Ga naar inhoud

Vruchtbaarheidsbehandelingen i/h buitenland


Sen

Aanbevolen Berichten

Ik heb wat vragen over vruchtbaarheidsbehandelingen in het buitenland. Wie kan mij hier meer over vertellen? ik zit met de volgende vragen:

 

 

 

- heb je een doorverwijzing nodig van een nederlands ziekenhuis?

 

 

 

- welke ziekenhuizen werken samen met nederlandse ziekenhuizen v.w.b. echo e.d. zodat je niet voor elke follikelmeting op en neer hoeft?

 

 

 

- moeten alle vooronderzoeken weer overnieuw of kunnen ze er ook een aantal overnemen zoals bijv. de bloedscreening als deze nog recent is?

 

 

 

- welke aanvullende onderzoeken, behandelmethodes zijn er in het buitenland?

 

 

 

- wat zijn gemiddeld de wachttijden in het buitenland?

 

 

 

- hoe zit het met betalen/vergoeding. Ik heb gelezen dat de verzekeraar maar 75% van de nederlandse behandelkosten vergoedt, maar heb ook gelezen dat dit in strijd is met een bepaalde EU-wet waarin staat dat ze alles moeten vergoeden. Ik vond iets op internet waarin iemand dit had aangekaart bij haar verzekeraar waarop vervolgens wel 100% is vergoedt.

 

 

 

ik hoop dat jullie mij wat meer kunnen vertellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Hoi Sen,

 

 

 

Vruchtbaarheidsbehandelingen in het buitenland, maar waar bedoel je dan Belgie/ Duitsland of verder? Iemand die ik ken is naar Turkije geweest voor een icsi behandeling (alles gebeurd in 17 dgn) en ze kwam zwanger terug. Terwijl ze hier in NL 100% onvruchtbaar hadden verklaard...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Home - Human First IVF Dit is die ivf kliniek wat ik bedoel. Het is een hele goede ervaren kliniek met hoge zwangerschapscijfers. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

 

We wachten af hoe het hier gaat verlopen en natuurlijk maken we gebruik van al onze kansen hier, maar mocht het niet willen lukken (gaan we niet vanuit) dan zijn wij van plan om daar naar toe te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is via de kliniek Acibadem in Istanbul. Volgens mij kan je het beter zonder tussenkomst van Humanfirst doen, dat scheelt behoorlijk in de kosten. Ik heb ze een keer gemaild en kreeg als antwoord:

 

 

IVF treatment / ICSI is; 2.420 Euro and this includes the following:

 

- medical treatment

 

- 15 days accomodations at a residence for 2 persons

 

- airport pick-up and transfers to the hospital

 

 

If you will organize your hotel accommodation your self, the standard IVF procedure costs 1.670 EUR. Please note that this is according to today’s exchange rates and is eager to fluctuate. (Today 1 EUR = 2.1 TL)

 

 

Note: Acibadem IVF Unit offers third trial, free of charge to patients who have had unsuccessful IVF treatments 2 times.

 

 

 

Ac?badem International

 

 

 

daarentegen kost het via Humanfirst € 4.245,-

 

 

 

dat is dus € 1.825,- meer voor 2x retourvlucht + nederlandse begeleiding. Laatste lijkt me niet nodig want alle artsen daar spreken goed engels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo Sen

 

 

 

Wij zjin in Brussel in behandeling, in NL is icsi misschien alleen mogelijk met een Tese.

 

In Brussel bleek de tese niet nodig te zijn.

 

Ons ziekenhuis (Catharina in Eindhoven) werkte volledig mee, alle echo's en bloedafnames daar gedaan. voor onze 2de poging worden de controles in het MMC te Veldhoven gedaan. Dit omdat Brussel iedere keer snel (dezelfde dag) de waarde van het E2 moet weten..in dit ziekenhuis testen ze dat iedere dag.

 

Ik kreeg deze tip van onze vorige fertl.arts, Ik heb gebeld, kreeg direct een intake en alles loopt naar behoren.

 

mbt. de behandeling in het buitenland moet je inderdaad vooraf toestemming hebben van je verzekeraar.

 

Wij hebben een gesprek aangevraagd in Brussel ( was toen +/- 3 mnd wachttijd), nav dit gesprek zjin we doorgegaan.Ik had een verwijzing voor het buitenland gekregen van onze Ned. fert. arts, deze hebben we opgestuurd aan de zorgverzekeraar + een brief van de arts in Brussel.

 

Inderdaad, VGZ laat weten enkel het bedrag te vergoeden (excl. medicatie) dat er in NL voor staat, zij vergoeden in ons geval € 1665,-

 

We betalen zelf het volledige bedrag aan Brussel (€4200) en declareren later bij VGZ.

 

Het intakegesprek in Brussel was geloof ik € 88,-, dat werd volledig door VGZ vergoed.

 

Als je in Brussel voor een IVF gaat of Icsi mag op de dag van de pick-up de screening tav. hiv, hepatitis ed. niet ouder zijn dan 3 maanden, dat geldt zowel voor de man als de vrouw.

 

 

 

jeetje, wel veel info zo allemaal he.

 

Ik hoop dat je nog veel informatie zult ontvangen zodat jullie rustig kunnen afwegen welk ziekenhuis wellicht het meest geschikt is voor jullie.

 

 

 

heel veel succes!!!

 

groetjes

 

Meiske74

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sen,

 

Allereerst sterkte! Ik zag dat je negatief hebt getest. Balen meid.

 

 

 

Ik ben op dit moment in behandeling in Dusseldorf. Onze derde IVF poging. Ik heb er twee in NL (Enschede) gehad.

 

 

 

Mijn antwoorden op jouw vragen:

 

 

 

- heb je een doorverwijzing nodig van een nederlands ziekenhuis?

 

Ik kon zonder doorverwijzing een afspraak maken voor een 2nd opinion. De kosten voor dit gesprek worden (waarschijnlijk) niet vergoed door het ziekenfonds. (ca. 140 euro).

 

 

 

- welke ziekenhuizen werken samen met nederlandse ziekenhuizen v.w.b. echo e.d. zodat je niet voor elke follikelmeting op en neer hoeft?

 

Dusseldorf werkt in ieder geval samen met het MST in Enschede en volgens mij ook met andere ziekenhuis hier in NL maar ik weet niet welke.

 

 

 

- moeten alle vooronderzoeken weer overnieuw of kunnen ze er ook een aantal overnemen zoals bijv. de bloedscreening als deze nog recent is?

 

In mijn geval hoefde ik dat niet overnieuw te doen. Ik heb alleen een aanvullend bloedonderzoek gehad, het AMH hadden ze in NL nog niet gemeten.

 

 

 

- welke aanvullende onderzoeken, behandelmethodes zijn er in het buitenland?

 

Bedoel je zoiets als Assisted Hatching?

 

 

 

- wat zijn gemiddeld de wachttijden in het buitenland?

 

Geen wachttijd. 1 september 2nd opinion gehad en 25 september met de behandeling begonnen!

 

 

 

- hoe zit het met betalen/vergoeding. Ik heb gelezen dat de verzekeraar maar 75% van de nederlandse behandelkosten vergoedt, maar heb ook gelezen dat dit in strijd is met een bepaalde EU-wet waarin staat dat ze alles moeten vergoeden. Ik vond iets op internet waarin iemand dit had aangekaart bij haar verzekeraar waarop vervolgens wel 100% is vergoedt.

 

 

 

Ik ben verzekerd bij Menzis en heb toevallig vandaag bericht gehad op mijn aanvraag vergoeding in het buitenland. Zij vergoeden de behandeling tot maximaal 2.689,20 euro, excl. hormonen. De hormonen moeten wel via een Nederlandse apotheek komen, indien wordt gehaald bij een buitenlandse apotheek dan maximaal het bedrag van NL apotheek.

 

Dusseldorf werkt samen met een NL apotheek. Zij leveren de hormonen aan huis af en declareren rechtstreeks bij de zorgverzekeraar.

 

 

 

Menzis vergoed overigens een behandeling met de techniek Assisted Hatching niet (wordt bij ons ook niet toegepast).

 

We moeten wel eerst zelf alles betalen en kunnen daarna de kosten declareren. Ook kosten voor complicaties moeten van het totaalbedrag worden betaald.

 

 

 

Laat maar weten als je nog meer vragen hebt.

 

 

 

Liefs,

 

Jootje

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi Jootje, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Met aanvullende onderzoeken en behandelmethodes bedoel ik inderdaad assisted hatching maar ik heb ook ergens gelezen dat ze bijv. in Belgie meer vooronderzoeken doen dan in Nederland. Zo testen ze daar bijv. ook de werking van je schildklier en nog een paar dingen. Ik heb even een mail gestuurd naar Dusseldorf met een aantal vragen. Ben benieuwd of ze ook samenwerken met een ziekenhuis bij mij in de buurt (Westland/Den Haag) want Dusseldorf is voor ons bijna 3 uur rijden dus 6 uur op en neer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb gemaild naar Dusseldorf en ben er inmiddels achter dat zij geen wachtlijst hebben. De kosten van icsi bedragen ongeveer 2300,- dat is dus exclusief medicatie. Hiervan krijg je ongeveer 1665,- terug van Univé. Voor de echo's werken ze samen met nederlandse ziekenhuizen. Ze proberen zoveel mogelijk recente onderzoeksuitslagen over te nemen.

 

 

 

Bij het UZ Brussel is een wachtlijst: 4 maanden voor intakegesprek en dan nog 4 maanden tot daadwerkelijke start van behandeling. De kosten variëren van 3700,- tot 5400,- zie http://www.brusselsivf.be/media/docs/INFO-EURO-N.PDF

 

 

 

verder ben ik nog aan het uitzoeken

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier de kosten van Middelheim in Antwerpen

 

 

 

Buitenlanders of niet-gesteunde, regulier in België verblijvende personen die geen Belgische mutualiteit genieten betalen de volledige behandeling (raadplegingen, bloedafnames en -bepalingen, echo's, eicelafname, embryoterugplaatsing, exclusief de medicatie)( Dit bedrag wordt zonder uitzondering op dag 1 aan de kassier cash betaald ).

 


     
  • IVF en ICSI 2.500,-
     
  • Indien + MESA/TESE 3.000,-
     
  • dooicyclus 620,-
     

over wachttijden heb ik nog niets kunnen vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben iets interessants tegengekomen:

 

 

 

Nederlandse zorgverzekeraars vergoeden meestal 75% van het nederlandse tarief. Dus dat is niet eens het volledige nederlandse tarief. Volgens mij klopt dat niet helemaal. Omdat België en Duitsland EU landen zijn, zijn ze verplicht het totale nederlandse bedrag te vergoeden, medicijnen moet je ook helemaal vergoed krijgen want medicijnen, en de behandelingen (3x) zitten gewoon in je basispakket. Je kunt de recepten gewoon bij je eigen apotheek inleveren.

 

 

 

Hier is een stukje van een ander forum, wat door iemand getypt is. Misschien hebben jullie er ook iets aan.

 

 

 

 

 

Behandeling mag in een ander EU land worden ondergaan.

 

Onlangs heeft de Rechtbank Amsterdam (weer) beslist dat een zorgverzekeraar bij het vergoeden van een IVF behandeling niet zonder meer de voorwaarde mag stellen dat deze alleen wordt vergoed als de behandeling in Nederland plaatsvindt. Zo'n voorwaarde is niet terecht, want hij is in strijd met een van de beginselen in het EU verdrag, het vrij verkeer van diensten.

 

 

 

Eerder was via de Ziekenfondswet geregeld dat een IVF kliniek een Nederlandse vergunning moest hebben, om op die manier de kwaliteit van de behandelingen het financiële evenwicht van het Nederlandse zorgstelsel veilig te stellen. In het geval van IVF (extramurale zorg) zijn die eisen niet terecht, zo besliste de rechtbank. Als een IVF behandeling in een Nederlandse kliniek wel wordt vergoed, dient – in bepaalde gevallen - ook een IVF behandeling in bijvoorbeeld Spanje te worden vergoed.

 

 

 

Iemand van een ander forum had haar verzekeraar een bezwaarbrief gestuurd met daarin het volgende:

 

 

 

- de reden voor de kliniek in het buitenland (o.a. dat deze ook samenwerkt met een nederlands ziekenhuis)

 

- de aanwezigheid van een nederlandse arts (in dit geval Dusseldorf)

 

- een verwijzing naar de website van de kliniek

 

- de kosten die vergelijkbaar zijn met de kosten in nederlandse ziekenhuizen.

 

 

 

en dan nog het verdrag van de EU, hierin staat het volgende (citaat):

 

 

 

Artikel 49

 

In het kader van de volgende bepalingen zijn de beperkingen op het vrij verrichten van diensten binnen de Gemeenschap verboden ten aanzien van de onderdanen der lidstaten die in een ander land van de Gemeenschap zijn gevestigd dan dat, waarin degene is gevestigd te wiens behoeve de dienst wordt verricht.De Raad kan met gekwalificeerde meerderheid van stemmen op voorstel van de Commissie de bepalingen van dit hoofdstuk van toepassing verklaren ten gunste van de onderdanen van een derde staat die diensten verrichten en binnen de Gemeenschap zijn gevestigd.

 

 

 

Dit verdrag met dit artikel kan je vinden op:

 

 

 

http://www.grondweteuropa.nl/9326000/1f/j9vvghpme8dg6oj/vh25czt90tvq

 

 

 

 

 

CONCLUSIE: 75% vergoeden is in strijd met het verdrag van de EU!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sen,

 

 

 

Ik woon in Spanje en heb daar mijn ICSI behandeling gedaan en gelukt, inmiddels 21 weken zwanger!! Wij moesten alles particulier betalen, totale kosten 4000,00€ (medicijnen werden vergoed door de verzekering 1000,00€).

 

Heel veel mensen kwamen daar met de koffer aan voor een behandeling want 60% was buitenlander (hadden we gevraagd). Als je een behandeling in het buitenland gaat doen zal het waarschijnlijk wel veel geld gaan kosten maar mischien wel met een beter resultaat. De kliniek waar ik was heet: Eugin en is in Barcelona. Ik wens je veel succes met je komende behandeling.

 

 

 

Groetjes Dinky

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dinky,

 

Kun jij mij wat meer vertellen over de organisatie Eugin, wij hebben reeds telefonisch en per mail contact met hen gehad en het leek ons een goede kliniek... klopt dit?

 

Heb je de Belgische arts ook gehad.....?

 

Weet je ook waarom het slagingspercentage in Spanje hoger is dan in Nederland, wat doen ze daar anders dan hier?

 

 

 

Liefs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben het anders gedaan. Onze behandeling loopt via het Maasstad ziekenhuis in Rotterdam. Daar intake gehad, punctie is ook hier gedaan. Vervolgens is manlief met eicellen naar UZ Gent gereden, daar is lab bewerking gedaan en ook de terugplaatsing. De follikelmeting (was maar 1x nodig) werd gedaan hier in het lokale ziekenhuis. Kortom, 3 ziekenhuizen bij betrokken maar tot nu toe heel erg tevreden. Het voordeel is ook dat het Maasstad geen wachtlijst heeft en Gent wel maar door deze manier hebben we hier geen last van gehad.

 

Oh, ja we hebben dit gedaan vanwege de Assisted Hatching.

 

Wat de kosten betreft, helaas geen idee. Ik heb een mail gestuurd aan mijn verzekeraar met daarin exact vermeld hoe we de ivf gingen doen (dus bovengenoemde constructie). Ik heb een mail van ze teruggehad (volgens mij met standaard tekst) waarin ze dus zeggen dat ze 3x ivf vergoeden. Geen woord over het buitenland ed. Ben dus ook heel zuinig op deze mail want ik ga ze hier dus mee om de oren slaan mochten ze minder vergoeden. Medicatie loopt dus ook via NL.

 

Succes met je beslissing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi,

 

 

 

Ik blijf toch nog wat vragen houden... mij is nog steeds niet duidelijk waardoor Spanje hogere resultaten haalt, dan wij hier in Nederland.. weet iemand dat...?

 

 

 

En konijntje..

 

Wij overwegen ook asstisted hatching...echter wij krijgen steeds te horen dat het nog nooit bewezen is dat deze techniek helpt...

 

 

 

Liefs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.




  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden