Groetjes Saba

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was schrikken zeg! Gelukkig dat ze het zo goed doet.

 

Onze zoon is ook met icsi tot stand gekomen en hij leek ook steeds netjes te groeien. Rond de 34 weken kwam ook bij ons de mededeling dat hij niet meer leek te groeien. Placenta en navelstreng werden goed in de gaten gehouden en waren goed doorbloed. Wel om de dag een ctg en omdat ik ook weinig vruchtwater had was hij niet goed meer op te meten en kregen we de mededeling dat we rekening moesten houden met een kindje met groeiachterstand. Met 38 weken heb ik een geplande kz gehad en tijdens de verlossing zei de gyn gelijk dat het mee viel gelukkig. Onze jongen was 46 cm groot en woog 2655 gram. Een fijne kleine maar groot vergeleken bij jullie meisje. Hij is gestart met maatje 44 maar groeide in verhouding steeds mooi zijn eigen curve mee omhoog. De eerste dagen was hij door het niet goed drinken wel ruim 300 gram afgevallen en werd steeds suffer en geel dus foto therapie gehad en afgekolft en alle kunstgrepen om hem bv te laten drinken wat helaas na een week bv met de fles werd en weer 3 weken later overgegaan op flesvoeding.

 

Ik wist niet dat icsi meer kans gaf op dysmatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog niet eerder gehoord/gelezen dat ICSI babies kleiner zouden zijn eigenlijk. Waarom zou dat zo zijn dan? Mij lijkt toch dat de groei vnl wordt bepaald door de kwaliteit van de placenta of is dat niet zo? Hier een tweeling van allebei meer dan 3 kilo met 38 weken dus geen dysmaturen. Ben nu wel nieuwsgierig hoe de relatie icsi en dysmaturen in elkaar zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denise, fijn dat alles nu goed is, maar jeetje wat een schrik! Ik heb voor de eerste IVF veel uitgeplozen en ik kwam niet verder dan dat IVF/ICSI baby's gemiddeld iets eerder worden geboren en 150 gram lichter zijn. Ook hier op het forum zijn mij geen gevallen bekend zoals bij jouw meisje! Misschien dat het ziekenhuis er meer over kan zeggen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het ziekenhuis konden ze helaas niks vinden, bahalve dat ik weinig vruchtwater had en een kleine maar goede placenta.

 

Op zich maak ik me ook helemaal geen zorgen ik ben zelf ook als dysmatuur geboren 1400 gram. Maar dit kwam door roken van mn moeder. Ik heb nooit gerookt...

Hier dachte ze het eerst aan, maar dat is het niet.

 

Hoop dat ik ook reacties krijgen van mama's, die hetzelde hadden en hoe het bijv. Een jaar later is...

 

Bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje Denise dat is echt heel licht zeg. Wel fijn dat jullie meisje het nu zo goed doet.

Hier zelf ook vorig jaar bevallen een meisje dmv ICSI. Ingeleid met 41weken en ze woog 3500gram en 52cm. Heb wel vanaf 25 weken iedere week een echo gehad en om de dag ctg omdat ze dachten dat ze qua groei wat achter liep. Maar dat was gelukkig niet.

Ik heb ook niet echt ergens gehoord of gelezen dat ICSI en dysmatuur met elkaar in relatie zouden staan. Ben benieuwd naar je verwijzing waar het te lezen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje Denise dat is echt heel licht zeg. Wel fijn dat jullie meisje het nu zo goed doet. Hier zelf ook vorig jaar bevallen een meisje dmv ICSI. Ingeleid met 41weken en ze woog 3500gram en 52cm. Heb wel vanaf 25 weken iedere week een echo gehad en om de dag ctg omdat ze dachten dat ze qua groei wat achter liep. Maar dat was gelukkig niet. Ik heb ook niet echt ergens gehoord of gelezen dat ICSI en dysmatuur met elkaar in relatie zouden staan. Ben benieuwd naar je verwijzing waar het te lezen is.
Hoi Kim Het is niet echt dat ik het ergens gelezen heb.Ik ben in het amc geholpen met de icsi behandeling, maar bevallen in ons ziekenhuis in de buurt. Die dachten dat het daar ws aan lag omdat er verder geen oorzaken zijn gevonden.Het amc kon geen uitsluitsel geven omdat ons ziekenhuis de placenta niet heeft opgestuurd wat ze wel zouden doen.Vandaar dat ik me hier afvroeg waar veel vrouwen hetzelfde traject hebben gevolgd, ook zoiets mee hadden gemaakt.Ook is het bij mij zo dat mijn o zo jonge verloskundige niet goed gevoeld etc. Heeft, in het ziekenhuis zeiden ze namelijk dat je goed kan voelen dat mn meissie klein was en dat ik dus eerder bedrust had moeten krijgen. Ik voelde me topfit en heb tot 34 weken gewoon gewerkt in de lichamelijke gehandicaptenzorg..Dus dit zal ook een rol hebben gespeeld.Groetjes
Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn eerste dochter is spontaan verwekt. ze is geboren met 28 weken en had een groeistilstand met 23 weken. ze was 630 gram en 30 cm.nu is het een meid van 12 zonder problemen ze is wel tenger maar verder super gezond. mijn tweede dochter is via icsi geboren.zij woog met 39 wekenn 2685 gram en was 49 cm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook nooit gehoord dat dit door ICSI zou komen. Ik heb een vriendin die gewoon zwanger is geworden en haar kindje is met 32 weken geboren. Nu al ruim 2 en helemaal gezond, goed gewicht, geen enkele achterstand enz...Raar dat zo'n ziekenhuis dat zegt. Overigens heb ik zelf een geplande keizersnee gehad i.v.m. stuitligging. Er waren mensen die dachten dat ik een keizersnee kreeg omdat ik niet op natuurlijke manier zwanger ben geworden. Alsof dat iets met elkaar te maken heeft:-). Zo zie je maar dat er veel onwetendheid is, blijkbaar ook in ziekenhuizen.

Neel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij ook nieuw dit.

 

Onze bink volgde, ook in de buik, altijd zijn eigen lijn. Ook al was dit aan de kleine kant. Gewicht en lengte, maar papa en mama zijn ook niet groot of fors en dus was/is dat prima.

 

Nu is hij wel 2 maanden veel ziek geweest, waardoor hij 1 maand ongeveer geen vast voedsel wilde. Zijn gewicht is nu op 9 maanden iets toegenomen tov 7 maanden, maar zijn lengte dus 0!

 

Nog geen reden tot zorg, maar wel reden om tussentijds een check te doen. Met in achterhoofd dat hij mogelijk allergisch is en wellicht moeite heeft de voeding goed te verwerken. Maar vooralsnog gaan we ervan uit dat het komt door de minimale vaste voeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb geprobeerd artikelen te zoeken die dit verband maken, maar die zijn er niet.

Juist met IVF zijn de kindjes soms wat kleiner, met ICSI lijkt dat wel mee te vallen (omdat daar meestal/vaker de factor van onvruchtbaarheid alleen bij de man ligt).

Ook hier een flinke knul van 4410 gram na ICSI (onze oudste was 4150 en die is er spontaan gekomen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wouw en nu in het Nederlands?? Jeetje wat een medische termen zeg.
Dat vond ik ook.Ik hoor er verder niks over.En kan verder zelf ook niks vinden.Denk dat m'n dochter gewoon uniek is in der maatje en gewicht ;) t is gelukkig goed gekomen.Was alleen fijn als ik had geweten waardoor het kwam. Voor een eventueel brusje.Van dit artikel wordt je ook niet veel wijzer en van het amc ook niet.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben via IVF zwanger geworden van onze zoon. Hij is dysmatuur geboren. 38,6 weken en 2230 gram. Niet echt extreem laag van gewicht. Oorzaak hebben ze nooit gevonden. Gyn zei dat sommige vrouwenlichamen moeten leren om zwanger te worden/zijn. Daarom geen reden tot paniek bij een eventueel brusje. Wel zou ik in het ziekenhuis onder controle blijven zodat de groei in de gaten gehouden zou worden. 7 maanden later spontaan zwanger van onze dochter. Is met 40,1 weken geboren, 3330 gram. Verschil in gewicht door IVF/spontaan of nu een lichaam dat weet hoe het zwanger moet zijn? Geen idee... Wat ik wel weet is dat zowel zoon als dochter het heel goed doen. Zoon is nog klein, maar groeit in verhouding goed. Hij rent, speelt, valt net als ieder ander kind;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ook hier een dochter uit een cryo via icsi en 4480 gram bij precies 40 weken, onze 1e dochter spontaan en 4045 gram bij 38w5d, dus beiden groot. Terwijl ik een contra heb ivm groeiachterstand en vroeggeboorte ivm baarmoederafwijking. O.ja placenta was ook ruim 1100 gram. Dus de vlieger gaat hier niet op. Wel fijn dat jouw dochter nu goed groeit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hier wel ervaring mee. Ons zoontje is prematuur en dysmatuur. Tijdens een standaard controle bij de verloskundige bij 32 weken bleek hij ineens veel te klein. Ik werd dezelfde dag nog opgenomen. Dag daarna door naar een academisch ziekenhuis en dag daarna gehaald met keizersnede ivm slechte ctg's.

Bij mij was de placenta heel erg klein , verouderd en slecht doorbloed. Dit heeft te maken met de aanmaak van de placenta aan het begin van de zwangerschap en bepaalde antistoffen die mijn lichaam daar tegen aanmaakte.

schijnt niks met icsi te maken te hebben (volgens de artsen). Bij een volgende zwangerschap is je lichaam al meer gewend aan het DNA van mijn vriend en is de kans kleiner dat het kindje weer een groeiachterstand krijgt.

wel kom ik onder controle van de gyn en krijg extra echo's.

ons zoontje is nu 9,5 maand en weegt 6250 Gr. En is 65 cm lang.

bij de geboorte woog hij 1185 gram en hij was 37 cm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden