Ga naar inhoud

Resultaten Belgie vs Nederland


Krissy78

Aanbevolen Berichten

Hallo Allemaal,

 

ik ben Krista, 34 jaar, en al een aantal jaren onder behandeling vanwege fertiliteitsproblemen.

na 6 IUI's en 1x IVF is ons zoontje geboren (dec 2010)

hierop terugkijkend waren toen de resultaten niet top, maar we hadden gewoon 1 doorzetter (was ook 8 cellig zonder fragmenten)

Sinds okt 2011 weer gestart met behandelingen: 2x IVF, voldoende eicellen, telkens maar 1 embryo van redelijke kwaliteit (niet helemaal doorgegroeid veel fragmenten)

toen ICSI: geen embyo's!

toen nog 1 x IVF met andere hormonen (Menopur) verdenking op matige kwaliteit eicellen... op het oog zien ze er goed uit, maar resultaten geven ander beeld...

Nu gestopt. Ik heb me er al redelijk mee verzoend dat het zo is. De klap was bij ons het grootst toen de ICSI mislukte... Mijn man is er nog erg verdrietig om. We zitten te denken om naar Brussel te gaan. Volgens onze arts (die heel positief tegenover een second opinion staat) mag er meer met eicellen en embryo's in Belgie.

Ik weet het niet, ik twijfel of ze echt een beter resultaat kunnen bieden, we weten gewoon niet wat er niet goed gaat...

Nu gaat mijn man vanaf augustus in Brussel werken. En omdat onze verzekering nog een 5de poging vergoed, zitten we te denken om toch met dossier naar Belgie te gaan.

We gaan dus niet naar Belgie ivm ontevredenheid over de behandeling in NL.

Heeft iemand kennis over de resultaten in Belgie tov NL en dan met name op het gebied van wat ze daar meer doen en mogen met de eicellen en embryo's???

 

Groetjes Krista

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Krissy78, Wij zelf zijn overgestap van AMC naar UZ Gent. In het AMC konden ze niets meer voor ons doen.

Nu hebben wij inmiddels een eerste goede ICSI behandeling erop zitten in UZ Gent Helaas zonder resultaat.

Maar mijn mening is dat ze in Belgie idd beter zijn en meer mogen dan in Nederland.

Hier alleen maar positief dus.

Ga gewoon het gesprek aan en neem dan je belissing

Succes meid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan mij inderdaad de rust, die je nu voelt , ook wel voorstellen. Niet bezig zijn met behandelingen waardoor je blijft zitten met hoop, vrees etc.

 

Wij zijn zelf ook overgestapt naar Belgie. net als moedeloos, zijn wij overgestapt naar UZ Gent.

In nederland had ik drie mislukte pogingen voor een tweede kindje achter de rug. Iedere keer voldoende opbrengst en kwalitatief goede emmy teruggeplaatst gekregen. Helaas dus geen zwangerschap. De arts hield het op "domme pech"' maar zag wel hoop voor ons vanwege de goede embryo's en goede stimulatie. Er zou hierdoor geen aanpassingen volgen voor een eventuele vierde poging.

Ik bleef mijzelf echter afvragen, hoe het kwam dat ik in 2007 wel heel snel zwanger raakte na icsi en voor een tweede kindje niet meer.

Ik ben toen uiteindelijk voor onze vijfde icsipoging in UZ Gent beland. Zij stelden zichzelf dezelfde vraag, waardoor zij nadere onderzoeken gingen doen. Ik kreeg uitgebreide bloedonderzoeken (RIF onderzoek) en een hysteroscopie. Vanuit het RIF bloedonderzoek bleek dat ik een lichte stollingsafwijking had. Dit zou mbt innestelen nadelig kunnen zijn. Ik heb hiervoor fraxiparine gekregen. Ook werd mijn stimulatieschema aangepast en kreeg ik andere medicatie.

Verder doen ze in Belgie(maar ook andere landen) aanvullende dingen zioals assisted hatching, picsi, imsi, pipelle en blastotransfer. (ik heb zelf gebruik gemaakt van assisted hatching, pipelle en blastotransfer)

Daarnaast ben ik zelf nog in contact gekomen met een immunoloog in Duitsland (staat helemaal los van Gent). Uit zijn onderzoeken bleek een overactief immuunsysteem. Ik heb hiervoor prednisolon gekregen. Ik weet echter dat er in UZ gent ook een goede immunoloog zou zitten die zich op dit gebied wel wat heeft verdiept.

Onze verse poging in gent was niet raak, maar onze cryo (vanuit die poging) heeft zich heerlijk ingenesteld en wordt verwacht over circa 12 weken.

Met betrekking tot Brussel heb ik geen ervaring, maar er zitten hier op het forum wel een aantal meiden die daar gelopen hebben. Zover ik weet, hebben die meiden ook alleen maar positieve ervaringen met Brussel.

 

Succes en sterkte met je beslissing!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Krissy, wij gaan ook naar Gent. Ons verhaal lijkt heel veel op dat van Wen. Wij krijgen ook alleen maar te horen dat we domme pech hebben. Verder een heel goed gevoel bij ons behandelteam, maar geen vertrouwen in nog een keer dezelfde hormonen, schema enz...Dus wij gaan ook voor de andere mogelijkheden die Gent wel biedt. Garantie heb je nooit, maar dan hebben we het in ieder geval geprobeerd. Eind deze maand staat de intake gepland.

Weet iemand trouwens de succespercentages van Gent? Ik heb die nog nergens kunnen vinden, ik ben erg benieuwd of die hoger liggen dan in NL.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai

 

Na alle Nederlandse onderzoeken zijn er in Belgie nog een heel stel gedaan waaronder een erfelijkheidsonderzoek waar we 3 maanden op moesten wachten en ze hebben de binnenkant van mn baarmoeder bekeken (ook hier helemaal geen afwijkingen). Onze ervaring is dat Gent zoveel mogelijk wil uitsluiten en daar erg grondig in is. Wij vinden dat erg prettig. Alleen wat we vreemd vinden is dat ook hier de man niet onderzocht wordt. Wat ik ook fijn vind is dat in Nederland (Erasmus en Kinderwens) precies dezelfde behandeling als Voorburg voorschreef. Gent wil toch wat zaken anders doen (andere doseringen, op een later moment terugplaatsen). Wij hebben het gevoel dat als we er niet zwanger vandaan komen (wat we natuurlijk ENORM hopen) we wel weer meer info zullen hebben na onze poging in GEnt over wat er nu precies gebeurt (en niet goed gaat) met onze embryootjes/zwangerschap

 

We hebben nog geen behandeling gehad maar tot nu toe zijn we erg positief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik ben voor mijn vierde icsi naar Brussel gegaan. En uiteraard zeer tevreden. We hebben natuurlijk deels gewoon geluk gehad, maar ik ben ervan overtuigd dat ook de andere aanpak tot een zwangerschap heeft geleid. Het verschil wat ik met Nederland heb ervaren is dat ze los van vaste protocollen naar jouw individuele situatie kijken. Bij mij was er ook sprake van verminderde eicelkwaliteit, met steeds weinig en slechte embryo's als resultaat. Naast uitgebreid onderzoek om andere factoren uit te sluiten hebben ze me een totaal ander medicijnprotocol (antagonist) gegeven. En extra een baarmoederslijmvlies biopt en assisted hatching. Blasto-transfer was de bedoeling, maar dat doen ze alleen bij meer dan drie embryo's, en we hadden er drie. Wij hadden voor het eerst topembryo's deze behandeling. Twee teruggeplaatst, en van één zwanger nu.

In Brussel hebben ze veel ervaring, het is een grote kliniek, als het ware een lopende band. Ik heb het idee dat die ervaren handen echt het verschil maken. De punctie was voor mij voor het eerst vrijwel pijnloos, alles gaat snel en behendig. De embryologen die er werken komen van over de hele wereld. De kliniek heeft sowieso een internationale functie, dat vind ik ook veelzeggend.

 

Ook voordat ik zwanger was had ik er een zeer goed gevoel bij. Grondig en gedegen. Ik voelde me in zeer goede handen.

 

De Belgische ziekenhuizen publiceren overigens geen slagingspercentages, in tegenstelling tot Nederlandse ziekenhuizen. Ik weet niet precies waarom, misschien wettelijk verboden? Maar die slagingspercentages zeggen helaas ook eigenlijk weinig. Ze zijn niet onderling te vergelijken, in elk ziekenhujs is de populatie patiënten verschillend.

 

Veel succes met het maken van keuzes, wel/niet verder behandelen, wel/niet naar België...Sterkte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Suzanne,

kan me voorstellen dat je heel tevreden bent!!!! Nog maar even en dan heb je je kleintje in je handen! Spannend hoor, succes met de 'laatste loodjes'. Ik ben ook benieuwd naar de extra onderzoeken, want er moet toch iets zijn waarom de embryo's niet innestelen (allemaal van goede kwaliteit). En het is een keer gelukt, dus het kan wel. Nu hebben ze wel een niche geconstateerd in de baarmoeder vanwege de keizersnee. Maar daar doen ze verder niets mee en wordt verder niet onderzocht. Maar het zou natuurlijk best kunnen dat dat een volgende zwangerschap belemmert. KLinkt gek, maar ik heb zin om er naar toe te gaan, weer aan de slag te gaan!

 

Neel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Neel,

 

Dank je, nog heel even ja...ik kijk uit naar ons kleintje.

 

Wat een weg hebben jullie ook al bewandeld. Maar ik snap dat je er ook weer zin in hebt, het biedt weer mogelijkheden. Ik hoop op veel geluk en succes voor jullie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo meiden,

 

Wij hebben 2 mislukte icsi pogingen gehad, de 1e keer had ik decapeptyl en gonal-f, waarbij ik na de punctie ernstige ohss kreeg en opgenomen moest worden. Poging 2 ging beter ik kreeg een combi van medicatie en een kort schema, maar weer ohss na de punctie. Ook hebben we geen top emmy's, mijn amh waarde was wel optimaal.

We hebben nu een pauze en zijn erg aan het brainstormen over wat we willen.

Ik wil wel graag naar belgie, mijn man twijfeld hieraan, want icsi brengt heel wat stress met zich mee en belgie is zo 3 tot 4 uur rijden. Wat is jullie ervaring hierin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi icsimom,

 

Wat vervelend dat het twee keer niet gelukt is. Ik snap dat je nadenkt over België, je wilt je laatste vergoedde poging goed besteden. Ik heb zelf spijt dat we niet eerder naar België zijn gegaan, maarja, dat weet je natuurlijk pas achteraf. Is het niet een idee voor jullie om sowieso een second opinion te doen in België, dan weet je hopelijk meer en daarvoor hoef je maar één keer heen en weer te rijden. Daarna weet je ook beter waar je wel of niet voor kiest.

Drie tot vier uur rijden is wel ver. Voor ons was het naar Brussel twee uur en een kwartier. Maar als je de eigenlijke behandeling kan combineren met controles bij je in de buurt, hoef je uiteindelijk niet zo vaak naar België. Uiteraard wel voor punctie en tp. Met de second opinion en de intake erbij dus minimaal vier keer.

Ik vond de ritjes van en naar Brussel prettig. Tijd voor elkaar om te praten en samen te zijn in de auto. Mijn vriend vond het stressvoller omdat hij veel minder tijd heeft. Je bent er, zeker met jullie reistijd, een volle dag mee kwijt, dat moet je natuurlijk wel kunnen regelen.

Ik vond het een hele stap om naar het buitenland te gaan, want alles is net wat minder bekend (terwijl ik opgegroeid ben in de grensstreek met België en daar vaak kwam en nog steeds Belgische vrienden heb). Maar het viel zo mee, ik heb me er goed thuis gevoeld.

 

Wij hebben destijds tijdens onze pauzetijd tussen icsi 3 en 4 een second opinion gedaan in Gent en Brussel en rustig de tijd genomen om te beslissen wat we wilden.

 

Veel succes met alle keuzes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil wel graag naar belgie, mijn man twijfeld hieraan, want icsi brengt heel wat stress met zich mee en belgie is zo 3 tot 4 uur rijden. Wat is jullie ervaring hierin?

 

Hoi Icsimom. Ik sluit mij volledig aan bij zuuz. Je kan altijd een second opinie aanvragen (en dit dan bijvoorbeeld combineren met een dagje brussel of gent).

Voor ons was Gent zo'n 2 uur rijden (exclusief vertraging of file!).

In gent is het beleid zo dat je eerst een algemene intake krijgt , waarbij je dossier wordt aangelegd. Dan wordt je in de stafvergadering besproken en wordt bekeken welke arts het meest geschikt is voor jouw specifieke situatie. Vervolgens volgt dan een afspraak met die arts, waarbij jouw specifieke situatie uitgebreid wordt besproken, waarbij ook aandacht wordt geschonken aan het al dan niet aanvullende onderzoeken, behandelplan etc.

Zelf wist ik al dat ik enkel en alleen naar prof de S.utter wilde (naar aanleiding van ervaringen op diverse fora). Ik heb toen kunnnen regelen dat ik mijn Nederlandse dossier (ik had al 4 behandelingen voor een tweede kindje gehad en daarvoor al 1 behandeling alwaar ons zoontje is voortgekomen, dus in totaal 5 behandelingen), per mail heb kunnen versturen naar gent. Daarbij vermeld dat ik een afspraak wilde bij die specifieke arts.

Hierdoor kreeg ik de algemene intake tegelijk met het artsgesprek. Dat scheelde toch weer een ritje. Mijn aanvullende bloedonderzoeken, zijn toen ook diezelfde dag verricht in gent.

Verder deed ik ook alle follikelmetingen in een plaatstelijk ziekenhuis. Ik stuurde de resultaten dan per fax door, waarna ik door gent werd gebeld met het vervolgtraject.

Met betrekkingt tot de punctie, bleven wij vantevoren overnachten in een naastgelegen hotel. Dat scheelde idd een hoop stress.

De overige ritjes mbt onderzoeken (zoals hysteroscopie, pipelle, nogmaals gesprek etc) vond ik niet heel storend. Door een hoop te combineren en/of plaatstelijk te regelen, hoef je inderdaad niet ontzettend vaak zo'n stuk te rijden. Op de dagen dat wij er wel naar toe moesten, namen wij vrijwel altijd een vrije dag op en maakten wij er vervolgens een gezellig dagje uit van. Lekker shoppen in antwerpen, sightseeing gent, familiebezoek in zeeuws vlaanderen etc.

 

Verder is ook mijn ervaring dat er in Belgie veel meer naar de persoon wordt gekeken en diens specifieke situatie. In Nederland wordt er veelal in protocollen gedacht. In Belgie is de behandeling veel meer op maat, dan een standaard voorgeschreven protocol.

 

Succes met je keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi icsimom,

 

mijn verzekering vergoedde één second opinion. met gent automatisch, omdat ze daar een contract mee hebben. mocht je problemen hebben met je zorgverzekeraar is het misschien een idee om je nederlandse ivf arts een doorverwijzing voor een second opinion specifiek naar belgië te laten schrijven. onze nederlandse arts had een overstap naar belgië en/of duitsland geadviseerd ivm uitgebreidere technieken aldaar.

 

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi meiden

 

Hier nog een Belgiegangster, wel om een andere reden, namelijk onbegrepen herhaalde vroege miskramen....

In Nederland werden zowel in ons plaatseijke ziekenhuis als in het AMC alleen de standaard protocolletjes op ons losgelaten en vervolgens werden we, omdat er niets gevonden werd, weggestuurd om met 7 wekenzwangerschap terug te komen voor een echo...maar dat halen we nooit, als we zover komen is ons probleem waarschijnlijk opgelost...

 

In Belgie werd veel meer naar onze situatie gekeken en wel degelijk flinke hormoonproblemen vastgesteld...mijn cyclus werd eerst ondersteund met hormonen want ik had een veel te dun bms, te laag progesteron in het tweede deel en een verhoogd prolactine...ondanks de hormonen en diverse IUI's werd ik niet opnieuw zwanger...we kregen IVF/ICSI om de emmies te screenen met PGD, iets wat in NL voor deze indicatie momenteel ondenkbaar is...

 

Helaas hebben alle goede zorgen weer een vroege miskraam opgeleverd maar toch zijn we vol lof over Belgie en blijven proberen...

We gaan overigens naar een gyn in Hove, ongeveer een uur rijden bij ons vandaan, alleen de punctie en tp zijn in Leuven (LIFE) en daardoor wat verder...

We hebben nu ook een consult bij een immunoloog in Dusseldorf gehad, op ca 2 uur afstand, en dat vind ik toch wel echt een bloedeind rijden als je vaker terugmoet en moet zien te combineren met werk...

Over gent heb ik ook goede dingen gehoord, zeker over dr de Sutter...met Brussel heb ik geen ervaring...

 

Groetjes, Danika

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
  • 7 jaar later...

Hoi, ik lees dat sommige mensen bij IVF punctie 4 en 5 vergoed krijgen. Bij welke verzekering zitten jullie en heeft die jullie nog geaccepteerd na 3 mislukte puncties? Wij denken ook na over Belgie. Is Leuven of Gent beter aangeschreven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden