Ga naar inhoud

Welk stimulatie hormoon gebruik je?


Henne

Welk stimulatiehormoon gebuik je?  

64 leden hebben gestemd

  1. 1. Welk stimulatiehormoon gebuik je?

    • Gonal-f
    • Puregon
    • Menopur
    • Overgestapt van Gonal-f/Puregon op Menopur
    • Overgestapt van Menopur opf Gonal-f/Puregon
    • Anders


Aanbevolen Berichten

Hai!

 

 

 

Ik ben erg benieuwd wie welk stimulatiehormoon gebruikt en waarom. Ik heb het idee dat iedereen vrij standaard op Puregon of Gonal-f begint, maar misschien is dat niet zo?

 

 

 

Zelf hebben we drie pogingen gedaan met Gonal-f waarbij telkens de eitjes niet rijp bleken te zijn na de punctie. Nu proberen we Menopur, waar naast FSH ook LH in zit. Dit zou de kwaliteit van de eitjes moeten verbeteren (volgende week zal blijken of dit ook zo is). Maar in het Erasmus wilden ze juist niet met Menopur werken, tenzij ik dit zelf perse wilde. Ik vind dat best vreemd omdat er echt een verschil is tussen beide middelen. Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar jullie ervaringen en eventuele redenen om te wisselen.

 

 

 

Henne

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Ik heb in januari bij mijn eerste poging gonal-f gekregen. Dat ging goed, want er waren 16 eicellen, waarvan 9 rijp. Mijn enige bijwerking was dat ik erg moe werd. Bij mijn tweede poging in oktober krijg ik weer gonal-f.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Henne, leuk topic!!

 

 

 

Ik heb bij mijn zoontje puregon en orgalutran gespoten en nu spuit ik gonal-f en cetrotide, bij ons in het ziekenhuis (UMC-U) doen ze de even geboortejaren met gonal en de oneven jaren met puregon, alleen in 2007 was dat nog niet, dus later moest ik veranderen, gelukkig merk ik geen verschil, de artsen zeggen ook dat het precies hetzelfde medicijn is alleen met een andere naam. Menopur ken ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi wat een theorie zeg, de even en oneven jaren. Is zeker om de producenten te vriend te houden LOL!!

 

 

 

Puregon en Gonal-f zijn idd hetzelfde, puur FSH wat syntetsisch gefabriceerd wordt. Menopur wijkt daarvan af omdat het niet volledig syntetisch is (volgens mij gebruiken ze urine van vrouwen in de overgang) en er ook LH in zit.

 

 

 

Volgens mijn huidige gyn. is er een kleine groep vrouwen waarbij door Decapeptyl / Cetrotide etc. het LH niveau te veel wordt onderdrukt, waardoor de eitjes uiteindelijk niet goed rijp worden. Dit is meestal bij vrouwen boven de 35 (ach, dat ben ik ook bijna), maar dat hoeft niet. Omdat ik drie pogingen Gonal-f heb gehad met slecht resultaat en mijn bloeduitslagen allemaal prachtig waren (niets weer op vervroegde overgang oid) vond hij het gerechtvaardigd om te zeggen dat ik tot die groep behoor. We hopen nu dus dat de toevoeging van LH de eitjes wel rijp laat worden.

 

 

 

Omdat Menopur volgens mij bijna nergens meteen wordt voorgeschreven was is zo benieuwd. Als ik er zelf niet over gelezen had, dan waren we waarschijnlijk gestopt terwijl het er nu super uitziet.

 

 

 

Henne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb begin vorig jaar een poging gedaan met Menopur en deca (van de 6 eitjes waar ze icsi mee hebben uitgevoerd waren er 2 embryo's ontstaan, daarnaast had ik 1 niet rijp ei, en 2 eitjes waren niet goed van vorm).

 

 

 

Eind vorig jaar heb ik in een ander ziekenhuis een PGD/icsi poging verricht. Dit ziekenhuis werkt niet samen met de fabrikant van Menopur. Ik kreeg dus Gonal-F en deca voorgeschreven (icsi gevallen met Gonal-F en ivf gevallen met een ander middel). Resultaat: 8 eitjes (van de 7 eitjes waar ze icsi mee hebben uitgevoerd waren er 4 embryo's ontstaan, daarnaast was 1 eitje niet geschikt).

 

Nu wederom in hetzelfde ziekenhuis een volgende pgd/icsi poging met Gonal-F en deca. Dit heeft 10 eitjes opgeleverd. Wij horen van de week meer over het resultaat.

 

 

 

Dus tja, wat werkt beter? Overigens bestonden onze embryo's in de 1e poging wel uit meerdere cellen. Ik durf nog niet de uitspraak te doen of dit komt door de Menopur.

 

 

 

Groetjes Huanne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben begonnen in het SFG Rotterdam met Menopur. Volgens Dr. Alberda krijg je hier minder eicellen door maar betere kwaliteit. Nu ligt het probleem bij mijn man, ik denk dat ze daar ook naar kijken. Ik reageerde wel heftig op Menopur, vooral in combinatie met Pregnyl.

 

 

 

Bij MC Kinderwens werken ze standaard met Puregon, meer eicellen en kwaliteit iets minder. Hierdoor zat ik tegen overstimulatie aan. Het aantal bevruchtingen was uiteindelijk hetzelfde.

 

 

 

Groet Sylvie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben begonnen in het SFG Rotterdam met Menopur. Volgens Dr. Alberda krijg je hier minder eicellen door maar betere kwaliteit. Nu ligt het probleem bij mijn man, ik denk dat ze daar ook naar kijken. Ik reageerde wel heftig op Menopur, vooral in combinatie met Pregnyl.

 

Groet Sylvie

 

 

 

Bij ons ligt het probleem op zich ook bij mijn vriend. Alleen kreeg ik met stimulatie dus geen rijpe eitjes, zonder aanwijsbare oorzaak. Ik heb nu ook juist meer follikels dan met Gonal-f. Maar dat kan ook komen doordat ik nu Deca heb ipv Cetrotide.

 

 

 

Wat was de heftige reactie als ik vragen mag? Ik ben van de Menopur nogal misselijk en was dat destijds van pregnyl ook. Heb me voor morgen dus al ingesteld op ernstige misselijkheid :sick:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Henne,

 

 

 

met de Menopur had ik bijna elke bijwerking die in de bijsluiter staat, van opvliegers tot misselijkheid. De punctie was ontzettend pijnlijk met bloedingen. Ik had 11 follikels en 6 rijpe eicellen. In combinatie met de Pregnyl had ik bijna een overstimualtie, veel vocht en vergrootte eierstokken.

 

 

 

In het SFG snapte ze er niets van, omdat de bloedwaardes nog net niet hoog genoeg waren mocht ik weer naar huis, plat liggen en drinken.

 

 

 

Wil echt nooit meer Menopur spuiten.

 

 

 

Veel succes 3 mei, blijft toch heftig zo'n punctie.

 

 

 

Groet Sylvie

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi hoi

 

 

 

ik gebruikte deca en gonaf-f 187,5 eenheden

 

dit was bijgesteld door d gyn omdat men bloedwaarde van een van de hormonen verhoogd was

 

had 10 grote eiblaasjes en 9 kleine ze zijn allemaal aangeprikt en had 11 goede eicellen

 

 

 

en bijwerkingen voornamelijk veel hoofdpijn en bloedverlies wat gelukkig na een weken stopte was toen 5 dg aan het stimuleren

 

 

 

Liefs Elvira

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Henne

 

 

 

in juni starten wij met onze 3de poging, wederom met Menopur, UZ Brussel wilde mij toen wij met onze eerste poging gingen beginnen Fostimon voorschrijven, dit zou net zo goed zijn als Menopur maar het was nog niet zo goed verkrijgbaar in NL.

 

Op de Menopur reageer ik goed dus we houden het erbij.

 

 

 

succes

 

groeten

 

Babeth

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, interessante vraag. Mijn verhaal ken je op zich.

 

 

 

Ik heb alle iui's met Puregon gedaan.

 

 

 

1e IVF ook, maar duidelijk een te lage dosis (150). 6 follikels, 4 eitjes, 3 emmies. Maar van C kwaliteit.

 

 

 

2e IVF aan de Menopur 225, toen 7 follikels en zelfs 8 eitjes. Helaas maar 4 bevrucht weer. Wel van betere (B) kwaliteit en meer cellig!

 

 

 

3e ivf nu aan de Gonal-F, jawel dan hebben we alles maar gehad. Niet op mijn initiatief, maar we hadden ook geen bezwaar. Dosis was 300 en daaruit groeiden 6 follikels, kwamen 9 eitjes (deels kleine) en weer maar 3 beruchtingen. Deze keer zat er wel een 8 cellige type B tussen. Dat hadden we nog niet gehad.

 

 

 

Maar wat dat aan ligt? Het hoofd van het IVF centrum in het VU zegt dat zij -naast hun eigen puncties- uit veel streekziekenhuizen ook de eitjes krijgen. Ontstaan door andere hormonen en doseringen. Maar dat het onder de streep helemaal niets uitmaakt qua resultaten. Maar ja, dat is de grote gemene deler. In specifieke gevallen kan het vast wel iets uitmaken. Voor ons tot nu toe niet echt veel verschil, buiten dat we elke keer iets betere kwaliteit hebben dus.

 

 

 

Ik heb overigens gestemd, eerst Menopur toen Gonal. Maar dat ligt dus iets anders!

 

 

 

Benieuwd wat het verschil bij jullie betekent. Tot nu toe meer follikels, dat is heel bijzonder en mooi! Ik las altijd dat het eerder minder leek te worden op de Menopur, maar dan wel van betere kwaliteit. Dat laatste hopen we ook op, suc6!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Wat was de heftige reactie als ik vragen mag? Ik ben van de Menopur nogal misselijk en was dat destijds van pregnyl ook. Heb me voor morgen dus al ingesteld op ernstige misselijkheid :sick:

 

 

 

 

 

Hallo Henne

 

 

 

ik heb op zich geen last gehad van de Menopur maar de ochtend van de punctie werd ik overvallen door een vlaag van misselijkheid en mijn ontbijt eindigde in het toilet. Ik dacht ik wordt nu toch niet ziek!!? onderweg naar het zkh. legde ik pas de link met de pregnyl.

 

Toen ik zwanger was hield ik mijn hart vast en ging er vanuit dat die (ochtend)misselijkheid terug zou keren, maar niets was minder waar...

 

 

 

Succes morgen met je punctie, ik duim voor je

 

 

 

groetjes

 

Babeth

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wat dat aan ligt? Het hoofd van het IVF centrum in het VU zegt dat zij -naast hun eigen puncties- uit veel streekziekenhuizen ook de eitjes krijgen. Ontstaan door andere hormonen en doseringen. Maar dat het onder de streep helemaal niets uitmaakt qua resultaten. Maar ja, dat is de grote gemene deler. In specifieke gevallen kan het vast wel iets uitmaken. Voor ons tot nu toe niet echt veel verschil, buiten dat we elke keer iets betere kwaliteit hebben dus.

 

 

 

Volgens mij sla je de spijker op z'n kop. Voor de grootste groep maakt het waarschijnlijk niet zoveel uit. Maar net als het voor jou wél verschil maakt, val je dan buiten de boot. Dat is het nadeel van medisch 'onderzoek'. Trouwens, elk onderzoek. Want als ergens uitkomt van 90% van de Nederlanders iets vindt, dan vindt 10% dat nog altijd niet....

 

 

 

Sylvia en Meiske, die misselijkheid is zooooo herkenbaar. Heb verder eigenlijk de bijsluiter van Menopur niet eens gelezen hihi, dacht zal allemaal wel weer dezelfde shit zijn en beroerd word ik er toch van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb 2 puncties gehad, beide keren met Puregon.

 

1e punctie Puregon 125: 7 eicellen, waarvan 6 bevrucht, 1 verse tp en 4 cryo's ingevroren.

 

2e punctie Puregon 150: 11 eicellen, waarvan 9 bevrucht, 1 verse tp en 7 cryo's ingevroren.

 

Waren allemaal van A kwaliteit, 8 cellig.

 

Tussen de 1e en 2e nog een stimulatie gehad, maar ik bleek toen erg slecht te reageren op de 125 Puregon, maar 3 folikels, deze hebben we toen omgezet in IUI.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Henne,

 

 

 

Ik heb ook gestemd.

 

Bij mij ging het zo:

 

 

 

ICSI I: 300 Gonal-F en 150 Luveris: 15 eitjes, 10 bevruchtingen, niet zwanger

 

ICSI II:300 Gonal-F en 150 Luveris: 18 eitjes, 12 bevruchtingen, niet zwanger

 

ICSI III: 300 Menopur: 11 eitjes, 9 bevruchtingen, zwanger.

 

 

 

Met de Gonal-F had ik veel pijn in mijn eierstokken (pijnscheuten, trekkerig), met Menopur veel minder.

 

 

 

Gr. Nine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Henne,

 

 

 

1e + 2e ICSI poging 100 IE Puregon en decapeptyl, gemiddelde van 10 eitjes en 8 bevruchtingen.

 

3e ICSI poging op mijn verzoek 150 IE Puregon en decapeptyl, overstimulatie met

 

25 grote follikels en nog wat kleinere dus geen punctie om overstimulatiesyndroom te voorkomen.

 

 

 

Over 2 weken mag ik weer beginnen en dan weer 100 IE Puregon en als het rustig verloopt mag ik misschien na 7 dagen nog een aantal dagen stimuleren met 125 IE Puregon.

 

 

 

Aantal follikels ziet er positief voor je uit Henne!

 

Op naar die mooie embryootjes!

 

Gaan jullie voor de tp van 1 of 2 embryootjes?

 

 

 

Groetjes Nathalie

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Gaan jullie voor de tp van 1 of 2 embryootjes?

 

Groetjes Nathalie

 

 

 

 

 

We hebben altijd gezegd dat we er 2 terug willen, maar we hebben nooit meer dan één embryo gehad. En inmiddels ben ik ook wel wat gaan twijfelen. Een tweelingzwangerschap brengt toch wel (meer) risico's met zich mee. Aan de andere kant vertelde mijn acupuncturist over nieuw onderzoek waaruit blijkt dat de kans met twee tot 50% groter is... dus tja...

 

 

 

We hebben nu nog niks afgesproken, willen het ook van de kwaliteit en hoeveelheid af laten hangen. Maar uiteindelijk is het natuurlijk wél al de 4e poging en jonger word ik er ook niet op (over paar uurtjes 35 aaarggghhh, da's haast nog erger dan de pregnyl :icon_geek:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha Henne

 

last van de pregnyl heb je maar even...zeker geen 365 dagen

 

 

 

volgens onze arts was de kans 20 % (in ons geval) op een tweeling indien er een zwangerschap tot stand komt, voor ons is dat toch wel een erg groot percentage.....

 

 

 

succes

 

 

 

Babeth

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Henne,

 

 

 

Wat een dilemma's toch allemaal he! Bij elk positief nieuwtje weer een dilemma erbij...

 

Ik ga toch liever voor die :occasion16: dan voor de pregnyl!

 

 

 

Alvast gefeliciteerd

 

:occasion13:

 

en nu mag je nog :5shotss:dus :occasion14: proosten maar!

 

 

 

Groetjes Nathalie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi, even helemaal off topic, want gezien eigen cyclus niet echt aan de orde watvoor iniminidosis ik spuit van welk medicijn dan ook:

 

Van harte met je verjaardag en succes met de punctie alvast. Hoop dat de Menopur zijn letterlijke vruchten afwerpt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.




  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden