Ga naar inhoud

ervaringen Kijkoperatie onder nacose


spygirl

Aanbevolen Berichten

Vorige week waren we voor een tussentijdse evalutie bij de Gyno. Ik dacht dat ik nu hormonen zou krijgen. Maar dat doen ze niet meer vanwege tegenvallende resultaten.

 

Maar ik zou nu een kijkoperatie krijgen. Of alleen een behandeling om te kijken of de eileiders dichtzitten. Ik kies voor de kijkoperatie.

 

Nu vraag ik me af hoe jou ervaringen zijn. Viel het tegen? Was het nuttig? Had je lang last van pijn? Kon je gelijk aan het werk of zat je nog een poos in de ziektewet? ik ben benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai,

 

 

 

Ik heb 2 keer een laparoscopie gehad (waarbij de 1e keer de eileider is terug gedraaid en de 2e keer beide eileiders verwijderd zijn) en beide onder narcose (zoals altijd). Mijn ervaringen waren heel goed. De 1e keer mocht ik gelijk dezelfde dag naar huis maar ben niet zo goed in stil zitten dus toen herstelde ik langzamer, heb 3 weken thuis gezeten. De 2e keer moest ik 2 nachten in het ziekenhuis blijven i.v.m. koorts en daar moest ik dus verplicht rust houden. Na 2 weken stond ik weer te springen om aan het werk te gaan..... Dus goed rust houden en luisteren naar je lichaam. Mijn wondjes genazen heel erg goed. Oh ja, by the way, ik werk in de zorg met volwassenen met een verstandelijke beperking en probleemgedrag.... ik mocht dus niet zo snel werken als misschien andere mensen.... kleurt het wel een beetje....

 

Veel succes en sterkte!

 

Liefs Nathalie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit ook gehad. Bij mij is een cyste weggehaald en er is ook gekeken of mijn eileiders doorgankelijk waren. Daar had ik om gevraagd, zodat dit niet naderhand nog eens apart moest gebeuren.

 

Het is wel te doen. Ik ben na de operatie wel een paar dagen thuis gebleven. De operatie is onder volledige narcose en daarvan moet je rustig thuis herstellen. Ik was behoorlijk misselijk toen ik bijkwam. Ook de wond voel je de eerste dagen nog. Dus zorg dat je thuis goed wordt verwend door je vriend/ echtgenoot. Ik wens je veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb er 2 gehad

 

1e keer omdat men dacht dat ik blindedarmontsteking had , nee ik had endometriose haarden en verklevingen

 

toen een week in het ziekenhuis gelegen en er erg ziek van geweest

 

let wel dit was een spoed operatie met extra veel narcose omdat ze erger verwachten

 

 

 

de 2e keer weer voor endometriose een kijk operatie maan nu gepland

 

zelfde dag na dat ik zelf kon plassen naar huis en na 3 dagen weer gewoon aan t werk nergens last van behave van de 3 kleine wondjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een kijkoperatie gehad. Ik mocht dezelfde dag nog naar huis, nadat ik wat gegeten had en zelf geplast had. Ik had vooral last van de narcose. Ik had ook wel buikpijn en opgezette buik, maar ja dat lijkt me wel logisch. Ik ben na een week weer gaan werken. Uiteindelijk is er bij mij niks gevonden.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn laparoscopie was ook gecombineerd met het doorspuiten van de eileiders.

 

 

 

Aangezien er behoorlijk wat endo was gevonden en een bloedende cyste, had ik 3 sneetjes (waarvan 1 in m'n navel) en was de operatie lastiger en langer dan gedacht. Ik mocht wel dezelfde dag naar huis (vraag niet hoe, volgens mij was het eigenlijk nogal onverantwoord).

 

 

 

Ik ben erna een volle week thuisgebleven en heb daarna nog 1 week halve dagen gewerkt.

 

 

 

Als ik jou was, zou ik ook voor de kijkoperatie kiezen. Doorspuiten schijnt heel vervelend te zijn zonder narcose en wie weet zien ze zo nog wel andere dingen, die ze bij doorspuiten alleen niet zien. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook 2x een (kijk)operatie gehad. De eerste keer was met spoed omdat ik toen al 8 wkn zwanger was maar het vruchtje in de eileider zat en die dus ook helemaal open gemaakt moest worden. (toen had ik 4 sneetjes). Daarna een nachtje in z'huis moeten blijven. Ook 3 dgn veel pijn gehad. (zelfs hulp nodig van man om naar bijv. wc te gaan). Na 1,5 week wel weer langzaam gaan werken(ze adviseerden toen na 2-3 wkn maar ik moest nog enkele dgn bij mijn vorige werkgever en wou niet zomaar weg zijn zonder dingen afgewerkt te hebben....)

 

3 maanden later een kijkoperatie om te kijken of de eileider(s) doorgankelijk was. Hiervoor had ik een dagopname (operatie met 2 sneetjes). Heb toen de dag zelf en de dag er na veel geslapen. Een weekje rustig gedaan en toen weer aan het werk. Had natuurlijk de pijn en ongemakken van de 1e keer nog in mijn hoofd. Maar daarmee vergeleken stelde het niet heel veel voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

 

 

Ik heb het ook twee keer gehad. eerste keer BBZ en met spoed geopereerd. Inderdaad 4 sneetjes. Eerste dagen kon ik niet veel en veel last van mijn schouder door het gas dat ze in je buik pompen om meer ruimte te hebben. Het heeft drie weken geduurd voor ik weer echt aan de slag kon (fulltime).

 

 

 

Twee keer getest of mijn eileiders doorgankelijk waren, ik had me helemaal voorbereid op een lang herstel. 1 week thuis geweest en maar een klein beetje last van mijn schouder gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai,

 

 

 

Bij de 2e keer hebben ze bij mij ook het doorspuiten gedaan dus niets van gevoeld.

 

Ik heb na de 1e operatie het doorspuiten gehad (HSG) zonder narcose. Dit vond ik best te doen maar de reacties zijn zo verschillend hier over!!

 

Liefs Nathalie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai,

 

 

 

Ik heb eerst een hsg gehad waaruit bleek dat beide eileiders niet geheel doorgankelijk zijn. Vervolgens is naar aanleiding hiervan een kijkoperatie onder narcose gedaan. Toen ik wakker werd heb ik nog 1,5 uur op de kamer gelegen wat gegeten en geplast en toen mocht ik naar huis. Wel de eerste week rustig aan gedaan en niet gewerkt, vooral vanwege de navelwond die langzaam herstelt. De uitslag was bij mij niet prettig maar wel duidelijk: beide eileiders verkleefd, waarschijnlijk door endometriose. Dus ik ben nu doorverwezen naar een gynaecoloog in het vu ziekenhuis die eerst gaat bekijken of de diagnose juist is en dan via een stappenplan gaat behandelen en uiteindelijk zal het in ieder geval ivf worden.

 

 

 

Maar om even terug te komen op de vraag: ik vond de kijkoperatie niet tegenvallen, voor je het weet ben je wakker en is alles al gebeurd!!

 

Succes alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb geen kijkoperatie gehad kon kiezen tussen een kijkoperatie en een hsg eileiderspoeling

 

heb voor de hsg gekozen

 

gelukkig maar want er was niets aan de hand geen verstoppingen oid

 

vond het ook wel meevallen

 

even een flinke kramp gevoeld als ze het kapje over je baarmoedermond zetten duurde ongeveer 10 sec. denk ik

 

omdat er niets in de weg zat heb ik geen last gehad toen ze het vloeistof er door spoten

 

na de tijd ook geen pijn of bloedverlies gehad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar een laparascopie gehad, waarbij men ook meteen een (endometriose)cyste uit mijn eierstok heeft gehaald. Ik heb héél veel last gehad van de narcose, kon niet goed wakker worden, waardoor ik de nacht in het ziekenhuis heb moeten doorbrengen en me erg beroerd heb gevoeld. Van de wondjes zelf (3 stuks) heb ik weinig last gehad. De eerste dagen heb ik m'n eierstok wel gevoeld, maar niet dusdanig dat ik er pijnstilling voor nodig had. Ik ben uiteindelijk een week thuisgebleven en toen weer aan het werk gegaan. Die week had ik zeker wel nodig.

 

Ik denk dat het erg uitmaakt wat men moet doen tijdens de operatie om te bepalen hoe "erg" het uiteindelijk zal zijn. Bij veel ingrepen (dus snijden) zal de hersteltijd langer duren. Ik ken ook wel mensen die de volgende dag alweer aan het werk konden, maar die hebben alleen het kijkgedeelte gehad. Dat ging bij mij dus echt niet.

 

Het was niet echt een vervelende ingreep, maar ik heb dus wel veel last gehad van de narcose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He Spygirl, spannend meid! Ik zag er zelf eigenlijk best tegenop. Vond het ook een heftige ervaring. Zoveel gedoe met mijn buik, die ik zó graag gevuld met iets positiefs zie!

 

 

 

De operatie wordt al heel lang standaard uitgevoerd hoor. In het AMC hebben wij hem in 2008 gehad en mijn broer had hem met zijn vrouw daar ook aangeboden gehad, toen dik 10 jaar terug. Standaard is deze operatie het advies bij onbegrepen subfertiliteit, na 3x onsuccesvolle iui.

 

 

 

De officiële benaming, waarop ook veel info te vinden is, is diagnostische laparoscopie: http://www.nvog.nl/Sites/Files/0000000100_diagnostische_laparoscopie.pdf

 

 

 

Sommige ziekenhuizen branden meteen endometriose haarden weg, mochten ze die überhaupt tegenkomen. In het AMC doen ze dit niet standaard. Misschien goed om dat nog even te vragen van te voren. Was bij mij niet nodig, maar als het wel zo was had ik liever dat ze dit meteen deden dan nog een keer onder narcose.

 

 

 

Bij mij oogde 1 eileider minder doorgankelijk, maar ze dachten eerder dat dit testfalen was dan dat mijn eileider echt dicht zat. Vooral ook omdat bij de HSG, toen 3 jaar terug, in een ander ziekenhuis alles goed doorgankelijk was. Lekker vaag wel. Ik baalde best, want die ene eileider was juist elke keer de plek waar de enige of meeste meeste eitjes groeiden. Maar kennelijk hoefde dat geen probleem te vormen, want de ene eileider kan de andere opvangen, als een soort stofzuiger arm, werd mij toen verteld.

 

 

 

Het herstel van de operatie vond ik best pijnlijk soms. Vooral de 1e dag, gelukkig had ik morfinepillen meegekregen. Je buik blijft wel een paar dagen dik, de wonden doen ook zeer en zien er naar uit (het zijn duidelijk geen plastische chirurgen, want bij mij hebben ze de streepjes heel onesthetisch gezet. Voordat je onder narcose gaat zou ik nog even roepen: zorgen jullie dat ik nog netjes in mijn bikini lopen kan?). En ja dat gas dat omhoog komt en schouderpijn veroorzaakt is heel gek! Maar dat deed nog het minste pijn wel.

 

 

 

Ik ben niet snel weer aan het werk gegaan daarna. Ik zat er toen ook emtioneel zo doorheen dat dit echt even niet kon. Maar de meesten zijn binnen een week weer up en running hoor!

 

 

 

Succes, hou ons op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Spygirl

 

 

 

Ik heb zelf 4 kijkoperaties gehad d.m.v 4 kleine sneetjes voor mij viel het erg mee mocht de volgende dag naar huis was vanwege hersteloperatie aan de eileiders omdat ze verkleefd waren en potdicht zaten en dus ook meteen doorgespoten ivm toegankelijkheid eileiders en teglijk een hysteroscopie gehad gehad,maar na een dag of 7 deed ik in princiepe alles weer

 

Maar het kan voor iedereen weer anders zijn natuurlijk.

 

Maar nu is het voor ons wachten op de 1e ivf-behandeling in april

 

Maar veel succes en sterkte

 

 

 

Liefs Elvirazonnetje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey

 

 

 

ik heb ook een kijkoperatie gehad. Ze hebben hierbij gelijk een HSG gedaan en als extra ook in mijn baarmoeder gekeken. Ik heb eigenlijk nergens last van gehad. Beetje trekkerige buik, maar verder niks. Ben de volgende dag ook alweer gaan werken.

 

Alleen bukken enzo is beetje voorzichtig doen, maar ik vond het reuze meevallen!! Na de narcose mocht ik einde vd dag naar huis na het eten en plassen en na de uitslag, die kreeg ik gelijk, dat was wel fijn...

 

Ik heb 2 kleine sneetjes gehad waarvan 1 via mijn navel. Mijn uitslag was goed, dus ze hoefden ook niets weg te halen, denk dat dit wel erg meespeelt met of je er last van hebt.

 

 

 

Succes!

 

 

 

groetjes,

 

Ingrid

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb afgelopen 3 jaar 3 kijkoperaties gehad waarvan twee keer cystes weghalen.

 

De eerste keer in 2007 werd meteen gekeken of de eileiders doorgankelijk waren en werd er ook endometriose bij de baarmoeder e.d. weg gehaald. Omdat de arts per ongeluk een buikader doorsneed verloor ik veel bloed, had ik een grotere wond en moest ik een nachtje blijven. De wond ging erna ontsteken waar ik 3 weken zoet mee was.

 

Afgelopen januari zijn er weer cystes weg gehaald. Weer werd alles nagekeken (APK'tje noemen we dat hier) en alles ging nu goed. Ben 's avonds vanuit het ziekenhuis zelfs naar huis gelopen, omdat de auto stukw as en ik niet wou wachten op een vriend om em te halen. Woon gelukkig niet ver van het ziekenhuis. De eerste 2 dagen paracetemol gebruikt en vooral erg moe. Na een week ben ik weer alles gaan doen.

 

 

 

De pijn in de schouders van het koolzuurgas en de vermoeidheid door de narcose vind ik zelf het vervelendst

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden