Ga naar inhoud

Cryo's opsparen en gebruiken ná alle ivf-pogingen.


jeanine77

Aanbevolen Berichten

Nou, ik kreeg zo'n bewaarovereenkomst voor als we beginnen met ivf en zit dan aan vanalles te denken. ik zelf ben nog wel jong, maar mijn man 14 jaar ouder. Ik zou graag zo snel mogelijk de 'verse' kansen hebben. Bovendien wil ik een verklaring erbij dat als er met één van ons iets gebeurd, dat de ander de 'overige' embryo's mag gebruiken naar eigen goeddunken. Mijn reden is dus eigenlijk tweeledig. maar ze zullen inderdaad wel eerst de cryo's op willen maken.

Ik heb ook helemaal geen zin om nu al te beslissen wat met de cryo's moet gebeuren. Ik wil dat ze gewoon ingevroren blijven zonder aan te kruisen of we ze naar de wetenschap willen, of als donor, noem maar op. gewoon bewaren tot nader order zeg maar... Ik vind die beslissing moeilijk en wil nu eerst met andere dingen bezig zijn.

groet,

JEanine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik me goed herinner mag dit bij het UMCN (radboud) niet. Eerst opmaken wat je hebt, dan pas weer verder. Dit zal ook zijn met het oog op andere stellen (in de tijd dat jullie cryo's terugplaatsen kunnen zij een behandeling starten). Je kan ze waarschijnlijk wel laten liggen in de vriezer als je van ziekenhuis wisselt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Witje, natuurlijk heb ik daaraan gedacht. Maar statistisch is het nou eenmaal zo dat je méér kans hebt met een verse poging. Maar ik zie al dat het dus niet gaat lukken.

VU werkt blijkbaar ook niet mee aan embryo's terugplaatsen als één van de partners overleden is. Ik zit die bewaarovereenkomst te lezen, vandaar... Maar ze bewaren ze dan wel en dan moet je dus een ziekenhuis zoeken die wél meewerkt. Hopen dat het ons nooit zal gebeuren natuurlijk!!! Maar wel iets om over na te denken. Als je dat dus zelf niet schriftelijk vastlegd, dan moeten ze worden vernietigd. Pfff. moeilijke keuzes allemaal....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeanine, ik weet eerlijk gezegd nite hoe het beleid is hier in NL maar dat je lastige keuzes moet maken, ja inderdaad.

Het zou mooi zijn als je die keuzes helemaal niet hoeft te maken...veel succes!!!!

 

zelf hebben we nog 5 cryos, we gaan ze tzt wel eerst opmaken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jeanine,

Ik snap je beweegredenen wel. Op één punt kan ik je wel geruststellen: dat terugplaatsen van cryo's als bv je partner overlijdt, is toegestaan in Nl. Alleen niet alle ziekenhuizen werken er aan mee. Moet je idd ff naar op zoek.

Hoewel ik je snap, en je ook absoluut niet wil kwetsen oid met mijn antwoord, vraag ik me wel een beetje af of je iets verder hebt nagedacht hierover?

Met een verse emmy's heb je idd iets meer kans, maar:

- je gaat (misschien onnodig) heel veel extra medicijnen in je lijf spuiten. Dat is niet echt gezond.

- je kost claimt veel extra geld van de zorgverzekering, waarbij helemaal niet zeker is dat het ook nodig was. (niet alleen de medicijnen, maar ook de punctie etc; allemaal véél duurder dan alleen een cryoterugplaatsing)

- behalve het financiele aspect is er idd ook een wachtlijst in veel ziekenhuizen. Ook die tijd neem jij dan (mogelijk onnodig) in. Het ivf traject kost ook meer personele inspanning en tijd in het ziekenhuis dan een cryo behandeling.

- je hebt straks misschien een verzameling cryo's in de vriezer, kleine beginnetjes van leven, die je mogelijk helemaal niet gaat gebruiken. Ik ben zelf niet gelovig, maar ik zou daar toch veel moeite mee hebben.

 

Hoewel ik je wens begrijp, heeft dit vgs mij eigenlijk helemaal niets meer te maken met het behandelen van een ziekte (waarop ons medisch handelen is gebaseerd). Ik kan me dus ook heel goed voorstellen dat dit verboden is in Nederland, of dat ziekenhuizen hier niet aan mee willen werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kwets me helemaal niet Yola. Ik snap al je redenen en ben het ook grotendeels met je eens als ik ze zo lees. Mijn vraag was een egoistische, om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Want ook ik zit ontzettend in de knoop met de vraag wat te doen met de overgebleven cryo's. En inderdaad, dat spreekt helemaal tegen wat mijn vraag was, of ik die mag opsparen. Want dan blijven er natuurlijk (eventueel als er cryo's zijn) nog meer minimensjes over waar ik dan over moet beslissen. Dus ik snap het ook wel erg goed.

Ik weet nog steeds niet wat ik moet met die bewaarovereenkomst en de uiteindelijke bestemming. Ik heb gewoon veel vragen om dan uiteindelijk tot een besluit te komen. Maar als het niet mag, dan hoef ik daar sowieso niet meer over na te denken.

Op een of andere manier ben ik in een fase beland die gewoon 'zo snel mogelijk' zwanger wil zijn. Maar de natuur kan je niet sturen. En moet je eigenlijk ook niet willen. Ik wil gewoon graag zoveel mogelijk kans hebben. Maar dat wil iedereen op dit forum. En de cryo's bieden hoe dan ook extra kansen. Ondanks dat de slagingskansen iets kleiner zijn dan de verse pogingen.

Maar dank voor al jullie antwoorden en eerlijkheid.

 

groet,

Jeanine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeanine, misschien kun je een gesprek met het ziekenhuis aanvragen over de bewaarovereenkomst. Je vraag (met name over het gebruik als één van beiden overlijdt, en of het uberhaupt in Nl mag: je cryo's opsparen) voorleggen. Dan heb je je belangrijkste dilemmas voor dit moment getackeld.

En dan deze eerste keer gewoon even afwachten. Je bent al een keer zwanger geweest van iui, dus je maakt in principe goede eitjes aan en in je baarmoeder zijn geen problemen met innestelen, je bent nog jong en maakt zelf rijpe eicellen aan: alle kansen zijn goed voor je ivf poging.

Wie weet ben je gewoon in 1 x zwanger en maak je je nu druk om dingen die helemaal niet hoeven. Er zijn nu nog zoveel mitsen en maren die bepalend zijn of je de keuze uberhaupt hoeft te maken!

- misschien ben je wel in 1 x zwanger!

- misschien heb je wel geen cryo's

- misschien valt het ivf traject (denk: spuiten, hormonen, punctie!) zo tegen, dat je er niet aan moet denken om het nog een keer te doen en je sowieso met je cryo's wil beginnen

etc.

Mocht deze ivf poging niet lukken, én je hebt cryo's, dan wordt het misschien tijd om over de rest van je dilemma (opsparen of niet, mits het juridisch mag) na te denken...

Kijk hier eens: http://www.ivfpredict.com/index-1.html. een programmaatje om je slagingspercentage met ivf te berekenen.

Juist omdat je al een beebje hebt gekregen zonder ivf en jong bent, zijn je kansen behoorlijk goed! (geen garantie hoor!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yola, je hebt helemaal gelijk. Ik ga er zo maar in staan. Ik ben (vervelend genoeg) een type dat eigenlijk alles van tevoren wil weten. En dat is natuurlijk hartstikke onhandig in zo'n traject. Ik moet eerst maar eens rustig de eerste ivf gaan doen. Dat programma'tje heb ik een keer gedaan en daar komen goede kansen uit inderdaad. Wat dat betreft heb ik het geluk dat het al een keer is gelukt. Dus feitelijk zou het nog een keer moeten kunnen. En als dat de eerste ivf zou zijn, dan ben ik klaar.

Dank je voor je bericht. Het zet me weer even met beide benen op de grond!

groet,

Jeanine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden