Ga naar inhoud

Placenta


Chablis

Aanbevolen Berichten

Wat vinden jullie van onderstaand stuk tekst?

 

 

 

 

 

Placenta.

 

 

Hier in het Westen heeft de placenta alleen tijdens de zwangerschap een belangrijke functie. Het nog ongeboren kind krijgt vanaf de derde maand van de zwangerschap via de navelstreng, vanuit de placenta de noodzakelijke voedingsstoffen en zuurstof aangevoerd. Van vitaal belang dus. Meestal wordt de placenta binnen twintig minuten na de geboorte van de baby, geboren. En hier in het Westen na controle, weggegooid.

 

 

 

In veel andere culturen echter is de placenta een belangrijk orgaan dat de baby het leven heeft gegeven. Daar krijgt de placenta meer respect. Deze wordt begraven in het nieuwe plantgat van een boom of plant. Of men eet de placenta op, bijvoorbeeld gebakken. Al dan niet met sojasaus, om de smaak een beetje te verdoezelen. Zo krijgt de placenta ook in China veel aandacht, in het bijzonder in de TCM. Traditional Chinese Medicine of de Traditionele Chinese geneeskunde.

 

 

 

Volgens de TCM bevat de placenta de zo noodzakelijke Jing voor het kind. Jing is de oerenergie die ontstaat bij de conceptie. Dus bij de samensmelting van de zaadcel en eicel. Het is dus in feite een pareltje van energie van zowel de vader als de moeder. Hieruit groeit immers een nieuw leven. Deze vorm van energie moet dus wel van bijzondere kwaliteit zijn. Deze Jing zorgt voor de vorming, ontwikkeling en het in stand houden van het kind. Ook na de geboorte maak je gebruik van je Jing. Je kunt de Jing in feite alleen maar conserveren, je kunt haar niet meer opbouwen. Je krijgt een bepaalde hoeveelheid en daar moet je het mee doen.

 

 

 

De Chinezen hebben daar al eeuwen lang een filosofie over. De Nei Jing, een boekwerk dat als basis geldt voor de Chinese geneeskunde werd in 800 voor Chr. geschreven. Hierin staat al duidelijk beschreven hoe men over Jing dacht en in de Chinese Geneeskunde nog steeds denkt. De Chinezen houden daar al sinds duizenden jaren rekening mee. Onder andere door middel van voeding, die past in de omgeving, in het seizoen en zeker ook bij het individu. Ook werden energetische en ademhalingsoefeningen gedaan. Dit alles om de Jing in zo'n goed mogelijke staat te houden. Je kunt je voorstellen dat die placenta, de belangrijke drager van deze Jing die wij zo maar bij het vuil zetten, voor de Chinezen van groot belang is. Meer is dan alleen maar een orgaan dat vanaf de geboorte geen functie meer heeft.

 

 

 

In sommige delen van China vindt men dat de placenta tijdens de zwangerschap van het kind is en dat ook blijft na de geboorte. In andere delen van China is de placenta echter van en voor de moeder.

 

 

 

 

In het ziekenhuis worden de pasgeboren baby's gebakerd en op een grote kar in een bak vervoerd. Onder op de kar bevindt zich een rek voor de grote kruiken waarin de placenta's liggen. De placenta's worden in de keuken van het ziekenhuis gevriesdroogd. Daarna vermalen en in deze vorm aan het kind en/ of aan de moeder teruggegeven. In de Chinese filosofie ontwikkelt een jongen zich in Jing- cycli van 8 jaar. Een meisje in Jing- cycli van 7 jaar. In de overgang van de ene fase in de andere kan een schepje placenta dan een goede ondersteuning bieden, bijvoorbeeld bij het bereiken van de puberteit.

 

 

 

Het kind kan er altijd gebruik van maken in tijden van verandering. Zoals het overgaan van borstvoeding op vastere voeding, de eerste keer naar de peuterspeelzaal of van basisschool naar middelbare school. Ook kan men denken aan periodes met ziekte, wisselen van de tanden of bij inentingsprogramma's.

 

 

 

In het geval van de moeder, wordt de placenta vermengd met een kruidenpreparaat om de bij de bevalling verloren gegane energie weer op te bouwen. Zij krijgt de gevriesdroogde en fijngemalen placenta dan in de vorm van een poeder of in capsules, tijdens de eerste veertig dagen na de bevalling terug. Dit komt overeen met de tijd dat zij kraamvrouw is. In deze veertig dagen hoort zij geen arbeid te verrichten, om weer voldoende energie op te kunnen bouwen.

 

 

 

Volgens de Chinese Geneeskunde maakt het gebruik van de placenta de kans op Postnatale depressie vele malen kleiner en helpt het de vrouw met het op gang brengen van de borstvoeding. Bovendien zal de kwaliteit van de borstvoeding ook beter zijn vanwege alle energetische kwaliteiten die de placenta bevat.

 

 

 

Het bereiden van de placenta is een mooie taak voor de partner, of misschien wel voor de oma of opa. Het is een bijzonder orgaan, en bevat zoals ik al heb opgemerkt veel belangrijke energetische kwaliteiten. Tijdens het bereiden is het wel belangrijk daar bij stil te staan.

 

 

 

 

Om de placenta te bereiden, moet deze worden gekookt. Spoel de placenta af en verwijder de bloedresten. De navelstreng en vliezen kunnen meegekookt worden. Leg de placenta op slabladeren in een stoommand of metalen vergiet, boven kokend water. Leg er verse gemberschijfjes op, een plak citroen en een rode peper. Stoom 15 minuten, draai en stoom ook de andere kant 15 minuten. Stoom tot er geen sap meer uitkomt, wanneer er met een vork in wordt geprikt. Kook op niet al te grote vlam, anders kookt alles over.

 

De vliezen en navelstreng kunnen meegekookt worden. Je kunt wanneer de vliezen nog om de placenta heen zitten, deze binnenstebuiten keren. Dat snijdt straks makkelijker.

 

 

 

Na het stomen volgt de volgende stap. Snij de placenta in zo dun mogelijke plakken. Plaats de plakken op bakpapier op een ovenplaat, in een oven op de laagst mogelijke temperatuur. Laat het daar meerdere uren staan. Totdat het krokant is en goed gedroogd. Dit duurt ongeveer 8 tot 10 uur. Breek de plakken eerst in stukjes en maal ze daarna tot poeder in een koffiemolen en capsuleer.

 

 

 

Haal daarvoor bij de apotheek lege capsules, bestemd voor 500 mg. per capsule.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

zpu me niet geroepen voelen om de placenta op te gaan eten

 

maar heb wel gehoord dat ook in mederland de placenta in de tuin werd begraven

 

ook wel aan de hond gevoerd, gelukkig hebben wij geen hond haha

 

nu maar hopen dat we ooit zo ver komen want als er een placenta is is er ook een baby

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha, ik zal het manlief doorgeven!

 

 

 

Ik ben voor!!!

 

 

 

Eerlijk gezegd vind ik het een supergedachte om het in de tuin te begraven en een boompje op te planten.

 

Ik zal het eens overleggen thuis ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn mening:

 

 

 

De placenta heeft de 9 maanden zijn werk gedaan en na die 9 maanden, weg ermee!

 

 

 

Ik vind het een mooie gedachten dat andere mensen/culturen er meer waarden aan hechten, maar opeten gaat me echt te ver!

 

 

 

Liefs Elke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het heel bijzonder om te lezen!Eeen schepje/hapje geven bij belangrijke momenten daar kan ik me ook wel in vinden/ dat vind ik een mooie gedachte maar als ik de bereiding lees dan moet ik even slikken. Heel bijzonder zeg, nog nooit van gehoord. Joy1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het een idee om een eenmalige kookclub op te richten voor placentabereidende mannen?

 

Kunnen ze elkaar helpen met koken en verhalen uitwisselen.

 

 

 

Ik geef hierbij mijn man al vast op :)) Denk dat ie me erg dankbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een mooie foto van Bo haar placenta.

 

Maar ik denk dat de zin in eten je vergaat als ik deze hier plaats......

 

Jakkie, het idee alleen al.

 

Maar ach, je moet mij ook niet mijn eigen vlees laten verzorgen want dan hoef ik ook niet meer....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi

 

 

 

Wisten jullie dat ze in de verzorgingsproductenindustry ook placentaextracten gebruiken!

 

byv de pcle van de creme van biodermal!

 

 

 

Maar goed dat smeer je op je huidje dat eet je niet, heel verschil wel

 

 

 

Ik zou het ook niet gaan bakken en opeten en we hebben geen tuin en ook geen hond dus het gaat lekker met het afval mee!

 

 

 

Liefs Claudia

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, leuke verhalen! Als vegetarier is placenta het enige stukje vlees dat ik wel kan eten.... Maar nee, liever niet!

 

 

 

Bij de geboorte van mijn oudste zoon haalde de verloskundige haar vinger langs de huidsmeer die op de placenta zat en smeerde het onder haar ogen! Dat deed ze altijd , zei ze. :pukeh:

 

 

 

Mijn ex heeft de placenta's van onze zonen in stromend water gegooid (in ons geval het Amsterdam-Rijnkanaal ;-) )

 

Volgens de Indonesiers (mijn ex dus) moet een placenta niet begraven worden, maar meegenomen worden door de waterstroom.

 

Hierdoor zal het kind zich frank en vrij voelen om de wereld te verkennen.

 

 

 

Gr.

 

Nine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha Nine, hoe zagen haar ogen eruit? En wat was hoopte ze er mee te bereiken....yekkie!!!

 

 

 

In stromend water is ook een mooie gedachte, wel hopen dat ie dan niet ergens aan meert (in een kinderemmertje bv tijdens de zomer)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind de gedachten van een boom erop planten of inderdaad met stromend water heel mooi.

 

 

 

maar opeten gatsiedekkie neen dat vind ik niet smakelijk en wat de cultuur betrefdt hoe kunnen de chinesen in china zo over cultuur praten. je mag er geen placenta's weg gooien maar meisjes worden er wel lang de kant van de weg gelegd omdat ze daar niet welkom zijn omdat meisjes het zwakke geslacht zijn volgens hun. dus als je het niet erg vind volg ik het advies van hypocrieten niet op.

 

 

 

liefs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, Kyra, ze had absoluut geen kraaienpootjes rond haar ogen :happy8:, dus een goedkope oogcreme voor haar.

 

Hihi, had ik ook wel even aan gedacht, een kind dat met zijn schepnetje de placenta opvist...(ik denk eerder dat de vissen een lekker maaltje hebben gehad)

 

 

 

Svenja, scherp, je opmerking over chinese meisjes! Dat is idd heel erg..

 

 

 

Groetjes, Nine

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nine, Ik zag hier wel een keer wat door het kanaal drijven waar ik de oorsprong niet van herkende. Nu weet ik wat daar door de waterstroom is meegenomen......Het was van je zoon!

 

 

 

ps. Van de chinese meisjes is inderdaad diep triest! Ik heb een keer een docu. gezien waar ik naar van werd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Svenja, volgens mij is het een niet met het ander te vergelijken. Het zijn veelal wanhoopsdaden van ouders die in de knel komen door de, door de regering opgelegde, gezinsbeperking/geboortebeperking. Een jongen betekent een oude-dagsvoorziening en dus geld om van te leven als zij zelf niet meer voor zichzelf kunnen zorgen. Mensen met voldoende geld, laten de meisjes vaak wel komen.

 

En ja, er zijn altijd uitzonderingen..

 

Het is inderdaad wel schrijnend, dat ben ik met je eens.

 

 

 

Haha Nine, wellicht dat ik tzt vraag hoe ik de placenta vers kan houden en neem 'em toch maar mee naar huis en dan iedere keer wat als oogcreme. Mijn leeftijd wordt ten slotte ook al zichtbaar :))

 

Ik visualiseer een schepnetje en een blij kindje dat een visje heeft gevangen...mama, mamaaaaa....kijk eenss!!!

 

 

 

NB. zijn er meer mensen dol op paling?? En is het bekend wat palingen het liefst eten??????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Speciaal voor jou Chablis en voor iedereen die wel eens paling eet of placenta weg laat stromen.

 

 

 

Paling kan men aan zowat alle aassoorten vangen, uitgezonderd aan zaden. Wormen, maden, aasvissen, slakken, kaas, slachtafval,

 

enzovoort. Wanneer je kleinere paling verwacht scoort de regenworm of de mestpier het hoogst. Wanneer jouw viswater niet te

 

hard stroomt en je hebt genoeg wormen, knip deze dan in stukken en voer er mee. Door de vrijgekomen lichaamssappen van de

 

wormen en door het uitstekende reukvermogen van de paling zullen zij vlugger uw stek vinden waardoor de kans op een aanbeet

 

aanzienlijk groter wordt.

 

 

 

TIP: kippedarmen vinden de palingen zeer lekker ze zijn verzot op bloed van om het even welk dier. (kippedarmen zijn zeer moeilijk te verkrijgen omwille van de "dioxine in de kippen")

 

 

 

hihi..lekker palinkie groot geworden door het eten van al die weg gegooide placenta's...

 

 

(en toch vind ik het nog steeds een mooie gedachte)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.


  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden