Ga naar inhoud

wel of niet kind laten dopen?


Gast steph

Aanbevolen Berichten

hallo

 

 

 

ik heb een vraag aan mama,s die hun kindje

 

hebben laten dopen

 

waarom hebben jullie ze laten dopen??

 

wat zijn jullie beweegredenen??

 

en hoe gaat een doopviering in zijn werk?

 

 

 

wij hebben ervoor gekozen om onze kindjes

 

wel te laten dopen mijn man is katholiek en ik

 

protestant

 

komen bijna niet in de kerk maar dat vind ik ook

 

niet nodig om wel te geloven

 

straks gaan ze dan ook naar een kath,school hier

 

in het dorp

 

de pastoor komt 1 week voor de doopviering bij ons

 

aan huis

 

wat kan ik verwachten?????tijdens dit gesprek??

 

 

 

ben erg benieuwd naar jullie ervaringen hiermee

 

 

 

groet steph

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Steph,

 

 

 

Wij hebben alle drie onze kinders laten dopen. Wij zijn geen kerkgangers maar vinden - net als jij - dat geloven ook buiten de kerk kan. Wij vinden geloven ook een kwestie van bepaalde normen en waarden die je aan je kind meegeeft. We hebben ze als baby laten dopen en zullen ze opvoeden in de zin van de 10 geboden, maar laten ze verder de vrije keuze of ze verder iets doen met het geloof. Ikzelf werd vroeger enorm gedwongen om wekelijks naar de kerk te gaan en dat zal ik bij mijn eigen kinderen nooit doen.

 

 

 

De voorbereiding voor een doopviering verschilt per kerk c.q. pastoor. Bij onze oudste werd er qua voorbereiding een avond georganiseerd voor meerdere ouders die hun kindje wilden laten dopen. De viering zelf mochten we zelf in elkaar draaien aan de hand van diverse voorbeeldteksten. Bij de meiden ging het weer anders met een andere pastoor. Bij die voorbereiding ben ik een avond alleen bij de pastoor op de pastorie geweest en hebben we over van alles en nog wat gepraat. Over het geloof, maar ook over de zwangerschap en bevalling en hoe ik dat beleefd had. Ook die viering mochten we zelf in elkaar draaien.

 

 

 

Dus Steph, wacht het gewoon af. In ieder geval vond ik beide doopvieringen enorm bijzonder en ben ik heel blij dat ik de kinderen heb laten dopen. Nogmaals, of zij er later iets mee doen is aan henzelf, vinden wij. Wij geven ze dit mee en verder moeten ze maar zien.

 

 

 

Succes en plezier met de voorbereidingen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi vonnie

 

 

 

dank voor je antwoord,zo zie ik het ook

 

wij laten ze alle 3 tegelijk dopen

 

ben benieuwd hoe onze tim reageert hij

 

is ner 2 geworden

 

lijkt me heel bijzonder alle 3 tegelijk!!

 

 

 

bedankt steph

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben onze zoon ook laten dopen. We wilden hem iets meegeven, waarden en normen en hem ergens bij laten horen.

 

Ik kom wel in de kerk, niet iedere week maar ook niet alleen met de feestdagen.

 

Onze knul is op zondagmorgen gedoopt en mijn vader is diezelfde avond bediend (ziekenzalving). Dat geeft aan het doopsel op zich wel een beetje een verdrietige herinnering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben onze zoon katholiek laten dopen, de pastoor kwam ook bij ons thuis, met de vraag waarom en hoe wij het zien enz.

 

Ik ben katholiek en mijn vriend ned. hervormd, en wij wilden heel graag dat ons kind gezegend door het leven zal gaan en dat God over hem waakt, voor ons is hij tenslotte ook een Gods wonder.

 

Ik kom ook wel in de kerk en mijn vriend niet zo, dus vandaar katholiek, als hij dan later graag naar de kerk wil is dat geen probleem, kan hij met mamma mee!

 

O, ja, ik heb je laatst gesproken over de chat, nu weet ik het weer, nou ik zit op de wachtbank hoor!!

 

Alvast een heel mooie doopviering gewenst!!

 

Liefs Marielle

 

 

 

P.S. de viering duurde bij ons een half uurtje, lang genoeg voor zo´n kleintje (hij was 6 mnd) maar het feest de rest van de middag!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben onze zoon laten dopen. Mijn (ex)man wilde het graag, mij maakt het niet zo veel uit.

 

Uiteindelijk vind ik het wel belangrijk dat Len zijn eigen keuze kan maken. Hij is gedoopt en zal ook de communie doen, en wat hij later ermee doet is zijn keuze. We laten hem hier vrij in.

 

 

 

Het gesprek met de pastoor ging bij ons heel vrijblijvend omdat het in een kerk was, op mijn werk. (zorg-instelling)

 

Ik heb de mis helemaal zelf in mogen vullen met teksten, liedjes en gedichten die wij zelf wilden. Die ook voorgelezen werden door vrienden en familie.

 

Dat vond ik heel speciaal.

 

Ik had bijvoorbeeld het liedje "nu dat jij er bent" van trijntje oosterhuis, en een gedicht van guusje nederhorst uit een boek van woezel en pip.

 

Die persoonlijke dingen maakte het heel speciaal.

 

 

 

In het gesprek met de pastoor werd er wel gevraagd naar onze beweegredenen waarom je kiest voor het doopsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden