Ga naar inhoud

Acupunctuur helpt niet bij ivf


Chablis

Aanbevolen Berichten

BAARN - Vrouwen die behandelingen in het alternatieve circuit hebben ondergaan om zwanger te worden, hebben minder kans op een succesvolle ivf-behandeling.

 

 

 

Dat zeggen de Australische gynaecologen Polyakov en Vollenhoven van de Monash University naar aanleiding van Deens onderzoek onder 700 vrouwen, die een jaar lang ivf-behandelingen kregen.

 

Door alternatieve therapieën zoals bijvoorbeeld acupunctuur of reflexologie zou de kans op succes bij een ivf-behandeling met 30 procent afnemen.

 

De gynaecologen maken deel uit van de Faculty of 1000 medicine, een wereldwijd adviesorgaan van medische wetenschappers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En de reactie daarop:

 

 

 

Helpt acupunctuur bij een ivf-behandeling?

 

 

 

 

 

Experts aan het woord

 

 

 

 

 

Volgens een recente publicatie van Australische onderzoekers helpt acupunctuur niet bij ivf. Maar aan dat onderzoek wordt getwijfeld, omdat acupunctuur op één hoop is gegooid met allerlei andere alternatieve geneeswijzen. Franz Koettniz, gynaecoloog, Debby de Haas, arts en bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Acupunctuur (NVA), en Bas van Dijk, acupuncturist, geven hun visie over ivf en acupunctuur.

 

Franz Koettniz, gynaecoloog in de Ommerlander Ziekenhuis Groep: "Er is niets mystieks aan acupunctuur."

 

 

 

"Acupunctuur is wetenschappelijk bewezen effectief op drie punten: het werkt kalmerend, is pijnbestrijdend en ontstekingsremmend. En dat in algehele zin. Het is absoluut niet zo dat acupunctuur werkt voor specifieke ziekten of op organen. Dat mystieke moet er maar eens vanaf."

 

 

 

"Er zijn acupuncturisten die beweren dat er op het lichaam 360 acupunctuurpunten zijn en dat ze allemaal hun eigen invloed en werking hebben. Dat is onzin. Slechts twintig acupunctuurpunten reageren goed op prikkels en die hebben een algeheel effect op de werking van het lichaam."

 

 

 

"Dat weet ik omdat ik, behalve gynaecoloog, ook acupuncturist ben. Ik volgde een gedegen opleiding in Duitsland en school al jaren zelf mensen, omdat ik weet dat acupunctuur met succes complementair kan worden toegepast in de reguliere geneeskunde. Dat plaatst mij overigens wel in een aparte positie. Enerzijds dus die reguliere geneeskunde, die niets wil weten van alternatieve geneeswijzen, aan de andere kant het 'hocus pocus'-circuit waar ik weer niks mee heb."

 

 

 

"Ik gebruik acupunctuur, ook als gynaecoloog, als ik denk dat een patiënt daar baat bij heeft. Niet omdat het zou helpen om eitjes te laten rijpen of zaad te verbeteren. Flauwekul. Acupunctuur ontspant en neemt stress weg. Dat is wat kan helpen. We weten allemaal dat vrouwen die - vaak zonder medisch herkenbare oorzaak - kinderloos zijn en zich daar bij neergelegd hebben, toch ineens spontaan zwanger worden. Doordat de spanning weg is, lukt het soms wel."

 

 

 

"Het onderzoek van de Australische wetenschappers vind ik dan ook niet helemaal correct. Zij concludeerden dat acupunctuur niet van invloed is op het slagingspercentage van ivf. De vraag is wat ze dan onderzochten, want het is ook niet te bewijzen dat het niet werkt. Het ligt er maar aan waar je naar kijkt."

 

 

 

"Acupunctuur bijvoorbeeld helpt wel degelijk voor een beter algeheel lichamelijk welbevinden, waardoor ivf meer kans van slagen kan hebben. Het helpt dus niet voor specifieke ziekten of aandoeningen. Als we ons dat realiseren, is acupunctuur absoluut nuttig."

 

 

 

"Poespas is niet nodig. Dit bleek uit de Duitse GERAC-Studie. Hierin probeerde men verschil aan te tonen tussen het effect van sham acupunctuur, dit is 'onechte' acupunctuur met maximaal twintig punten zoals ik die toepas, en de klassieke acupunctuur. Uitkomst: er is geen verschil tussen beide manieren van acupunctuur. Daarom denk ik dat de no-nonsense-acupunctuur, vanwege de kalmerende, pijnstillende en ontstekingsremmende werking, geïntegreerd zou moeten worden in artsenopleidingen."

 

 

 

"Mensen hebben vertrouwen in hun arts. Bied je deze acupunctuur aan als completering van de therapeutische mogelijkheden, dan krijgt het vanzelf de plaats die het verdient: een prima, ondersteunende mogelijkheid om bepaalde algemene klachten aan te pakken. En daar is niets geheimzinnigs aan."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chablis, ik had dat ook gelezen maar ik ben ervan overtuigd dat het wel werkt.

 

Ik ben er 2 keer door zwanger geraakt.

 

De eerste keer was ik bij een acupuncturist in het zuiden en die zei dat ik er nog niet klaar voor was en gaf me maandelijks een behandeling.

 

Ik heb toen 3 pogingen gedaan maar niets.

 

Op het moment dat hij zei, nu is het goed, lukte het wel.

 

Deze keer hetzelfde.

 

Eerst een top cryo maar geen behandelingen en die pakte niet.

 

Nu een mindere cryo maar wel behandelingen en nu ben ik zwanger.

 

 

 

liefs

 

Rachel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doen waar je je lekker bij voelt.

 

De slikt dit de ander doet dat.

 

Als ik zwanger zou kunnen worden door een kilo rood vlees te eten per dag zou ik het ook doen, als het dan zou lukken zou het dan daar aan toe geschreven kunnen worden? Ik zou misschien denken van wel......of zou je gewoon ook een portie geluk moeten hebben? Ik denk het laatste.....

 

Ik heb zelf 2 x accupunctuur gedaan en niets, ook een behandeling ZONDER accupunctuur en zwanger, helaas miskraam, maar toch. Dus voor iedereen voelt en is het anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, ik ben van mening dat voor ieder 'hulpmiddel' zowel positieve als negatieve dingen te zeggen zijn, het is maar net waar je zelf het zwaartepunt legt. Ik deel overigens wel de mening van Franz Koettniz. Ik zie acupunctuur als een manier om me geestelijk te ontspannen zodat ik me voor 100% in de medische molen kan storten, en tot dusver helpt me dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heej das grappig.. koettniz die heeft ook nog naar ons wondertje gekeken.. hele leuke man! werkt in Delfzijl waar ik vlakbij woon:D

 

maar ik heb 3 ivf pogingen gedaan en waarvan de laatste met acupuntuur en .. zwanger! en onze mooie wonder is nu alweer 10 weken.

 

 

 

dus ik deel eigenlijk de mening niet. maar misschien is het gewoon pure toeval, maar goed we hebben waar we zo hard voor hebben geknokt!

 

 

 

liefs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb (toevallig bij Bas v Dijk himself) acupunctuur gehad. De eerste 2 keer hielp het mij heel goed om te ontspannen, de 3e keer hoorde ik pas 3 weken voor TP dat we gelijk door mochten en ben ik dus maar 3x geweest en was ik rond de hele TP een stuk gestresster. Ik geloof niet dat acupunctuur een wondermiddel is, maar ik weet wel dat het mij helpt even echt helemaal te ontspannen en dat kan sowieso geen kwaad in het hele proces lijkt me....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels ben ik weer terug van mijn 1ste afspraak bij de acupuncturist :happy4:

 

 

 

Persoonlijk heb ik er geen negatief gevoel bij. Baat het niet dan schaadt het niet denk ik dan ook maar. Ook zie ik het als een aanvulling op de ICSI-behandelingen/terugplaatsingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij mijn tweede poging ook acupunctuur gehad en het heeft mij echt geholpen om te ontspannen alleen daar voor doe ik het de volgende keer absoluut weer.

 

 

 

Ook mijn vriend heeft tijdens die behandeling acupunctuur gedaan en zijn zaad kwaliteit was bij de punctie aanzienlijk meer. Het schommelt bij hem nog wel eens de ene keer nul en de volgende keer ongeveer 20 levende zaadjes. Nu zat hij met de punctie op 100.000 we wisten niet wat we hoorden.

 

We weten natuurlijk niet of het door de acupunctuur is gekomen maar het is nog nooit zo hoog geweest. Dus hij gaat de volgende keer ook zeker weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij de eerste TP acupunctuur gehad, alleen heb ik op een gegeven moment een soort van ruzie gekregen met mijn acupuncturist :-), hij wilde dat ik een afspraak volledige betaalde omdat ik hem te laat had afgezegd (ik bleek overstimumatie te hebbben na de tp en kon niet eens meer lopen, laat staan naar de acupuncturist fietsen). Nou ja, toen ben ik er dus mee gestopt. Ik was wél zwanger. Maar bij de tweede tp was ik ook zwanger en toen heb ik helemaal niets bijzonders gedaan.

 

Dus bij mij is het helemaal een vage bedoening!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Ik kan me voorstellen dat je wanneer niets lijkt te helpen alles aanpakt.

 

Mijn man gebruikt vitamines maar misschien dat wij ook nog wel zoiets als accupunctuur gaan doen. Vind het wel fijn om alle reacties hierover te lezen. Zo kunnen wij ook eens kijken of het wat voor ons is...

 

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik ben ook heel positief over acupunctuur. Ik loop al anderhalf jaar bij haar en ze weet precies hoe het met me gaat (veel stress) en wat ze moet aanprikken(voor ontspanning). Ik ben er niet zwanger van geworden, maar was wel even een periode overtijd, wat voor mij heel ongebruikelijk was gezien mijn regelmatige cyclus. Ik heb ook anderen al verwezen naar acupunctuur voor verschillende aandoeningen en die hebben er alleen maar baat bij gehad.

 

Iedereen moet het voor zichzelf weten en doen waar je je goed bij voelt. De ene acupunturist is de andere ook niet, hoor. Maar ik ga ook voor de terugplaatsing acupunctuur doen (je lijf opent zich dan, wil en kan ontvangen) en ook na de terugplaatsing (je lijf moet zich sluiten en vasthouden).

 

Ik vond dat wel mooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb er niets aan gehad. Had ook veel last van mijn menstruatie, maar het heeft niet geholpen. 2x IVF gehad met haar ondersteuning en niet gelukt. Toen ben ik gestopt bij haar, en de derde ICSI poging hadden we een licht positieve test!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel heel positief over de acupunctuur. Sinds ik ermee begonnen ben, heb ik wel steeds een positief resultaat gehad qua terugplaatsingen. En of het ermee samenhangt....who knows. Maar vooralsnog werkt het bij mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel heel positief over de acupunctuur. Sinds ik ermee begonnen ben, heb ik wel steeds een positief resultaat gehad qua terugplaatsingen. En of het ermee samenhangt....who knows. Maar vooralsnog werkt het bij mij.

 

 

 

Hallo Chablis,

 

 

 

Mag ik je a.u.b. wat vragen? Ik zit te denken om acupunctuur te doen, nu vroeg ik me af hoe ziet jouw behandelingsschema precies uit? Hoe vaak en wanneer in het cyclus krijg je een sessie? Alvast hartstikke bedankt voor je hulp.

 

 

 

En gefeliciteerd - helemaal geweldig dat je zwanger bent!

 

groetjes,

 

roestvlek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Roestvlek,

 

 

 

De 1ste paar weken wekelijks een sessie waarbij eerst aan de voorkant op diverse plekken (buik, voeten, polsen, hoofd) geprikt wordt. Daarna ook nog enkele naalden in mijn rug.

 

Na ongeveer 6-8 wekelijkse sessie, om de 2 weken.

 

 

 

Bedankt! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Roestvlek,

 

 

 

De 1ste paar weken wekelijks een sessie waarbij eerst aan de voorkant op diverse plekken (buik, voeten, polsen, hoofd) geprikt wordt. Daarna ook nog enkele naalden in mijn rug.

 

Na ongeveer 6-8 wekelijkse sessie, om de 2 weken.

 

 

 

Bedankt! ;)

 

 

 

Hoi Chablis,

 

 

 

Nog een vraagje, hoeveel sessies rond de TP? voor, op dezelfde dag of daarna? Of misschien zelfs voor en daarna?

 

 

 

Van harte bedankt voor je informatie en ik hoop ook op zo een mooi resultaat :)

 

 

 

Groetjes,

 

roestvlek

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Meiske11

 

Als de naalden er goed in gedaan worden voel je ze niet zitten.

 

 

 

Wat bedoel je precies met acupunctuur navragen?

 

 

 

Ik betaal 50 euro per keer, maar dat kan natuurlijk per acupuncturist verschillen. Ook krijg ik het via mijn aanvullende zorgverzekering vergoed. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van wat voor aanvullende verzekering je hebt.

 

 

 

Afhankelijk van wat het probleem is voor de man/vrouw lijkt mij. Maar dat soort vragen kun je het beste bij een acupuncturist stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden