Ga naar inhoud

Onzeker over hoeveelheid utrogestan


yolande2009

Aanbevolen Berichten

Hoi,

 

ik ben ineens aan het twijfelen of ik wel de juiste hoeveelheid utrogestan gebruik. Ik ben namelijk via een kunstmatig schema van 3 maanden lucrin gelijk doorgegaan in een schema van progynova en na een tijdje kwam de utrogestan erbij. We zijn enorm blij dat ik inmiddels 5 weken zwanger ben van deze cryopoging. Ik moet twee keer per dag progynova slikken en 3 keer per dag 1 utrogestanbol vaginaal inbrengen. Dit moet ik tot 12 weken doen. Maar overal lees ik mensen die 3 keer 2 ( ipv 1) utrogestanbollen inbrengen. Ik loop in het Vu en ben benieuwd of er meerdere dames hier hetzelfde schema hebben (gehad)?!

 

dank voor jullie hulp!

Liefs Yolande

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Yolande,

het wisselt heel erg hoor! Veel vrouwen mogen zelfs al stoppen na de positeve zwangerschapstest, andere vrouwen na een aantal weken en andere pas na 12 weken. 12 weken is dus 'veilig'. Ik moet bij cryo's ook 3x2 inbrengen, maar dat is wel de max, want sommige vrouwen stoppen dus al na de positeve uitslag. Als je onzeker bent, zou ik gewoon 3x2 nemen, je hebt waarschijnlijk toch genoeg bollen en als je belt voor een extra recept gaan ze vast niet tellen hoeveel je er tot nu toe hebt ingebracht. 3x2 kan in ieder geval ook geen kwaad!

Kortom: gewoon doen waar je een rustig gevoel bij hebt!

sterkte en geniet van je zwangerschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst gefeliciteerd met jouw zwangerschap!! Een reactie op jouw vraag: Hangt ook van de sterkte van de utro af. In belgië bevat 1 bolletje bijvoorbeeld de dubbele dosering van nl. Arts gaf bij mij aan 6 bolletjes van 100 mgr (3x2) dus. Weet niet hoe lang ik door zou moeten gaan wanneer ik zwanger ben. Lees ik ook verschillende verhalen over.

Hoi,ik ben ineens aan het twijfelen of ik wel de juiste hoeveelheid utrogestan gebruik. Ik ben namelijk via een kunstmatig schema van 3 maanden lucrin gelijk doorgegaan in een schema van progynova en na een tijdje kwam de utrogestan erbij. We zijn enorm blij dat ik inmiddels 5 weken zwanger ben van deze cryopoging. Ik moet twee keer per dag progynova slikken en 3 keer per dag 1 utrogestanbol vaginaal inbrengen. Dit moet ik tot 12 weken doen. Maar overal lees ik mensen die 3 keer 2 ( ipv 1) utrogestanbollen inbrengen. Ik loop in het Vu en ben benieuwd of er meerdere dames hier hetzelfde schema hebben (gehad)?!dank voor jullie hulp!Liefs Yolande
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties! Bij m'n verse poging toen ik zwanger raakte ban m'n zoon moest ik ongeveer tot en met twee weken na de tp 3 keer 2 bollen inbrengen en daarna gelijk stoppen. Nu is me verteld dat ik door de kunstmatige cyclus via lucrin en progynova 12 weken lang 3 bollen utrogestan per dag moet nemen omdat mijn lichaam nu niet zelf kan weten dat ik zwanger ben door alle medicatie ( dit was ivm endometriose cystes). Dus dat ik dit keer. Wel tot 12 weken door moet gaan is voor mij logisch en helder uitgelegd alleen waarom 3 * 1 bol ( per stuk 100 mg) en niet 3* 2? Ik hoop dat er dames zijn die ditZelfde schema hebben gehad... Anders bel ik om 10.30 uur even het medisch spreekuur voor de zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste: als je onzeker bent altijd bellen en navragen.

Ten tweede: hoewe ik zelf ook aan net rommelen ben geweest met de schema's doet een ziekenhuis iets natuurlijk niet zomaar, probeer erop te vertrouwen dat ze weten wat ze doen (zei ik schijnheilig)

 

Theorie: normaalgesproken groeit er één dominante follikel, daar komt een eitje uit. Wat overblijft is het gele lichaam, dat progesteron gaat produceren, als je zwanger bent blijft dat gele lichaam in takt tot de placenta de productie overneemt rond de tien/twaalf weken. Met IVF groeien er meerdere blaasjes die met 'geweld' kapot worden geprikt. Er zijn theorieën dat dit kan zorgen voor minder goed functionerende gele lichaampjes, dus voor minder goede progesteron productie. Vandaar doorgebruiken tot twaalf weken. Maar ander theorieën zeggen dat je lijf alles na stoppen met deca ed weer overneemt dus dat progesteron tot aan de testdatum genoeg is. Zal bij de meeste vrouwen ook zo zijn, maar neem je het zekere voor het onzekere of niet...

Bij een cryo zal er, ongeacht we of geen pregnyl, progynova etc. over het algemeen maar één follikel groeien die uit zichzelf ( evt wel onde invloed van pregnyl) springt. In principe heb je dus een normaal functionerend geel lichaam. Alleen als je dus de cyclus wel weer controleert met hormonen, de progyncova ed., dan zul je wellicht toch wat extra progesteron toe moeten voegen. Maar ik kan me zomaar voorstellen dat dit minder is dan met een gestimuleerde IVF poging en dat je dus idd aan 3x1 voldoende hebt.

 

Hoop dat je wat aan mijn uitleg hebt, maar bel gewoon ook echt het ziekenhuis als jij twijfelt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Yolande,

 

Voor de zekerheid zou ik even naar het spreekuur bellen!

Bij mij gaat het iets anders, ik gebruik de utrogestan onder het mom van -baat het niet, schaad het niet! Deze cryo behandeling loopt bij mij in mijn eigen cyclus! Ik heb bij alle cryo behandelingen telkens 3x1 gebruikt! Bij een verse poging 3x2. Volgens mij zit daar het verschil in. Twijfel, gewoon bellen hoor! En oja, ik voel ook nog weinig hoor ;-)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden