Ga naar inhoud

Duimpje of speen?


niki

Aanbevolen Berichten

Oké, komt ie weer met een vraagje....

 

 

 

Ook over de speen en het duimpje zijn verschillende voor en tegen berichten. Sommigen zweren bij de duim, want is altijd voor handen, veel kleiner, niet schadelijk ookal dacht men lange tijd van wel.. etc. En over de speen zijn nu berichten over wel schadelijk, kan kwijtraken etc.

 

 

 

Charlotte vindt het heerlijk om bij het inslapen te zuigen op iets. Meestal onze vinger, en die gaat er niet zo makkelijk af. Heel soms lukt haar eigen duimpje al, maar die raakt ze ook vaak weer kwijt, gevolg huilen. Een speentje werd mij altijd afgeraden, maar vindt ze wel heel fijn.

 

 

 

Wat vinden jullie en waarom?

 

 

 

groetjes, niki

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm lastig verhaal... Thijs had enorme zuigbehoefte en was altijd heel tevreden dankzij zijn speen... Eerste jaar vrij vaak gegeven, daarna alleen nog voor het inslapen... Was uiteindelijk ook vrij makkelijk af te leren... afgesproken op een gegeven moment.. dan en dan gaat je speen in de prullenbak en krijg je een grote jongens cadeau... Nadeel van duim is dat je dat niet zo makkelijk afleert en dat ze die vaak ook overdag blijven pakken.. en dat is niet zo goed voor de tanden...

 

 

 

Had ook een vriendin die haar dochter graag met 2 al van de speen af wilde en die ging binnen een dag over op haar duim...

 

 

 

Maar er zijn ook kinderen die de speen helemaal niet willen en die liever op een duim of vinger zuigen en dan doe je er niks aan natuurlijk..

 

 

 

Als ze tevreden is met speen zou ik daarnaar neigen, je kunt dan zelf bepalen wanneer ze deze krijgt.. ze slapen vaak rustig in... het is een ideale trooster als ze niet lekker of moe is.. en je kunt het ook makkelijk weer afleren... Ik zelf vond het bijvoorbeeld op een gegeven moment (bij ouder dan een jaar zeg maar) geen gezicht meer in de wagen of als hij rondliep en ben toen ook de speen naar bed gaan verbannen...

 

 

 

Succes ermee!

 

 

 

 

 

Liefs Pien

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja tja

 

ik vind vingers duim zuigen geen probleem

 

mijn dochtertje zuigt op twee vingers, maar ik merk dat ze het eigenlijk alleen nog maar doet als ze heel moe of verdrietig is en savonds bij het in slaap vallen.

 

 

 

zelf jaren geduimd en ja ik deed het uiteindelijk alleen nog maar met in slaap vallen.

 

 

 

nadeel van speen ( heb ik gezien bij dochtertje van vriendin ) dat dat ding er gewoon in bleef zitten bij alles wat het kind deed.

 

zelfs praten ( is uiteindelijk wel goed gekomen )

 

maar dat is dan weer voordeel van vingers/duim want als kind lekker aan het frobbelen is dan gaat die vinger niet zo gauw in de mond

 

maar de speen kan dan wel

 

dus tja

 

ik zou zeggen

 

wat je zelf prettig vind

 

 

 

ik zelf weet oook nog niet

 

hou wel speen bij de hand voor nood

 

maar zal we allert zijn op het uit de mond houden overdag

 

(naar aanleiding van dat dochterjte van vriendin dus hhahah)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha Lila, dat is inderdaad precies wat ik bedoel... van die peuters die de hele dag met een speen in hun mond lopen en daardoor nauwelijks aan praten toekomen... Vandaar dat ik hem ook in bed heb gelaten al vrij snel... dan associeren ze het ook met ontspannen en slapen... Ik weet dat die van mij zodra hij zijn speen in had in zijn ogen begon te wrijven... en altijd heel snel sliep..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast estrhalita

Mijn tandarts heeft liever dat zijn toekomstige patientjes de speen hebben dan duim of vingers. Is beter voor de tanden. En inderdaad je kind laten wennen aan alleen spenen in bed. Robbie liet hem vanzelf een keer links liggen dat is natuurlijk helemaal mooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik heb zelf geen ervaring hiermee natuurlijk maar mijn moeder zei altijd dat een speen juist goed is, want dat verkleind de kans op wiegendood. Nu weet ik natuurlijk ook niet in hoeverre daar een kern van waarheid in zit, maar ja het lijkt wel een beetje logisch want door de speen blijft het opening van de mond vrij.

 

 

 

Maar inderdaad ze moeten er niet de hele dag mee lopen, want dat is niets, als je hem dan ergens laat liggen breken ze de tent ervoor af, hahaha !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is sowieso beter als een baby met slapen door de neus ademt, de neus is een beter filter tegen virussen en bacterien dan de mond en ze zijn zo dus minder vatbaar...En daar heeft vlgs mij ook de lagere kans op wiegendood mee te maken, ook daar heb je minder kans op bij neus ademen geloof ik...

 

 

 

Moeten ze de speen trouwens wel inhouden en die van mij gebruikte hem alleen met inslapen en dan haalde ik hem er altijd uit omdat me dat beter leek voor de tandjes.. weet niet of het geholpen heeft maar volgens de tandarts staan ze keurig recht, ondanks dat hij hem wel tot zijn 4e voor inslapen heeft gebruikt...

 

 

 

Haha vlgs mij bepalen ze het ook een beetje zelf.. die van mij had echt enorme zuigbehoefte en ik was het eerste jaar echt niet doorgkomen zonder speen.. mijn jongste neefje wilde er weer niets van hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

o leuke vraag!!

 

 

 

Ik had me dus voorgenomen NOOIT te beginnen aan een speen, vooral, de reden dat ik peuters met een speen verschrikkelijk vind. (maar dat is puur mijn mening..)

 

 

 

Maar goed, Len, net een paar dagen oud en huilen huilen huilen en alleen stil met speen, nou toen was ik meteen om, hij kreeg de speen! hahaha.

 

 

 

Met een maand of.. 8 denk ik, alleen nog met slapen. De speen blijft ook echt boven liggen. En benoem ook, speen is voor in bed.En dat vind hij prima.

 

 

 

Ze hebben me wel gezegd op het CB dat ik moest gaan afbouwen omdat zijn tandjes (de 2 snijtanden boven) iets scheef staan..

 

 

 

Speen is denk ik makkelijker af te leren straks, duimpje hebben ze altijd bij zich, wat in het begin natuurlijk een voordeel is.

 

 

 

Ik denk dat het afhankelijk is ook van je kind, wat het prettig vind.

 

 

 

Ik heb ook gelezen dat het wiegendood voorkomt. (een speen)

 

 

 

Wat betreft het kwijtraken, ik heb overal een speen liggen, bij de oma's, 1 in mijn tas, 1 reserve thuis en 1 "in gebruik".

 

Toen hij naar het kdv ging lag er daar ook 1.

 

Die wat hij in bed heeft, daar heb ik een koordje aan, wat ik vast maak aan de slaapzak/pyama.

 

In het begin wist hij niet hoe de speen weer terug in zijn mond moest, en ben ik heeel vaak uit bed gemoeten.... nu pakt hij hem gewoon, want hij is nooit ver weg. (door het koordje)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook heel handig is zijn van die speendoekjes.. Je kunt ze speciaal kopen van het merk koeka, gewoon een badstof lapje met een lusje in het midden.. Of natuurlijk gewoon een spuugdoekje er aan vast maken.. Zo raken ze ze niet makkelijk kwijt en kunnen ze ze in bed al heel snel zelf vinden... Thijs kon met een maand of 5 al zelf zijn speen vinden in bed als hij wakker werd, ideaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh enne Amanda.. niet te druk maken om die tandjes hoor, de tandarts zei het bij thijs ook op een gegeven moment bij de halfjaarlijkse controle, ik geloof dat hij 3.5 was, en bij de volgende controle een half jaar later, toen hij net 2 mnd van zijn speen af was, stond alles al weer keurig recht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden