Ga naar inhoud

Te traag werkende schildklier


ChrisH

Aanbevolen Berichten

Afgelopen december ben ik via mijn acupuncturiste en mijn huisarts erachter gekomen dat mijn schildklier te traag werkt, mijn TSH en T4 waren verhoogd.

Mij is door de internist verteld dat mijn mislukte ICSI en cryo- behandelingen te wijten zijn geweest aan mijn traagwerkende schildklier.

Eind 2008 was er volgens de eerste bloedtest van de fertiliteitskliniek nog niets aan de hand met betrekking tot de schildklier. Dus er was geen reden om door te vragen op dit punt of om later nog eens een bloedtest te doen.Het is allemaal heel sluipende wijs gegaan. Nu moet ik wel zeggen dat een te traagwerkende schildklier in de familie van moederskant voorkomt. Mijn moeder en tante hebben dit ook en mijn inmiddels overleden oma had dit. Als ik had geweten dat de schildklier zo belangrijk is voor de vruchtbaarheid dan had ik dit in 2008 wel naar voren gebracht bij de fertiliteitskliniek.

Overigens heb ik altijd wel verwacht dat ik dit ooit zou krijgen, maar bij mijn moeder en tante kwam dit probleem pas opzetten toen zij rond de 50 waren. Daarnaast had ik niet dusdanige lichamelijke klachten die maakten dat ik zou denken aan mijn schildklier. Maar de acupuncturiste merkte wel een en ander aan mijn ogen en raadde aan om een bloedtest te laten doen.

 

Al met al moet ik nu eerst wachten op goedkeuring van de internist voordat ik verder mag. Ik krijg medicatie voor mijn schildklier. Voor mij is duidelijk dat ik bij mijn tp's niet de normale kans van 25 a 30 procent op succes heb gehad. Ik ben er heel boos en teleurgesteld om geweest, maar nu heb ik mij erin berust. De verhoogde TSH kan zorgen voor een verhoogde kans op een miskraam. Ook zou het kindje hierdoor 10 IQ-punten minder hebben; zo heb ik begrepen van mijn internist. Bij een eventuele zwangerschap zou ik elke maand naar het ziekenhuis moeten voor controle.

 

Ik ben benieuwd of er nog meer dames op dit forum zijn met een te traag werkende (of een te snel werkende) schildklier en wat ervaringen hiermee zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi

 

Ik had een te traag werkende schildklier. Niet eens zo heel spannend, net buiten de specs. Hier kwam men na 8 terugplaatsingen bij toeval achter. Ik ben in november met Thyrax gestart, in december aan een nieuwe poging begonnen en hieruit volgde een zwangerschap. Mijn zoontje is nu 4,5 maand! Of het door de thyrax komt, weet je natuurlijk nooit, maar het zou zo maar kunnen.

 

Groetjes

Noor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Noor,

 

Wat fijn dat jullie uiteindelijk wel zwanger zijn geworden. Jouw verhaal geeft mij hoop.

Mijn internist meent dat mijn kans op zwangerschap enorm gekelderd is door de traag werkende schildklier. De thyrax werkt bij mij wel. Ook doe ik nog aan acupunctuur. Mijn acupunturiste heeft vorige week al aangegeven dat het met mijn energie veel beter gaat en dat ik zwanger zou moeten kunnen worden. Over twee weken moet ik bloedprikken en ik hoop dat ik dan te horen krijg dat ik door mag gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel succes! Ik zal voor je duimen.

 

Er is op internet ook wel het e.e.a. te vinden. (google ook eens op Dr. Kris Poppe) Vrouwen met schildklierproblemen worden lastiger zwanger, schijnen ook vaker endometriose te hebben. Kris Poppe is van mening dat je TSH waarde het liefs onder of rond de 2,5 moet liggen.

 

Groetjes en nogmaals heel veel succes!

 

Noor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chris,

voordat ik zwanger mocht worden via de mmm had ik ook geen idee dat de werking van de schildklier van zo'n grote invloed was. Ben dus niet bij internist geweest. Gelukkig waren de fertiliteitsartsen heel bewust van mijn 'probleem'. Mijn dosis thyrax (dat ik al vanaf jongsafaan slik) is steeds weer verhoogd. Uiteindelijk dubbele dosis. Ik heb me tijdens de zwangerschap beter dan ooit gevoeld, mede door verhoogde dosis thyrax. Mijn zwangerschap is prima verlopen. De tweeling doen het prima. Hoe slim en hoe knap ze worden, geen idee. Het zijn twee hele tevreden schatjes.

Na de bevalling moest ik gelijk terug naar mijn oude dosis. Mijn vermoeidheid bleef. Ondanks alle opmerkingen dat dit te wijten was aan de teeelingzwangerschap, had ik het idee dat het mijn schildklier wel eens kon wezen. Zelf aan de vel getrokken en inmiddels weer onder controle bij de internist; dosis weer omhoog en ik voel me weet beter. Een onderbehandelde schildklierwerking heeft echt een enorme invloed op lichaam en geest! Je kan ook kijken op http://www.hypomaarniethappy.nl

Heel veel sterkte, maar vooral veel geluk bij de mmm.

Groetjes, Stéphanie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Stephanie,

 

Dank je voor je medeleven en informatie.

Ik merk echter zelf niet zo veel aan mijzelf. Sinds ik thyrax slik en acupuntuur doe, voel ik me wat beter. Maar omdat ik nooit hele erge klachten had voor mijn gevoel, is het dus ook niet zo dat ik mij nu stukken beter voel.

Ik had altijd wel 's avonds last van traanogen. Ik dacht dat dit lag aan mijn lange (werk)dagen, maar dat kan dus een schildklierklacht zijn. Verder was ik wel eens duizelig en had ik wel eens last van ademnood, voor een paar secondes. Tenslotte had ik ook regelmatig koude rillingen; dit is gelukkig wel minder geworden. Als ik niet bewust bezig was geweest met het krijgen van een kindje, dan denk ik dat er pas veel later achter was gekomen dat ik een te traag werkende schildklier had. Wie weet had ik in een dergelijk later stadium wel duidelijke klachteng gevoeld.

Hoe dan ook, de bloedtest gaf heel duidelijk aan dat ik een schildklierprobleem heb. Ik ben blij dat ik er medicatie voor krijg en ik heb nu tenminste wel een goede verklaring waarom mogelijk mijn icsi-behandelingen zijn mislukt. Ik heb nu daarom toch weer hoop op een goede afloop, al wordt het geduld heel erg op de proef gesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Chris,

Ik ben niet erg thuis in het hele schildklier-verhaal, maar ik heb in juli een implantatiefalen onderzoek gehad (Ik wist van het bestaan af en wilde dit per se laten doen) Dan testen ze op een aantal DNA kenmerken, trombose, diabetes en je schildklier.

Nu was alles in orde bij mij behalve dat mijn schildklier keihard moet werken om een vrij lage waarde voor elkaar te krijgen. Een waarde die tussen de 9 en 19 moet liggen (ik weet niet hoe die heet) en bij mij is dat dan 10 terwijl mijn schildklier heeeeel hard moet werken... Er werd gezegd dat dat goed genoeg zou moeten zijn, maar waarom gebeurt er bij mij dan al sinds 1998 niets? Dan ga je toch denken... Het zal toch een moment opname zijn geweest, moet er niet verder gekeken worden? Mijn tantes hadden ook schildklierproblemen... En ik kom erg snel aan, te snel naar mijn idee! Ik ben 29/01 begonnen met deca en sinds 5/2 met menopur. Sinds toen ben ik al bijna 4 kilo aangekomen :-((

Weet iemand hier meer van af? Ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet...

 

Ben benieuwd & alvast bedankt...

 

Lfs, Judith

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Judith,

 

Als ik jou was, zou ik toch naar de internist gaan. Het hele medisch technische verhaal kan ik niet goed uitleggen. Mijn tsh was met 45 veel te hoog. Mijn schildklier heeft jaren te hard gewerkt en is nu uitgeput. Ik denk dat het bij jou ook niet goed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Judith,

 

Als ik jou was, zou ik toch naar de internist gaan. Het hele medisch technische verhaal kan ik niet goed uitleggen. Mijn tsh was met 45 veel te hoog. Mijn schildklier heeft jaren te hard gewerkt en is nu uitgeput. Ik denk dat het bij jou ook niet goed is.

 

Bedankt voor jullie reacties, ik ga er toch nog maar dens achteraan... Mijn 2 tantes hadden ook schildklier problemen hoorde ik van mijn vader!

 

Ik laat het zeker nog weten.

 

Lfs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden