Ga naar inhoud

Onderzoek / experiment tijden zwangerschap?


Lentezon

Aanbevolen Berichten

hoihoi meiden,

 

Ik ben in t ziekenhuis gevraagd om mee te doen aan een 'onderzoek'naar vroeggeboortes bij meerlingenzwangerschappen.

 

 

 

Klinkt allemaal goed. Je moet dan elke week 250mg ( een lichaamseigen stof ) Progesteron ( achtige stof ) laten injecteren. Absoluut niet schadelijk- zeggen ze. Dat werkt bij 1 lingen goed tegen vroeggeboorte.

 

 

 

Ze willen nu dus onderzoeken of dat ook voor 2-lingen ook zo geldt en zoeken kandidaten. Het is dus een experiment.

 

 

 

Je krijgt dan ook OF een placebo OF

 

het echte spul.

 

 

 

Mijn bezwaren waren al snel:

 

1. ben ik eindelijk 'gewoon' zwanger moet ik weer elke week naar het ziekenhuis, dit maal voor een wekelijkse injectie. Dus extra- en alweer medische mallemolen-.

 

Al ben ik de medische wetenschap heeeeeel dankbaar, ik sta daar nu niet achter om wekelijks naar t ziekenhuiste moeten. Heb mijn portie wel gehad ... laat mij maar 'lovy dovy' zwanger zijn....

 

 

 

2. Je kan niet eens een bewuste keuze maken: zo van JA geef mij maar dat spul inde hoop op een volledige zw. duur, want misschien krijg je wel water ge- injecteerd.

 

 

 

3. Ik hoorde pas dit weekend dat mijn moeder het zgn DES hormoon ( oestrogeen ) tijdens de zwangerschap van mijn zus heeft geslikt op doctors indicatie ( ook een lichaamseigen stof ).

 

Ook om vroeggeboorte te voorkomen. Later bleek dat DES kinderen allerlei problemen kunnen hebben, o.a. onvruchtbaarheid. Mijn zus moet dat binnenkort laten onderzoeken. Bij mij heeft mijn moeder het 2 weken geslikt en val ik daarbij buiten de gevarenzone.

 

 

 

Al met al voelde ik me eerst wat schuldig: zo van: ik mag wel wat terug doen voor de mega grote gift die ik gekregen heb, anderzijds: niet over mijn rug, niet over mijn kindjes rug, en niet over vriend en familie hun ruggen: die maken zich dan ook zorgen.

 

 

 

Al deden de artsen echt van "joh peace of cake en 'absoluut niet schadelijk' "......ik doe het toch maar niet...

 

 

 

Wat zouden jullie doen?

 

 

 

liefs lentezon

Link naar reactie
Delen op andere sites

tjemig zeg

 

nou ehm

 

moet eerlijk zeggen dat ik daar zo geen antwoord op weet

 

zou bij mij ook heel erg heen er weer schommelen tussen ja iets terug willen doen en aan de andere kant dus ook 'aan mijn lijf ff lekker geen polonaise meer nu'

 

pff

 

en dan helemaal als de doktoren er zo luchtig over doen

 

zou ik toch denken dat ze daar wat beter mee om gaan

 

zeker als je uit een fertiliteitsbehandeling komt!!!

 

hmm

 

kan me je keuze heel goed voor stellen

 

zou denk ik ook toch misschien wel meer die kant op neigen!!

 

lekker zwanger zijn

 

genoeg gespoten en geport en geprikt

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmmm... lastig.

 

 

 

Ik heb tijdens mijn eerste ICSI poging ook met een onderzoek meegedaan. Onderzoek naar een middel (Luveris) wat een positieve werking zou kunnen hebben op de slagingskansen van ICSI. Ook risicoloos, volgens de artsen. Ik heb zelf, voordat ik toestemde mee te doen, uitgebreid op internet geresearched naar het middel. En kwam daar veel positieve onderzoeken tegen (in medische journalen etc). Op basis daarvan heb ik ingestemd. Maar ook omdat meedoen aan het onderzoek betekende dat ik het korte protocol ging volgen én dat ik te maken zou hebben met 1 arts ipv wisselende artsen.

 

 

 

Nu in zwanger ben ben ik gevraagd mee te doen aan een onderzoek naar de invloed van 'levensinstelling en emoties' op de zwangerschap. Daarvoor moet ik elke maand een vragenlijst invullen en opsturen. Weinig moeite dus. Hiermee heb ik ook ingestemd, omdat ik, net als jij, ook mijn ziekenhuis dankbaar ben voor de mogelijkheden die me zijn geboden én uiteraard voor het feit dat ik nu heerlijk zwanger ben!! Dit is mijn manier om iets terug te kunnen doen.

 

 

 

Dat allemaal gezegd...

 

 

 

... wat ze jou vragen is iets heel anders. Opnieuw die mmm in, opnieuw injecties en dan ook nog met een experimenteel middel. Ik kan me je weerstand ertegen heel goed voorstellen. Zou ik ook hebben. Zeker gezien de ervaring van jouw moeder. En natuurlijk je eigen voorgeschiedenis in de mmm. Ik zou ook ernstig twijfels hebben.

 

Zijn er al eerder onderzoeken gedaan naar dit middel? Of hebben andere landen al dergelijke onderzoeken bij tweelingzwangerschappen gedaan? Weet je wat de uitkomsten daarvan zijn?

 

 

 

Als je ook maar enige twijfel of weerstand voelt dan zeg ik: niet doen. Lekker gaan genieten van je zwangerschap. Je bent niemand iets verplicht behalve jezelf.

 

Als je ervan overtuigd bent dat het middel geen kwaad kan en het eventuele complicaties zoals vroeggeboorte bij je tweeling zou kunnen tegengaan... dan is het misschien wel de overweging waard.

 

 

 

Maar ik proef uit jouw verhaal eigenlijk dat je niet mee wilt doen. Volg je gevoel daarin.

 

 

 

Succes met het nemen van een besluit!

 

 

 

liefs,

 

Mariek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi meiden.

 

Ja lastig toch he..je wil graag wat terug doen en anderzijds erg blij even uit de MMM te zijn.

 

 

 

Het middel schijnt in America al veel te worden toegepast, voor 1 lingen..

 

 

 

Maar ik kan toch niet bewust een keuze maken want het kan zijn dat ik een placebo krijg. Dus het toch geen baat zou hebben voor de kleintjes.

 

 

 

Maar inderdaad is na veel wikken en wegen mijn keuze voor rust in de tent al gemaakt.

 

Geen poloniase meer aan mijn lijf ! Lekker rustig zwangeren.....:wav:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha Niki, dat vind ik nou een prachtige redering...! Of 2 raketgeleerden, nobelprijswinnaars of wie weet zelfs de toekomstige minister president!

 

 

 

Nee alle gekheid op een stokje, ik kan me je twijfel heel goed voorstellen en me bij de rest aansluiten.. wijs dat je op je gevoel afgaat!

 

 

 

Succes en geniet ervan!

 

 

 

Liefs Pien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden