Ga naar inhoud

Drager van het baarmoederhalskanker virus


Medusa

Aanbevolen Berichten

Gister bij de gyn geweest om over mn uitstrijkje te hebben, ik wist al dat ik 3A had ( al 3 jaar zit ik in pap2 ) maar er zijn zoveel met 3A en ze zeggen ook dat dat niets is om zorgen om te maken.

Blijkt dus dat ik drager ben van het baarmoederhalskanker virus en dat 3A wel iets is om zorgen te maken.

Ik mag nu niet eerder zwanger raken dan een paar onderzoeken gehad te hebben, de gyn durft het niet aan omdat een zwangerschap het proces kan versnellen en het risico te hoog is om mij een jaar niet te kunnen controleren.

Ik heb ongeveer 50% kans dat ik bmh-kanker krijg.

Nu krijg ik volgende week weer een uitstrijkje en is die weer 3A en ik moest daar wel vanuit gaan moet ik eerst geopereerd worden om weefsel weg te halen om dan te kijken hoe verder.

Ik denk dat het er sowieso dit jaar niet meer in zit om IUI te doen, tenzij mn uitstrijkje 2 is dan heb ik voor nu weer ff tijd om zwanger te worden en dan erna verder te kijken, maar daar moest ik niet op rekenen.

Ik voel me er behoorlijk rot onder en ben erg bang dat er geen brusje komt voor mn dochtertje.

 

Ik hoop dat er iemand hier is of iemand kent met deze ervaring die ook drager is en dat er toch "niets " aan de hand is.

 

Liefs Renata

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Hoi Renata

 

Meid, wat een verschrikkelijk nieuws voor je.

Ik begrijp dat je bang bent dat er geen brusje komt voor je dochtertje, maar je eigen gezondheid gaat nu toch wel eventjes voor.

Ik hoop iig voor je dat je volgende uitstrijkje wat "positiever" zal zijn, maar zoals de dokters al gezegd hebben is daar weinig kans op.

Ik wil je heel veel sterkte wensen en hoop dat er meiden op het forum zijn die antwoord op je vragen hebben.

 

Liefs

Daniella

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Renate,

 

Dat is een hele kluif die je even te verwerken krijgt. Vanzelfsprekend natuurlijk eerst uitzoeken hoe en wat te doen

na het uitstrijkje van volgende week maar ik snap je wens.

Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je lijf niet al te veel met je op de loop gaat zodat jullie snel doorkunnen

voor een brusje want dat houdt dan direct in dat je helemaal gezond bent!

 

Liefs,

Vanessa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Renate,

 

Als je iemand zoekt die er mee te maken heeft gehad, dan ben ik het helaas.

Ik zal het kort vertellen.

In 2007 ben ik voor het bevolkingsonderzoek bij de huisarts geweest, en het was PAP3. De huisarts wilde dat ik na 6 maanden nog een keer een uitstrijkje liet doen, maar omdat ik toe 35 jaar was en graag aan kindertjes wilde beginnen leek mij dat geen goed idee. Gelukkig verwees de huisarts me gelijk door naar de gynaecoloog. Daar is eerst een biopt en een colposcopie gedaan. Uit het biopt bleek dat ik PAP 3B - CIN III had. Dus bijna PAP 4, en als ik me niet zou laten opereren zou ik op zeker baarmoederhalskanker krijgen. Dus de schok was enorm. In oktober heb ik een lisexcisie gehad, wat lang moet genezen, dus ik mocht tot mijn grote verdriet ook niet zwanger worden. Al moet ik zeggen dat ik het even ook niet wilde omdat ik eerst wilde dat die vervelende kl*te cellen weg moesten zijn. In januari 2008 was de PAP neer 2 gegaan, en oktober PAP1, de vlag ging uit. En ik heb gelijk groen licht gekregen om zwanger te worden. Maar dat is helaas nog niet zo. Ieder jaar laat ik nog een uitstrijkje doen, en tot nu toe gelukkig nog steeds PAP1.

 

Renate, als je vragen hebt of wat dan ook, ik ben er voor je hoor!

 

Liefs Guusje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Renate,

 

Ook ik heb ermee te maken gehad!

 

In 2009 hebben wij 4 x een IUI poging gedaan, helaas zonder succes. In november 2009 heb ik een uitstrijkje laten maken voor het bevolkingsonderzoek en op oudejaarsdag kregen wij een telefoontje dat ik een PAP 4 had. De huisarts vertelde ons dat een PAP 4 geen onrustige cellen meer zijn, maar dat het de status baarmoederhalskanker heeft. Begin janurari zouden wij starten met onze eerste IVF, je kan je denk ik wel voorstellen dat ons wereldje instortte! Op 6 januari ben ik poliklinisch geholpen en na een week werd ik gebeld door het ziekenhuis dat de cellen helaas niet allemaal weg waren, dat ze dieper zaten dan verwacht en dat ik geopereerd moest worden. Pats.....weer een knal! Op 2 februari ben ik geopereerd en op 15 februari kregen we het verlossende telefoontje dat de snijranden schoon waren.

 

Gerekend vanaf de operatie moesten wij 6 weken rekenen op volledige genezing en op 20 maart zijn we alsnog gestart met onze eerste IVF poging. Ik had een verkort traject, dus was op 2 april klaar met spuiten en heb de punctie gehad. De terugplaatsing as op 6 april.....Al met al dus toch nog best snel gegaan....Helaas is mijn zwangerschap op 22 aug. geeindigd dmv een vroeggeboorte, dit had echter niets met de operatie te maken.

 

Meid, houd moet.....ik heb me laten vertellen dat baarmoederhalskanker een vorm van kanker is die zeer goed te behandelen zijn en dat de cellen heel langzaam groeien. Zo te lezen zit ook jij nog in een beginstadium en ik hoop voor je dat je met 1 behandeling klaarbent.

 

Als je je hart wilt luchten, laat het me gerust weten, ik snap wat je doormaakt.

 

Heel veel sterkte toegewenst en ik hoop voor je dat je gauw verder kan met je IUI traject!

 

Liefs Elsy!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie voor de reakties, ik zit in zoverre in het begin dat als ik nu weer 3a heb wat de gyn verwacht ik dus ook een lisexcisie krijg en inderdaad hangt het van de cin af wat verder.

 

@Guusje, mocht je pas na 4 maanden weer zwanger worden???

 

@Esly wat fijn dat jullie toch weer zo snel door konden, en wat verschrikkelijk die vroeggeboorte.

 

Ik vind het erg fijn dat jullie er over willen praten, ik voel me er behoorlijk rot onder en helaas snappen jullie dat.

 

Jullie hebben/hadden ook het virus bij je??? want dat schijnt niet iedereen te hebben met "onrustige"cellen "

 

Ik ben er behoorlijk van geschrokken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Renate, ik heb er geen enkel probleem mee om er over te praten, dus vraag maar raak en lucht je hart.

 

In mei 2007 is de PAP geconstateerd, en oktober 2007 lisexcisie, en helaas pas augustus 2008 groen licht gekregen. Dus ruim een jaar in totaal. Ik wil je zeker niet ongerust maken hoor, maar overleg het ook met de gynaecoloog.

 

En ik kan me volledig voorstellen dat je ENORM geschrokken bent. Maar je moet er zeker op vertrouwen dat je in goede handen bent bij de gynaecoloog.

Wanneer krijg je de uitslag van de CIN? En gaat de gynaecoloog naar aanleiding van deze uitslag bepalen of er wel of geen lisexcisie moet gebeuren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet nog geen cin, ik moet eerst nog een uitstrijkje volgende week en als die 3a is, waar ik op moest rekenen dan zou ik een lisexcisie krijgen, maar zoals ik dat lees zit er bij jou nog een stap tussen, die wordt volgens mij overgeslagen bij mij lijkt het wel???? of lees ik dat nou verkeerd.

Wat raar, hij heeft voor mij lisexcisie opgeschreven en zei dat ik maar vast info op internet moest zoeken hierover.

 

Wat is die biopt en colposcopie???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje Renata

 

wat een bericht zeg!!!! dat hakt er even in.

Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat je snel een goede uitslag krijgt, begrijpelijk dat je je zorgen maakt om een brusje voor je mooie meisje maar dat komt vast goed meis!!!

 

 

hou je haaks

liefs

Babeth

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eerste onderzoek was een colposcopie en gelijk een biopsie. Colposcopie is eigenlijk de baarmoedermond met een microscoop bekijken. Hij smeerde er een soort zuur op, dan kan hij zien of er afwijkingen zijn. Deze waren er bij mij. Van dat weefsel heeft hij een stukje weg genomen, een biopsie. Uit de biopsie kan hij de CIN bepalen.

 

Hier heb ik een site voor je waar ook heel veel info op staat:

 

http://www.baarmoederhalskankeronline.nl/index.aspx

 

Wat ik wel erg jammer vind is dat je arts zegt, zoek maar op internet. Want als je zelf gaat zoeken krijg je zo veel nare verhalen te lezen, wat helemaal niet nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

uhhhh, ik heb eerst volgende week een uitstrijkje en dan hoor ik eerst welke PAP ik zit ( waarschijnlijk 3a ) en dan heb ik die lisexcisie.

Ik snap wat je bedoeld met CIN omdat ik dat gelezen heb op internet maar niet omdat mn gyn het daarover had.

Ik begrijp ook ff niet hoe het zit als ik eerlijk ben.

 

Is een lisexcisie al de operatie om de onrustige cellen weg te halen??? en niet om de CIN te bepalen???

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lisexcisie is DE operatie, ik ging onder algehele narcose, en met een lis schilt hij dat de baarmoeder mond/hals schoon. De operatie stelt eigenlijk niet zo veel voor, maar is voor ons wel erg van belang. Het kan ook zijn dat jou arts het onder plaatselijke verdoving doet, maar dat is denk ik ook afhankeling van de hoeveelheid onrustige cellen.

 

Ik merk aan je dat je van je arts heel weinig info hebt gekregen, dat is erg jammer, want dit maakt je alleen maar meer onzekerder. Als ik jou was zou ik een lijstje maken met al je vragen, en deze volgende week stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad niet veel info gekregen, ik werd eigenlijk ook overrompeld omdat ik voor een uitgansecho kwam.

Ik wil absoluut niet onder plaatstelijke verdoving, ik heb het ondertussen helemaal gehad dat gevroed daar beneden, en vond die colonoscopie echt verschrikkelijk en die naalden in mn baarmoeder.

Maar heb gisteravond nog ff op internet gekeken en zag dat de lisexcisie ook gedaan word als onderzoek naar de cin, maar als er cin 3 wordt gevonden wort die lisexcisie weer gedaan??? snap er niets van ga inderdaad een vragen lijstje maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Renate, jeetje, je hebt heel wat op je dak gekregen. Goed om je vragen op een lijstje te zetten. Ik had jaren geleden 3a (of was het 3b, ben ik vergeten) en moest naar het ziekenhuis voor verder onderzoek. Daar aangekomen opperde de arts, weet je, we opereren het meteen, er is tijd over. Ik liet me overrompelen en werd meteen geopereerd. Waar ze na verdoving plaatselijk wegschraapten. Stond ik opeens uren later buiten. Helemaal beduusd, wat is me nu allemaal overkomen? Ik was notabene met de fiets, kon echt niet terugfietsen. Vrienden gebeld die mij kwamen halen met de auto. Ik vind het goed dat jij nog tijd neemt om vargen te kunnen stellen, kan je mijn snelle traject niet aanraden. Heb de ogen uit mijn kop gejankt die avond.

Een vriendin van mij heeft al jaren 3a, haar werd afgeraden om zwanger te worden maar ze trok zich er niets van aan en heeft het toch gedaan. Dit omdat haar vader ernstig ziek was en ze graag wilde dat hij nog zijn kleinkind kon meemaken. Dit is goed gegaan maar ik zou het niet aanraden. Het lijkt me moeilijk om hiermee bezig te gaan terwijl je liever met iets anders (zwanger worden) aan de slag wilt. Maar ilona en jij komen op de eerste plaats.

 

Ik weet niet of mijn verhaal je helpt, wat je ook beslist, het is vast goed. Sterkte!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad niet veel info gekregen, ik werd eigenlijk ook overrompeld omdat ik voor een uitgansecho kwam.

Ik wil absoluut niet onder plaatstelijke verdoving, ik heb het ondertussen helemaal gehad dat gevroed daar beneden, en vond die colonoscopie echt verschrikkelijk en die naalden in mn baarmoeder.

Maar heb gisteravond nog ff op internet gekeken en zag dat de lisexcisie ook gedaan word als onderzoek naar de cin, maar als er cin 3 wordt gevonden wort die lisexcisie weer gedaan??? snap er niets van ga inderdaad een vragen lijstje maken

 

Oh, ik wist niet dat ze met een lisexcisie ook de CIN kunnen bepalen. Dat is dan 2 vliegen in 1 klap. Bij mij is het andersom gegaan, eerst de BMHK en nu het IVF traject, en ik begrijp helemaal dat je zegt, dat gerommel daar van onder! Mij is de narcose erg goed bevallen, slapen, wakker worden en klaar was ik. Al moest ik nog wel tot de middag daar blijven, en ik moet zeggen dat ik totaal geen napijn of iets gehad had. Wel dat ik lang wondvocht verlor. Ik denk wel een week of 6. Maar uiteindelijk mocht het resultaat er zijn, ik ben weer schoon.

 

wel heb ik afgelopen augustus nog wel mijn baarmoedermond laten bevriezen, dit omdat er veel litteken weefsel zat en ik daar nog wel eens last van had. Dit gaat op de poli, zonder verdoving. Het was niet prettig, maar goed te doen. Dit noemen ze een cryo behandeling. Deze behandeling doen ze soms ook nog wel een bij een verkeerde PAP.

 

Hier is nog een site met veel info:

http://www.vrouwenarts.nl/pagina/left/gynaecologie/onderzoeken/colposcopie

 

Liefs Guusje

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ursula, wat een heftige ervaring was dat zeg,vind het eigenlijk wel raar om je zo rauw op je dak te behandelen.

 

@Guusje, dat klinkt ook eng dat laten bevriezen, gebeurd dat vaak dat litteken weefsel??

 

Het is alweer bijna dinsdag... ga morgen ff een vragen briefje maken.

 

thanx voor de site

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.




  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden