Ga naar inhoud

Invriezen van eicellen (nieuwsbericht)


Dee78

Aanbevolen Berichten

Zojuist gelezen op nu.nl:

 

Eicellen invriezen mogelijk in Nederland

 

Uitgegeven:5 april 2011 22:55Laatst gewijzigd:6 april 2011 00:11

HILVERSUM - Vanaf woensdag is het mogelijk om eicellen te laten invriezen in Nederland. Dat zei Jan Kremer van de Gynaecologenvereniging NVOG dinsdag in Nieuwsuur.

 

m1fzmcra47et.jpg © ANP

 

Volgens Nieuwsuur maakte de Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek (CCMO) bekend dat ze geen bezwaren meer had tegen het invriezen van eicellen.

Afgelopen zomer had de NVOG dat ook al gedaan. Er zijn nu geen wettelijke bezwaren meer tegen deze behandeling.

 

De methode is omstreden. Diverse politieke partijen zetten er in het verleden vraagtekens bij of stelden voorwaarden aan het invriezen van eicellen.

 

 

Schippers

Minister Edith Schippers van Volksgezondheid liet dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer weten dat er een goede basis is voor het invriezen van eicellen aan Nederland. De vraag is nu of de Kamer het daarmee eens is.

Zolang de Kamer er geen stokje voor steekt, kunnen vrouwen tot 45 jaar in Nederland hun eicellen laten invriezen.

 

 

IVF-behandelingen

Ze kunnen daarvoor terecht bij de dertien ziekenhuizen in Nederland waar IVF-behandelingen mogelijk zijn. Tot nu toe moesten ze naar het buitenland als ze eicellen wilden laten invriezen.

Het invriezen van eicellen kan om medische redenen, bijvoorbeeld in geval van kanker, maar ook als vrouwen wel een kinderwens maar nog geen partner hebben.

 

 

AMC

Het AMC in Amsterdam verwacht in de komende weken tientallen vrouwen die hun eicellen willen laten invriezen. Dat zei gynaecoloog Jan Kremer in Nieuwsuur.

Twee jaar geleden maakte het AMC bekend te willen starten met de nieuwe techniek. Volgens Kremer zijn er sinds de bekendmaking een aantal dingen veranderd. "De behandeling kan goed toegepast worden en er komen gezonde kinderen uit voort", aldus Kremer.

© ANP/Novum

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het bericht op de volkskrant is nog iets uitgebreider.

 

Eicellen alleenstaande vrouwen mogen worden ingevroren

Rob Ramaker − 06/04/11, 02:14

 

Het invriezen van eicellen

Nederlandse voortplantingscentra mogen de eicellen invriezen van alleenstaande vrouwen met een kinderwens. De Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek (CCMO) ziet geen bezwaren tegen de gecontroleerde invoering van deze techniek, maakte zij gisteren bekend. De beroepsverenigingen van gynaecologen en embryologen gaven al eerder hun zegen.

 

In de zomer van 2009 maakte Fulco van der Veen, hoogleraar voortplantingsgeneeskunde bij het Academisch Medisch Centrum (AMC) Amsterdam, bekend dat hij de eicellen wilde invriezen van alleenstaande vrouwen met een kinderwens. Op dat moment vond de zogeheten 'vitrificatie' alleen in speciale gevallen plaats, zoals voorafgaand aan een chemobehandeling bij patiënten met kanker.

 

Ethische discussie

Er ontstond een ethische discussie onder artsen, maar ook in de politiek waar vooral de confessionele partijen bezwaren hadden. Zij beklemtoonden dat 'sociale' problemen niet vragen om 'medische' oplossingen. Ook werd de ingreep als onnatuurlijk 'beschouwd.

 

Toenmalig staatssecretaris Jet Bussemaker van Volksgezondheid vond dat er geen wettelijke obstakels bestaan voor het invriezen. Ook adviseurs uit de beroepsgroep oordeelden positief over de ingreep. Het AMC vroeg advies van de CCMO.

 

Alle dertien Nederlandse voortplantingscentra steunen het huidige protocol. 'Het zit dan ook goed in elkaar', zegt van der Veen. In de praktijk betekent het dat voortaan alle vrouwen die daarvoor een indicatie hebben, in aanmerking komen voor het invriezen van eicellen.

 

Chemokuur

Dit zijn onder anderen vrouwen die een chemokuur moeten ondergaan, of door genetische defecten op jonge leeftijd onvruchtbaar zullen raken, maar dus ook alleenstaande vrouwen met een voortschrijdende leeftijd en een kinderwens. Later kunnen de eicellen door middel van in vitro fertilisatie (ivf) worden bevrucht en teruggeplaatst. De procedure en de gezondheid van de geboren kinderen worden vervolgens nauwlettend gevolgd.

 

'Het AMC zal de techniek vanaf morgen aanbieden, maar ik weet niet of alle klinieken al zover zijn,' zegt Sjoerd Repping, hoogleraar voortplantingsbiologie aan het AMC. De brede samenwerking maakt het plan overigens 'uniek', vult Van der Veen aan. 'We gaan een landelijk protocol invoeren, we krijgen landelijke gegevens en landelijke antwoorden.' Doordat zo de gegevens van veel meer kinderen worden gebundeld, kan de effectiviteit van deze techniek beter worden gecontroleerd.

 

Politieke discussie

Van der Veen en zijn collega Repping zijn niet bang dat het opnieuw oplaaien van een politieke discussie nog een bedreiging kan vormen. 'Je moet van goeden huize komen om de zorgvuldigheid van dit protocol niet te onderschrijven.' Wel erkennen ze dat ze de religieuze bezwaren niet geheel kunnen wegnemen.

 

Er zijn richtlijnen opgesteld voor de uiterste leeftijd van terugplaatsing. 'Die is nu 45 jaar,' zeggen van der Veen en Repping. Op het verleggen van deze grens willen ze niet ingaan. 'Het is geen discussie van nu.'

 

 

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/1870871/2011/04/06/Eicellen-alleenstaande-vrouwen-mogen-worden-ingevroren.dhtml

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Fren, Wij lopen in het AMC vorig jaar om deze tijd hebben wij onze 1ste zoek-icsi gedaan en toen krgen we 3 dagen voor de punctie te horen dat we moesten stoppen ten 1ste omdat het te langzaam ging (het stimuleren) en ze hadden te horen gekregen dat ze wel mochten invriezen maar niet mochten ontdooien, en omdat deze ronde eigelijk toch al niet lekker liep omdat het te langzaam ging hebben we er voor gekozen om te stoppen en over nieuw te proberen.

Nu hebben we vorige maand weer een poging gehad, maar toen ging het te snel dus moest ik ook vlak voor de punctie stoppen.

 

Wanneer ga jij weer beginnen je man heeft toch tese gehad in maart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij komt dit nieuws bijna een jaar te laat. Ik heb in juni een succesvolle punctie gehad met 15 eicellen. Mijn vriend had toen geen enkele bewegende zaadcellen...... De eicellen zijn weggegooid met pijn in ons hart! Maar goed nieuws is het inderdaad voor heel veel mensen! Ben blij dat het door is!

 

@ Fren: Ik zou maar gewoon bellen naar het Raboud. Ze nemen maar een paar patienten per dag aan om de zorg zo optimaal mogelijk te houden. Maar iedere dag heb je volgens mij kans. Raba heeft telkens de pech dat er meerdere mensen zich aanmelden. Dat is echt Kl*%$ voor haar. Ikzelf loop ook in het Radboud en ben tot 2 keer toe gelijk ingeplant. Dus, nooit geschoten is altijd mis. Succes!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Fren, ik hoop ook dat je door mag idd. Ik kreeg het gelijk te horen deze keer. Vorige keer moest ik wachten tot 13.30 en als je dan niet bent teruggebeld ben je door. Bel wel zo vroeg mogelijk. Gelijk om 08.30 uur! Succes!! :toppie:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, zie nu dit op nu.nl:

Gynaecologen wachten met invriezen eicellen

 

Uitgegeven:13 april 2011 19:03Laatst gewijzigd:13 april 2011 19:02

DEN HAAG - Zolang de politieke discussie niet is afgerond, wachten de gynaecologen,verenigd in de NVOG, en de Vereniging voor Klinische Embryologie (KLEM) met het invriezen van eicellen.

 

m1fzmcra47et.jpg © ANP

 

Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) maakte dat woensdag bekend na overleg met de beroepsgroepen.

Schippers wilde duidelijkheid toen afgelopen week bleek dat klinieken zouden kunnen beginnen met het invriezen van eicellen, de zogeheten vitrificatie.

Dat verraste de bewindsvrouw die veronderstelde dat de techniek onder strikte voorwaarden zou worden aangeboden als wetenschappelijk project.

 

Veilige techniek

 

 

KLEM en de NVOG zien invriezen van eicellen inmiddels als een bewezen, veilige techniek die niet meer experimenteel is.

Om zorgvuldig te werk te gaan zullen kinderen die hieruit worden geboren systematisch worden gevolgd. De Kamer praat donderdag over de kwestie.

© ANP

ZIE OOK:

06/04/2011'Snel Kamerdebat over invriezen eicellen'06/04/2011Eicellen invriezen mogelijk in Nederland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag vernomen dat het echt nog experimenteel is. Waar nu zo over wordt gesproken in de media is voor vrouwen die bijvoorbeeld (nog) geen partner hebben en gezien de leeftijd hun eicellen laten invriezen.

Als er sprake is van een medische indicatie is het een andere situatie, dus ook andere mogelijkheden.

 

Wat nu zo in de media is, staat los van IVF of ICSI.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden