Ga naar inhoud

Jarenlang Foliumzuur gebruiken.


Sylvino

Aanbevolen Berichten

Ik zit met volgende, wij zijn vanaf 2005 bezig met onze kinderwens, sindsdien ben ik begonnen met slikken van foliumzuur. Nu 6 jaar later zitten wij nog steeds in de mmm en al die tijd heb ik bijna onafgebroken foliumzuur geslikt via Puur Mama, daarin zit 400 microgram en 200% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid.

 

Nu krijgen wij met onze gewone voeding niet genoeg foliumzuur binnen maar er zit een verschil tussen voedings foliumzuur en synthetisch foliumzuur in tabletvorm.

 

Wat is veilig?

 

Van een hoge inname van natuurlijk foliumzuur dat in de voeding voorkomt zijn nog nooit nadelige effecten waargenomen. Een hoge inname van synthetisch foliumzuur (uit supplementen of uit verrijkte voeding) kan daarentegen wel nadelige gevolgen hebben. Dit komt omdat het foliumzuur niet ‘vrijgemaakt’ hoeft te worden, wat bij voeding wel het geval is. Om deze reden heeft de Gezondheidsraad de volgende bovengrenzen voor het gebruik van synthetisch foliumzuur opgesteld:

 

19 tot >70 jaar

1000

Zwangere vrouwen

1000

Vrouwen die borstvoeding geven

1000

 

 

 

In principe haal je deze bovengrens niet met het slikken van synthetisch foliumzuur maar kun je er nu vanuit kunnen gaan dat alles wat er teveel binnen ook weer het lichaam verlaat, of niet?

Ik ben namelijk een tijdje geleden een artikel tegen gekomen op internet over het lang achter elkaar slikken van foliumzuur en daar eventuel gevolgen van, kan het helaas niet meer vinden.

 

Wie weet hier mee van of heeft dit zich ook wel eens afgevraagd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Syl ik weet het eigenlijk niet. Bij een meting door een intenist jaren geleden zij hij wel dat mijn ik extreem hoge oliumzuur waardes had. Zei toen dat het kwam door zwanger willen worden en hij heeft er verder niets over gezegd. Maar zelf stop ik tussen de behandelingen door vaak met al die pillen. Dan begin ik een of twee maanden voor het starten weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het ook niet Sylvie.

 

Net als Henne stopte ik tussen de behandelingen door en het heeft 14 dagen nodig om een spiegel in je bloed op te bouwen geloof ik. Dus meestal begon ik zo'n 2 weken voor ik ging starten. Of bij een verse poging op het moment dat ik begon met de pil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Silvie

 

Hier ook een lange foliumzuur slikker, maar ik moest er mee minderen,

want de waardes in m´n bloed waren veeeel te hoog, dit schijnt ook weer niet goed te zijn.

Het is net als bij jou kleine kans om spontaan zwanger te worden, dus braaf doorgeslikt.

Ik kreeg toen het advies om het om de dag te slikken.

Dat heb ik niet gedaan, want volgens mij ga ik het dan vergeten,

dus ik doe het nu alleen als ik aan het behandelen ben.

Ben nu bezig voor een cryoterugplaatsing en slik het weer braaf.

Misschien moet je anders een keer bloed laten prikken voor je waarde, dan weet

je of je veel te hoog zit. )waarschijnlijk wel)

 

groetjes,

roos

Link naar reactie
Delen op andere sites

sylvie ik slik ook al jaren lang foliumzuur ik moet het ook blijven slikken ik gebruik medicijnen en moet dus ook de hele zwangerschap het blijven slikken voor openruggetje en omdat de foliumzuur ervoor zorgt dat de baby mijn medicijnen niet binnen krijgt elke x word er ook gevraagt of ik het nog slik en dat ik dat ook moet doen.

Ik hoop dat ik je een beetje antwoord op je vraag gegeven heb.

 

Liefs Jessica

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er schiet me trouwens wel iets te binnen. Ik heb vorig jaar ergens gelezen dat foliumzuur tijdens je hele zwangerschap door blijven slikken een vergrote kans op astma bij het kindje kan veroorzaken. Ben gelijk gaan speuren maar heb er behalve dat artikel nooit iets verder over kunnen vinden....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sylvie,ik heb in het programma Helth angels ooit gezien dat we tekort aan folium zuur hebben,sowieso alles wat je binnen krijgt van groenten en fruit niet genoeg is.(zeggen ze),daarom wordt geadviseerd bij vrouwen met kinderwens extra in te nemen.Dus als ik het goed begrijp je kan bijna nooit te veel van krijgen.

Ik slik het ook jaren en ze zeggen dat er geen kwaad doet in het zh ,want ik vroeg me toen ook van....moet ik niet even stoppen?

Groetjes,Violeta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Sylvie,

 

Ik heb nooit speciefiek gevraag dnaar jarenlang foliumzuur slikken, maar heb wel uitgebreid gesproken over hoge dosis foliumzuur. IVm mijn miskramen heb ik onderzoeken laten doen en daar kwam een bepaalde genmutatie uit naar voren. Lang verhaal, maar het komt er op neer dat ze in Nederland niet geloven dat dit van invloed kan zijn op miskramen, maar mijn arts in het buitenland denkt dat er een verband zou kunnen zijn. Behandeladvies voor deze genmutatie is een zeer hoge inname van foliumzuur (en vitamine B6 en B12 om het foliumzuur beter op te laten nemen). Arts hier in NL en arts in buitenland zagen geen enkel probleem in het slikken van deze hoge dosis foliumzuur.

 

Niet helemaal antwoord op je vraag, maar wel een beetje :-)

 

Ben benieuwd wat je arts zal zeggen als je het bespreekt.

 

Groetjes!

IVFSH

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik dus mee zit is dat er een verschil zit tussen wat je binnenkrijgt met voeding en via pillen. Ga zelf nog eens op onderzoek uit want de meningen zijn nogal verdeeld hierover.

 

Bedankt voor de reacties. Slik ze niet meer elke dag om te beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me vandaag eens verdiept in votamines tijdens de zwangerschap, gebruik voor m'n chronische vermoeidheid nogal wat aanvullingen... Vond dit op de site van het voedingscentrum:

 

Langdurig gebruik is geen probleem

Een zwangerschap kan op zich laten wachten. Toch is het dan goed om door te gaan met het slikken van foliumzuurtabletten. Ook als het maanden, een jaar of langer duurt om zwanger te worden. Bij een dosering die kleiner is dan 1 milligram per dag is er geen risico van een te hoge inneming.

Bij een zwangerschapsduur van 10 weken is extra foliumzuur via een supplement niet meer nodig. Soms komt het voor dat een vrouw pas laat weet dat zij zwanger is. Daardoor wordt misschien veel langer foliumzuur gebruikt dan volgens het advies nodig is. Ook dit is geen probleem.

 

http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/zwangerschap-en-kind/zwangerschap/vitamines-en-mineralen.aspx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sylvie,

 

Mijn orthomoleculair arts raadt aan gewoon foliumzuur te gebruiken maar daar naast ook een hoge dosering vitamine b12, blijkt dat b11 (foliumzuur) en b12 samenwerken. Wanneer de b11 erg hoog is moet je volgens mijn arts ook meer b12 gebruiken. Langdurig gebruik kan volgens hem gewoon, mits in die combinatie.

 

Groetjes Nathalie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedenavond/morgen,

 

Ik was dus ook begonnen met foliumzuur maar na een jaar ben ik ook gestopt omdat ik dacht dat het toch even geen zin had.

Heb toen ook een keer bloed moeten prikken(voor iets anders) en vertelde mijn dokter dat mijn foliumzuur gehalte te hoog was en dat ik daar minder van moest nemen, had toen elke dag een pil van 5mg. Vanaf toen ben ik om de 3dgn 1 gaan slikken, na een jaar toch gestopt.

 

Nu ik bij het VU in behandeling vertelde ze mij dat het beter was om weer te beginnen, omdat als je zwanger bent je te laat bent als je dan pas begint. Neem nu 5 mg om de dag,dat zou denk ik precies genoeg moeten zijn.

Maar je moet goed kijken hoeveel mg het is want je hebt verschillende.

Succes!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie Saba, toch hoor je verschillende berichten maar als idd je bloed waardes aangeven dat het te hoog is het beter om minder te slikken.

Ik slik ze momenteel ook niet meer. Wij beginnen weer in mei met een ivf dus een aantal wk daarvoor begin ik met foliumzuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Saba neem je echt 5 mg? Dat heb ik nu voorgeschreven gekregen, volgens de gyn krijg je dat zonder recept niet mee bij de apotheek. De 'normale' dosis voor als je zwanger wilt worden is ca. 0,5 mg. Als je idd 5 mg slik(te) dan kan ik me voostellen dat het gehalte veel te hoog werd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow sorry, het is volgens mij ook 0,5 mg want ik kan het gewoon bij de apotheek kopen :-) zat al te twijfelen 5mg of 0.5mg hihi.

 

Dan zou ik daar inderdaad wel weer optijd mee beginnen, maar de HA zei tegen mij (toen ik de uitslag bloedonderzoek kreeg) dat ik alleen iets minder moest nemen,maar dat het geen kwaad kon.

Dus denk dat het niet heel slecht voor je is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden