Ga naar inhoud

Nieuwsbericht AMC: reden om rustig aan te doen?


Gast Miki

Aanbevolen Berichten

Hello ladies,

 

 

 

Ik veroordeel roken tijdens de zwangerschap heel erg, sorry als ik daarmee iemand beledig. Maar als ik een rokende zwangere zie staan, vind ik de wereld echt heel oneerlijk! Alleen stressen doen we allemaal en, als dat vrijwel continu is, lijkt dat ook heel slecht te zijn. Oei, daar heb ik zelf ook vaak en veel last van! Hoe gaan we onszelf in hemelsnaam chill houden, mocht het ooit (weer?) zover komen?

 

 

 

xxx

 

 

 

 

 

Stress even slecht als roken voor baby

 

 

 

Uitgegeven:26 november 2009 14:28Laatst gewijzigd:26 november 2009 15:10

 

AMSTERDAM - Een volledige baan met veel stress is even slecht voor een ongeboren baby als roken tijdens de zwangerschap.

 

 

 

m1dzcjhatvyo.jpg © Gezondheidsnet

 

 

 

Kinderen van moeders die meer dan 32 uur per week werken met veel stress, zijn gemiddeld 159 gram lichter bij de geboorte en dat komt overeen met het roken van zes tot zeven sigaretten per dag tijdens de zwangerschap.

 

Dat heeft sociaal geneeskundige Tanje Vrijkotte van het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam ontdekt in een onderzoek naar de ontwikkeling van duizenden Amsterdamse kinderen.

 

 

 

Roken is altijd de belangrijkste oorzaak voor een laag geboortegewicht genoemd, maar moet die eerste plaats nu gaan delen met stressvol werk van de moeder, stelt Vrijkotte.

 

 

 

Stresshormoon

 

 

 

 

 

Vrouwen die veel stress hebben op hun werk, maken het stresshormoon cortisol aan en dat komt in de placenta terecht. Daar beïnvloedt het hormoon de ontwikkeling van de foetus, zeker tijdens de eerste maanden als alle organen worden aangelegd.

 

De meeste aanstaande moeders nemen pas kort voor de bevalling verlof op, maar nu blijkt dat zij ook in de eerste maanden al beter minder stressvol werk kunnen gaan doen. Een laag geboortegewicht kan voor veel ontwikkelingsproblemen zorgen.

 

Vorige maand pleitte hoogleraar en gynaecoloog G. Bonsel van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam ook al voor minder werken in de eerste maanden van de zwangerschap.

 

 

 

Verlof

 

 

 

 

 

Zwangere vrouwen zouden volgens hem in de eerste drie maanden niet meer dan 32 uur per week moeten werken of beter nog, in die tijd ook een beroep moeten kunnen doen op zwangerschapsverlof.

 

Uit het onderzoek van Vrijkotte is ook gebleken dat een op de vijf Turkse vrouwen blijft roken tijdens de zwangerschap. Van de Nederlandse moeders doet 11 procent dat en onder Marokkanen is dat 4 procent.

 

Bovendien blijkt dat Turkse en Marokkaanse kindjes een jaar na hun geboorte zwaarder zijn dan Nederlandse baby's. Volgens Vrijkotte is dat niet gunstig, want het is bekend dat dikke baby's vaak hun hele leven last blijven houden van overgewicht.

 

Er is nader onderzoek nodig om te ontdekken hoe het komt dat de allochtone kinderen zwaarder worden.

 

 

 

© ANP

 

 

 

 

 

Bron: http://www.nu.nl/algemeen/2131452/stress-even-slecht-als-roken-baby.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Shit, hier heb ik het wel moeilijk mee... ik zou niet weten hoe ik stress moet vermijden. Mijn werk brengt altijd wel stress en conflicten mee en mijn thuissituatie (een zeer puberend kind) ook! En helaas merk ik ook, als ik door deze zaken boos of opgefokt ben, dat mijn onderbuik verkrampt. Dat mijn hartslag stijgt en de adrenaline door mijn bloed giert.

 

 

 

Maar aan andere kant... er worden ook zoveel kinderen in oorlogstijd geboren. Mijn oma heeft 3 kinderen in WO II gebaard, de laatste in het ergste jaar, op zoek naar eten en schuilend in kelders.

 

 

 

Ik probeer met yoga en ademhalingsoefeningen de stress binnen de perken te houden.

 

 

 

Groetjes, Nine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi dames

 

 

 

voor onze 2de icsi was ik onder behandeling bij een acupunctuur arts, hij begon al meteen over het vermijden van stress.

 

Gevoelsmatig dacht ik ook dat het weleens van invloed zou kunnen zijn vandaar dat ik na de tp direct vakantie opnam (gelukkig kunnen regelen)

 

de eerste poging en cryo-poging was voor mij een stress-periode wat werk betreft: collega lange tijd uitgeschakeld + ineens tal van nieuwe projecten waar ik alleen voor stond.

 

Maar goed, die tijd is weer voorbij, maandag ga ik weer werken en heb me voorgenomen om in mijn pauze Niet meer door te werken maar even op de bank te gaan liggen ..

 

Bij mij is overigens wel de kans erg groot dat ik al vroeg minder of moet stoppen met werken, tenminste, dat lees ik bij zeer veel meerlingzwangerschappen.

 

 

 

dames, goed dat we het nu weten, kunnen we proberen er rekening mee te houden

 

 

 

 

 

groetjes

 

Babeth

Link naar reactie
Delen op andere sites

Roken is niet gezond, maar alcohol misschien nog ongezonder en zelfs koffie en alle andere cafeïnehoudende dranken zijn niet goed tijdens de zwangerschap.

 

 

 

Over stress heb ik zo mijn eigen gedachten.

 

Behalve dat vrouwen ook in oorlogstijd zwanger raken, zijn er ook vrouwen die zwanger raken om hun relatie te redden (hoe stressvol is dat?)

 

Natuurrampen? Na het overlijden van een dierbare? Een slepende ziekte van een naaste?

 

In Afrika heerst er hongersnood en allerhande ziektes, heeft dit een negatief effect op de geboortes? Het lijkt op het tegendeel.

 

Etc. etc.

 

 

 

Ik ben in verwachting geraakt van ons zoontje tijdens een enorm stressvolle periode voor ons. Een heleboel stressfactoren bij elkaar zelfs.

 

En ook nu, ben ik spontaan zwanger geraakt in een hele stressvolle periode. In ons geval, zo hebben wij ons wel eens afgevraagd is stress blijkbaar goed voor ons?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig op te weten.

 

Op m'n werk weten een heleboel mensen van onze ivf-behandelingen, zo ook mijn baas "de burgemeester" (= een vrouw).

 

Zij vroeg mij deze week nog of het misschien ook beter zou zijn om een half jaar niet te werken tijdens de periode van behandeling, zodat als ik hierdoor zwanger zou raken geen stress van het werk erbij heb.

 

Naar mijn idee was dat helemaal niet het geval en raadt men juist altijd aan om gewoon door te gaan met je dagelijkse bezigheden.

 

Maar nu ik dit zo lees, begin ik toch te twijfelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He Mart, tof dat je baas zo meedenkt!

 

 

 

Maar let op, dit artikel koppelt stress niet aan zwanger raken of miskramen he?

 

 

 

Ik werk al een tijd, mede hierom, niet. Maar of dit nu enig effect heeft gehad? Stress zit in mijn karakter, waar ik ook ben en wat ik ook doe.

 

 

 

Wil zelf dus graag weer aan de gang! Maar wellicht een tandje minder, mocht 't weer lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk is stress niet goed! We krijgen vaak in het dagelijks leven allerlei kwalen die te herleiden zijn naar stress. Ik weet dat het art. gaat over stress TIJDENS zwangerschap, maar ik geloof ook dat het te maken heeft met 'zwanger worden'. Eerste ICSI poging heb ik mijn werkgever niets verteld en er kwam een hoop stress bij kijken. Ik heb na de mislukte 1e poging ontslag genomen en ik mocht direct gaan, waardoor ik ZONDER stress mijn 2e poging in ben gegaan. Ik weet zeker dat het mij geholpen heeft. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar vast staat STRESS IS SLECHT!

 

 

 

Liefs en succes allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Miki,

 

 

 

Dat schrijven ze inderdaad niet in het artikel, maar als stress in de eerste maanden invloed uitoefent op de ontwikkeling van de foetus, waarin de belangrijkste organen worden aangelegd, denk ik dat hierdoor stagnatie kan optreden in de ontwikkeling van deze organen met een miskraam tot gevolg.

 

 

 

Of zal het niet zover gaan?

 

Wel een interessant artikel in ieder geval.

 

 

 

We gaan er nu eerst even lekker een paar dagen tussen uit. Even relaxen. Zal dus even niet kunnen reageren op berichtjes.

 

:theCabin:

 

 

 

Alvast een heel fijn weekend en pas op jezelf!

 

 

 

X, Martha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden