Ga naar inhoud

Pipelle verdubbelt kans op innesteling?


Megan

Aanbevolen Berichten

Hoi meiden,

 

Net als helaas een aantal anderen, hebben wij te maken met een hardnekkig innestelingsprobleem. Prima zaadcellen, weliswaar via PESA verkregen, en prima eicellen, samen altijd topembryo's. Echter na 12 mislukte terugplaatsingen (5x ICSI en 7x cryo, totaal 15 embryo's) nog altijd niet het gewenste resultaat. Wel 1x een zwangerschap, maar de innesteling leek nergens op :-(. Het einde van de MMM lijkt in zicht te komen voor ons.

 

Nu ben ik veel aan lezen over de opties die ons nog resten. Aanvullend bloedonderzoek wijst nog niet op immunologische of stollingsproblemen. Hysteroscopie in orde; BMS altijd top en mooi opgebouwd; vitamine D waarde tijd geleden al opgekrikt, schildklier onder de 3, en ga zo maar door.

 

Een nieuwe methode is door in de cyclus voorafgaand aan stimulatie een biopt af te nemen van het baarmoederslijmvlies. Dit gebeurt met een zogeheten pipelle. De cyclus daarna zouden er goede cellen worden aangemaakt die de kans op innesteling significant vergroten. Er zijn inmiddels zo rond de 5 wetenschappelijke studies gedaan wereldwijd die een positief effect constateren, hoewel het nog zeker niet als bewezen kan worden beschouwd. Zie ook dit artikel:

http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kinderen/article/detail/1365674/2011/12/20/Verrassend-buisje-verdubbelt-de-kans-op-zwangerschap.dhtml

 

Het UZ Gent past deze techniek inmiddels ook toe en ook in het UMC Utrecht gebeurt iets dergelijks. Het is overigens zonder risico; dat is wel bewezen, dus het valt in de categorie 'baat het niet...'

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Ben benieuwd!

 

Groet, Megan

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi Megan, ik ga dit topic in de gaten houden want ik ben ook benieuwd naar de pipelle. Voor onze komende poging zijn wij overgestapt naar gent, maar hebben pas begin mei een behandeling en willen dan ook evt gebruik gaan maken van de pipelle.

Ik weet alleen dat de pipelle niet samen gaat met prednisolon gebruik (bij immunologische afwijkingen). Verder dus ook op oek naar ervaringen van meiden.

Wie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Wen,

Jij bent inderdaad de enige andere die ik ken van dit forum die t ook gaat doen. Op het freya en zp forum zijn enkele met ervaring en ook een die t binnenkort gaat doen. Verder heb ik wat info gekregen van iemand die 7 mislukte tp's had voor een brusje, en nu met een poging in Gent met pipelle en assisted hatching raak. Lijkt op jouw verhaal misschien! Ze is onlangs bevallen. De prof in Gent schijnt behoorlijk positieve resultaten te boeken. En die ervaringsdeskundige noemde het een pijnloze ingreep, maar dat verschilt per persoon geloof ik.

Ik kan trouwens pas op 12 juni bij prof de s terecht. Ik twijfel nu erg of ik ondertussen een poging in Utrecht moet doen, met pipelle......

Benieuwd of zich nog anderen melden!

Groet Megan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Megan, dank je voor je verhaal! Ik lees in je handtekening dat je zelf ook al (helaas) een behoorlijke ervaringsdeskundige bent op het gebied van icsi.

Kan mij voorstellen dat je overweegt om toch nog een poging in Utrecht te doen. Het is best nog ver weg (12 juni) voordat je in Gent terecht kan. Mischien kan je af en toe eens bellen / mailen met de vraag of er iemand is uitgevallen ofzo?

Wel interessant overigens om te weten dat ze in Utrecht ook zo iets doen. Wist ik helemaal niet. Heet dat daar ook pipelle?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi wen en Eva en Danielle

Loopt echt storm hier hè? ;-)

Wen, ja in Utrecht gebruiken ze ook de pipelle. Dat is zeg maar het staafje / kathetertje waarmee ze de biopt afnemen. In Utrecht is het onderzoek alleen niet gericht op het onderzoeken van de invloed op de zwangerschapskans, maar op het onderzoeken van genen in het bms. Maar de dokter belde me vandaag en ze heeft tot nu toe 4 vrouwen behandeld die daarna nog een behandeling hebben gedaan en daarvan zijn er twee zwanger nu. En die hadden ook al meerdere mislukkingen achter de rug.

Voel mij met m'n twaalf terugplaatsingen wel een uitzondering hoor. Maarja.

Hee weet jij op welke dag prof de s de biopt afneemt? Ik ja contact dus met iemand die had m op dag 21 gehad, en dat doen ze in Utrecht ook. Maar gent mailde me dat ze het daar de eerste helft van de cyclus doen. Weet jij het?

Ik denk dat ik het nog maar eens ga wagen in utrecht, met pipelle......

Fijn weekend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Megan

 

Spannend meid en ik hoop dat dit voor jou ook een positieve uitpak zal gaan hebben.

Kan helaas geen antwoord geven op je vraag, maar hoop dat iemand je hierbij kan helpen.

Weet je al wanneer je precies van start gaat met je nieuwe behandeling?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed om te horen dat dit in nederland ook al is. In april hebben we nog een normale icsi, lukt dit niet dan is onze 3e icsi ook met pipelle. Dit doen we in israel waar mijn mans aangetrouwde neef ivf arts is. Hopelijk is het niet nodig maar ik hou toch dit topic in de gaten. Succes allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gaan over ruim een week naar Gent en zal dan de pipelle gaan bespreken. Mochten jullie nog vragen hebben over de pipelle, laat het dan maar weten dan stel ik ze in Gent.

 

Kanoon, Ik heb wel vaker gelezen dat israel erg voor loopt op ivf gebied. Zijn daar klinieken die aan te raden zijn en wat kost ivf daar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoi wen, ben benieuwd hoe het in Gent was! Heb je er een dagje van gemaakt? Wat zei de prof over de pipelle? En succeskansen? Bij wat voor vrouwen werkt het? Welke cyclusdag nemen ze af?

Ik dacht dat ik mijn vragen hier al had opgeschreven :-( nou hopelijk heb je toch wat antwoorden gekregen. Ben ook heel benieuwd naar het aanvullende bloedonderzoek en wat daar uitkwam. Groet! Megan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi dames. Gezien het tijdstip en het feit dat ik zo naar mijn bedje wil, heb ik de tekst hieronder even gekopieerd vanuit het andere topic:

 

Vandaag naar Gent geweest en ben weer helemaal positief teruggekomen.

De uitslagen van het bloed en de hysteroscopie waren goed. Alleen waren de waarden van mijn bloedstolling ietwat verhoogd. Geen reden voor heparine spuiten, maar wel het advies om aan de kinderasperine te gaan voor betere doorbloeding.

Verder werd ons de pipelle aangeraden. Door het gebruik van een pipelle( in een bepaald deel van je cyclus) worden de samenstelling van de cytokines in je baarmoeder verander, waardoor de acceptatie van een embryo groter kan worden.

Volgens de arts was uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken gebleken dat de pipelle kan bijdragen tot een hogere slagingskans. Uiteraard kunnen ze niets garanderen, maar elk extra kansje is meegenomen.

Een pipelle kan echter niet samen met prednisolon, maar gezien de huidige bloedwaarden vond zij dit overbodig.

Ook werd ons aangeraden om de emmy's tot dag 5 te laten doorgroeien zodat ze beter kunnen observeren wat er na de bevruchting met onze emmy's gebeurd. Ook zou een blastocyste kunnen bijdragen aan een grotere kans op innesteling.

Tot nu toe hebben wij in totaal 9 emmy's terug geplaatst gekregen, zonder resultaat waardoor de arts eigenlijk wel zou willen weten wat er na 2 of 3 dagen verder gebeurd met de emmy's.

Dit geeft echter wel een risico op geen terugplaatsing, dus wij moesten er maar even rustig over nadenken. Als wij ze op dag 3 teruggeplaats willen hebben, dan kan dat ook.

Ga dus maar eens een avondje googlen op dit onderwerp.

Terugkijkend op de dag heb ik weer een ontzettend goed gevoel bij deze arts. Ondanks dat wij op bepaalde gebieden van mening verschillen (zij werkt alleen met behandelingen indien ze wetenschappelijk onderbouwd zijn, terwijl ik zelf absoluut geloof dat er meer is tussen hemel en aarde en dus ook in alternatieve behandelingen geloof), heb ik wel een goede klik met haar en heb ook nog eens volledig vertrouwen in haar kennis.

Wat ik wel opvallend vond is dat ze een aantal kanttekeningen / vraagtekens plaatste bij de immunologische onderzoeken van dr. Pf. Niet dat zij er negatief in stond, maar zij was op sommige gebieden daar best wat kritisch over.

Verder is het behandelplan besproken en wij kunnen gaan starten!

De data zijn al vastgelegd......slik. Komt ineens wel heel dichtbij allemaal. Zeker nu er al data besproken zijn.

Mijn man moest er zelfs erg om lachen, want ik ben iemand die altijd en eeuwig twijfelt welke maand ik zal gaan starten met een behandeling. Ik vind altijd wel weer een reden om de behandeling met een maandje uit te stellen. Dat komt door mijn eigen angst. Ik vraag mij continue af wat de beste tijd is om te beginnen. Waardoor ik onzeker ben en dan de neiging heb om het maar weer uit te stellen.

Vandaag moest echter wat data worden vastgelegd vanwege de planning en de pipelle. Ik dus nerveus en mijn man in een deuk. Maar mischien is dit wel eens goed voor mij.

Zodra ik ongi wordt (is aanstaande donderdag of vrijdag) ga ik starten met de pil.

Op 24 april krijgen wij de pipelle en op 1 mei stop ik met de pil. Zodra ik daarna ongi wordt (verwachting rond 4 mei), ga ik beginnen met spuiten en is de start van icsi 5 een feit. Brr...maar aan de andere kant ook zoveel zin in. helemaal hernieuwd vertrouwen in een positieve afloop!

 

 

Voor de pipelle moest ik minimaal 2 weken de pil geslikt hebben. Zodra de pipelle heeft plaats gevonden, moet ik nog exact 1 week de pil doorslikken en dan stoppen.

Met de pil is het allemaal wat beter te plannen met hun rooster en ook mijn werkrooster.

Vanwege mijn werkrooster is besloten om de pipelle te laten plaats vinden als ik zo'n kleine 3 weken de pil hebt geslikt. Mijn cyclus wordt dan toch immers plat gelegd.

Zonder pilgebruik hadden ze het over dag 21 van de cyclus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi wen bedankt voor je uitgebreide verhaal.

Fijn dat je er weer positief instaat! Dus prof de s gaf jou een goed gevoel?

Hoe was ze kritisch op de onderzoeken van dr pf.?

ik krijg donderdag de pipelle maar mocht geen pil gebruiken omdat ze voor dit onderzoek het bms ook daadwerkelijk gaan onderzoeken. Door de pil zou het niet representatief zijn.

Ik zou toch ook wel benieuwd zijn naar uitslagen van bloedonderzoek. Krijg nu wel meer checks op stolling, wil ook best aan de kinderaspirine.

Spannend dat je al data hebt! Ga je echt wel volgen!

Grt Megan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Megan, de stokpaardjes van dr. de Su zijn: veilig en gezond, betaalbaar voor iedereen en wetenschappelijk onderzoek. Uit de 2 consulten die wij nu bij haar hebben gehad merkte ik dat zij geen voorstander is van het commerciele karakter van sommige behandelingen of klinieken. Dit puur vanuit haar visie als arts. Ik merkte echt dat dit vak van voorplantingsgeneeskunde haar passie is.

Wat betreft de onderzoeken van dr. Pf. Zij was niet afwijzend naar zijn werk, maar zij maakte wel de kanttekening/ opmerking: Als je 20 willekeurige mensen pakt en die worden uitgebreid op hun bloed geconrtroleerd, dan is statistisch bewezen dat er minimaal 19 mensen wel een of meerdere lichte bloedafwijkingen hebben. Je vind eigenlijk altijd wel iets.

Dat wil overigens absoluut niet zeggen dat zij niet geloofd in prednisolon etc. In tegendeel. Bij bepaalde afwijkingen wordt er vanuit Gent ook prednisolon, bloedverdunenrs etc voorgeschreven.

Ik had echter wel de indruk dat zij een beetje moeite had met het standaard advies die aan iedereen wordt gegeven over de vitamine D en omega 3. Daar vind ze het bloedonderzoek te prijzig voor. Vandaar die kanttekeningen van haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoi wen,

 

De mening en visie van prof de s spreken mij wel aan zoals je het omschrijft.

Ik heb de pipelle vorige week gehad. Er zijn twee biopten afgenomen en bloed. Het was bij mij niet pijnlijk, hooguit wat vervelend. Maar het kan verschillen. Ik kreeg ook al resultaten van de biopt en het bloed. Alles was in orde. Stolling ok, geen fosfolipidesyndroom, schildklier prima. Geen ontstekingen in het bms en het was voldoende 'rijp' zoals het in deze fase hoort te zijn.

Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt. 24 april komt ook al aardig dichtbij! Loopt je planning nog goed, je was later ongesteld dan verwacht hè?

Groet ! Megan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mega, Jeetje at is dat ineens snel gegaan met de pipelle! Fijn om te lezen dat het niet pijnlijk was en natuurlijk nog beter om te lezen dat alles helemaal goed was.

Wanneer ga je nu starten met medicatie en een nieuwe poging? Of ben je al bezig met een poging? (ben het nl even een beetje kwijt, sorry).

Ik kan mij wel herinneren dat je schreef dat het op de 19e dag van je cylcus zou gaan plaats vinden. Mag je nu bij komende ongi gaan starten?

 

Hier idd de pipelle volgende week op de 23e. Was nog even spannend. Ik heb altijd een zeer regelmatige cyclus en nu voor het eerst in jaren werd ik gewoon 4 dagen later ongi. Mogelijk door de dhea. Ik ben afgelopen maandag gestart met de pil en ga het dus exact op tijd redden. Ik moet nl minimaal 2 weken de pil hebben geslikt voordat je de pipelle krijg. Ik zit dus exact aan 2 weken. Na de pipelle moet ik de pil nog 1 week doorslikken en dan stoppen. Daarna dus beginnen met spuiten in het korte protocol.

Wel vreemd hoor. Ik slik nu voor het eerst sinds ruim 10 jaar weer een pil. Ben benieuwd wat voor effect dit heeft op mijn icsi poging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Eva en Noor, bedankt voor de belangstelling!

De pipelle is goed gegaan. Nergens last van gehad. De prof had gezegd dat het best even een vervelend gevoel kon geven, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het aanbrengen van de eendenbek vervelender vond.

Ik voelde niets van het weghalen van het baarmoederslijmvlies. Het was ook binnen enkele minuten gebeurd. Ze gaan met een dunne slang bij de baarmoeder naar binnen en halen dan wat slijmvlies weg.

Daarna wel wat licht bloedverlies gehad, maar dat is normaal. Verder ook daarna alles goed gegaan.

 

Ik had overigens mijn prof vorige week wat vragen gemaild, waaronder ook over de pipelle. Het stukje over de pipelle heb ik hieronder gekopieerd voor verdere info. (mischien ook handig voor meelezers die wat meer info over de pipelle willen hebben).

Eerst volgt mijn vraag en in het blauw weergegeven is het antwoord van mijn arts.

 

Verder heb ik aankomende dinsdag 24 april de afspraak staan voor de pipelle. Het viel mij op dat er op internet nog weinig betrouwbare informatie over te vinden is, behalve dan dat het de kans op een innesteling kan vergroten.

Ik vroeg mij eigenlijk af wat de pipelle dan exact doet. Ik begreep vorige keer dat de samenstelling van de cytokines in de baarmoeder veranderd na een pipelle en dat dit een positieve invloed kan hebben op de innesteling. Heb ik dat op die manier goed begrepen of heeft u voor mij nog aanvullende informatie over de pipelle?.

Inderdaad. Er zijn studies gebeurd in Israël die net dat hebben aangetoond. Voorlopig is het mechanisme nog niet met zekerheid gekend, maar er zijn wel aanwijzingen in die richting. Verder zijn er een aantal kleinere klinische studies die aantonen dat de innestelingskans toeneemt. Ik doe het regelmatig, vanuit de idee dat het niet schadelijk is, niets kost en misschien helpt…

Zo vroeg ik mij bijvoorbeeld af waarom dit nooit gecombineerd mag worden met prednisolon? .

Omdat prednisolon vermoedelijk net de veranderingen die de pipelle teweeg brengt teniet doet.

Ook vroeg ik mij af of de ontstekingsreactie door de pipelle nog verdere invloed heeft op het immuunsysteem en / of verdere andere ontstekingen in het lichaam?.

Nee, het is een natuurlijke positieve reactie van het lichaam op de “schade” die de biopsie veroorzaakt (net zoals menstruatie “schade en ontsteking” berokkent), en die reactie is ook geheel plaatselijk. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat je dat in het bloed kan merken, dat er symptomen ontstaan of wat dan ook. Dit soort biopsies gebeuren al vijftig jaar, om andere redenen, dus de techniek is niet experimenteel.

Of moet het achteraf gecombineerd worden met bijvoorbeeld een antibioticakuur?

Nee, zeker niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja wen, bedankt!! Mooi dat jij er ook geen last van had, ik ook niet. Deed ze een keer beetje schrapen en toen eruit? Bij mij twee keer, er ging ook een biopt weg voor ander onderzoek.

En ik heb helaas wel net antibiotica gehad vanwege blaasontsteking. Ik hoop dat dit het effect niet negatief beïnvloedt, in Umc dachten ze van niet.

Heb expres gewacht tot de cyclus na die van de pipelle.

Maar vraag me dus af waarom de sutter zegt, ZEKER niet.

 

Maar goed! Nu afwachten! Succes met spuiten alvast, nog een weekje?

Groet Megan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden