Ga naar inhoud

Voorbereiden op het geven van borstvoeding


Doortje

Aanbevolen Berichten

Hallo dames,

 

Ik heb me vandaag aangemeld voor een cursus over borstvoeding. Echter, deze cursus wordt pas aangeboden in de 8e maand van de zwangerschap en bestaat uit twee ochtenden. Ik ga er vanuit dat dit heel leerzaam is, maar ik zou me graag van te voren al eens goed verdiepen in borstvoeding omdat ik er alles aan wil doen om het te laten slagen.

Er zijn verschillende boeken op de markt over borstvoeding, waardoor ik niet goed weet welk boek ik moet kiezen om te kopen. Heeft iemand van jullie goede tips over prettige boeken ter voorbereiding? het gaat me vooral om het hoe geven van borstvoeding en niet het waarom. Dat laatste weet ik wel.

 

Alvast bedankt.

 

Groet, Doortje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi doortje,

 

Ik heb geen cursus gepland staan maar ben naar een voorlichtingsavond van het zkh geweest, duurde 3 uur en was zeer leerzaam, misschien kun je bij jullie zkh in de buurt informeren?

Ik weet niet waar je woont maar eind aug. Is er weer een in het MMC te Veldhoven en je kan gewoon binnenlopen

 

Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het boek borstvoeding van Stefan Kleintjes & Mary Broekhuijsen besteld op aanraden van het kraamcentrum en deelnemende dames waar ik de info avond borstvoeding van bijgewoond heb.

 

Jammer zeg dat ze zo laat die cursus geven er wordt meestal aangeraden er zo veel mogelijk over te lezen van tevoren zodat je goed voorbereidt bent.

 

1 tip die me heel goed is bijgebleven is, blijf niet rondlopen met vragen of pijn tijdens de borstvoeding maar schakel hulp in van lactatiekundige. Op tijd hulp vragen kan het verschil maken tussen slagen en er mee stoppen.

 

www.borstvoeding.com deze site werd ook aangeraden om eens door te lezen

 

Succes met je voorbereiding!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Hoi Doortje,

Ik heb een maand of 3 voor de bevalling ook een gesprek met een lactatiekundige gehad. Hier ben ik erg veel van op gestoken.

Ik weet niet of het daar aan ligt maar nu 9 weken na de geboorte van onze baby loopt de borsvoeding nog steeds als een tiet :laugh:

Toch wel heel goed geweest om me voor te laten lichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

he doortje, een heel informatieve site vind ik http://www.borstvoeding.com oa van Stefan Kleintjes (dietist voor kinderen). hier lees je van alles over de voorbereiding, ervaringsverhalen, hele leuke foto's van bv mamma's, wetenschappelijke artikelen, wat te doen bij kloven etc, info over voeden op verzoek, over de rapley methode van het aanbieden van vast voedsel vanaf de 6e maand, de groeicurven om zelf in te vullen volgens de who, etc. Erg leuk en leerzaam!

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoi Doortje

 

Difrax geeft ook boeken uit en je kan hem ook kostenloos downloaden, ik heb het voor de zekerheid gedaan, misschien ook iets voor jou?

 

http://www.difrax.nl/nl/adviescentrum/gratis-boeken?utm_source=Kolf+gereserveerd&utm_campaign=21408aced1-We_laten_de_BtoB_kolf_voor_je_invliegen7_6_2011&utm_medium=email

Link naar reactie
Delen op andere sites

vaak geeft zo'n thuiszorg gebeuren wel van die voorlichtingsavonden en anders heb je toch ook die lactatiegebeuren (ohohoh, kweet de naam niet meer, maar speciaal zo'n borstvoedingsstichting, even googlen?). zelf heb ik van beide kinderen borstvoeding gegeven zonder voorlichting eigenlijk...het ging gewoon vanzelf met een beetje hulp van de kraamhulp de eerste keer (met aanleggen enzo) maar uiteindelijk blijft het toch spannend :) anyway...succes ermee, komt vast helemaal goed :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is het de vorige keer mis gegaan. Ik heb geen 'goeie' tepels, dus het was lastig. En ik had wel genoeg melk, maar kreeg dus gelijk hele ontstekingen. Ik ben toen gaan kolven. De rolce royce onder de kolven gekocht, maar daar dus verkeerde adviezen over gekregen van de kraamverzorgster, die dacht alles te weten, maar achteraf niks wist. Te laat de lactatiekundige erbij gehaald en daardoor was de melk als sterk teruggelopen. Toch nog acht weken kunnen geven, maar met moeite. De lactatiekundige die ik toen sprak, was erg kundig en ik had spijt dat ik haar niet eerder had gehad. Nu heb ik een cursus bij haar afgesproken en ze doet ook losse consulten. Zeker met een tweeling wil ik dit keer extra goed voorbereid zijn.

 

Trouwens, ik was vorige keer ook bij de info-avond van het ziekenhuis geweest. En die was goed. Maar als je dan niet de 'standaard-borsten' hebt, dan loop je toch tegen problemen aan die je vervolgens met je kraamverzorgster bespreekt. En dan moet je dus maar net een goeie hebben!

 

groet,

Jeanine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden