Ga naar inhoud

Embryodonatie


Barbara

Aanbevolen Berichten

Hallo, voor een verhaal voor Volkskrant magazine ben ik op zoek naar stellen die nog embryo's in de vriezer hebben liggen (cryo's) en die overwegen daar iemand anders blij mee te maken. Stellen dus met een voltooid gezin dankzij ivf of icsi die nog cryo's over hebben en ze willen aanbieden voor adoptie.

 

Daarnaast zoek ik stellen die deze embryo's graag zouden willen ontvangen.

 

In het buitenland mag het, Nederland is er erg voorzichtig mee. Daarom gaan stellen hiervoor naar Spanje of Belgie. Dit, terwijl het technisch veel eenvoudiger is dan eiceldonatie en die embryo's bovendien al gemaakt zijn. Aan de andere kant is het natuurlijk een heel vreemd dilemma: je geeft toch een kind weg, of je draagt een kind dat niet voor 50% maar voor 100% van een vreemde is.

 

De kans is groot dat het eind dit jaar mogelijk wordt in Nederland. Ik zou nu al een verhaal willen maken over Nederlandse stellen die ermee geholpen zouden zijn. En stellen dus die het ethisch lastig vinden dat hun cryo's – met veel pijn en moeite verkregen – vernietigd worden.

 

Het is een belangrijk onderwerp. Daarom hoop ik echt mensen te vinden die bereid zijn erover te praten, ook als je nog niet daadwerkelijk in behandeling bent of bent overgegaan tot donatie. Dat mag natuurlijk anoniem, ik zal er alles aan doen jullie privacy te beschermen.

 

Hoop iets te horen,

 

Hartelijke groet,

 

Barbara van Erp

 

Mailen mag ook, op berp@xs4all.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Barbara,

 

 

 

Pittig onderwerp hoor.

 

Ik heb zelf nog 3 cryo's in 1 rietje in de vriezer liggen (VU). Ze blijven daar nog 3 jaar en mocht ik niets laten horen, dan worden ze voor de wetenschap gebruikt.

 

 

 

Ik ben er zo goed als zeker van dat ik ze zelf niet wil gebruiken.

 

Maar aan een ander "schenken" vind ik ook een vreemd idee.

 

Je geeft inderdaad niet 50% maar 100% kind weg, mits het lukt natuurlijk.

 

 

 

Heb het er nog nooit serieus met mijn vriend over gehad.

 

 

 

Ik wil dus best wat vragen beantwoorden, maar geen concrete uitspraken doen.

 

Je kan me evt mailen via de ledenlijst.

 

 

 

Groetjes Laura

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Barbara,

 

Goed dat hier aandacht aan wordt besteed.

 

Heb me er ook over verbaasd dat dat in nederland (nog) niet wordt gedaan.

 

Ik heb er nog 4 in de vriezer waar waarschijnlijk niets mee wordt gedaan.

 

Maar afstaan wordt natuurlijk een ander verhaal. Weet niet of ik dat zou kunnen. Zal er ook aan liggen of het anoniem kan of niet. Anoniem zal waarschijnlijk in nederland niet kunnen.

 

Lastige materie, maar wel goed om erover na te denken e aandacht aan te besteden

 

Succes met je artikel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een rare opmerking trouwens hoor, maar bij orgaandonoren is het misschien een beetje hetzelfde?

 

 

 

Als je moet geven, is dat een eng idee, dus registreer je je maar niet. Maar als je eenmaal in de situatie zit dat je een donororgaan nodig hebt, wil je dat wel aannemen.

 

 

 

Ik heb overigens wel een donor codicil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben ook nog cryo's en wij zijn als gezin nog niet "compleet" zeg maar. Dus wij willen ze zelf gebruiken. Mocht het ooit zover komen dat we klaar zijn zeg maar en weer cryo's hebben zou ik ze iig niet willen afstaan aan een ander stel. Hoewel je natuurlijk iedereen het grote geluk gunt wat wij zelf ervaren vind ik het geen prettig idee dat er misschien nog een kind of meer van ons rondloopt...Misschien een hele foute gedachte maar nee, dat zou ik niet aankunnen...

 

Hier heb jij natuurlijk geen bal aan aan dit antwoord aangezien wij niet in de gezochte categorie vallen, maar ik wilde toch reageren.

 

Succes.

 

 

 

Gr.Sab

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee, bedankt voor jullie antwoorden. Daar ben ik wel wat mee geholpen.

 

Ik zou misschien als ik wat verder ben met mijn verhaal met jullie door willen mailen, volgende week.

 

Ik zoek ook nog mensen die ze graag zouden willen ontvangen, mensne bijvoorbeeld die bezig zijn met eiceldonatie die niet vlot en nadenen over nieuwe, laatste mogelijkheden. Mochten jullie die kennen, willen jullie ze dan wijzen op dit oproepje?

 

Ik kom erop terug, volgende week.

 

Groetjes, Barbara

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil ook wel even reageren.

 

Ik kreeg net deze week een brief uit belgie waar wij in behandeling waren wat te doen met onze cryo's.de opties in de brief:

 

 

 

1. gebruiken binnen 3 maanden

 

2. 1 jaar verlengen a 300 euro

 

3. afstaan aan de wetenschap

 

4. afstaan ivm embryodonatie aan een ander stel.........

 

 

 

Buiten het feit dat we het niet weten wat te doen is optie 4 toch niets voor ons gevoelsmatig..ik weet we hebben er 5 jaar overgedaan om kids te krijgen maar om mijn embryos af te staan...tja dat vind ik toch een ander verhaal.

 

Is dit egoistisch, onzekerheid...ik kan t ook niet plaatsen maar wil eigenlijk niet dat er "mensen"zijn die evt mijn "kinderen"hebben....

 

 

 

Succes met je verhaal verder, bij vragen hoor ik het wel!!

 

 

 

Cynthia

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil ook wel even reageren.

 

Ik kreeg net deze week een brief uit belgie waar wij in behandeling waren wat te doen met onze cryo's.de opties in de brief:

 

 

 

1. gebruiken binnen 3 maanden

 

2. 1 jaar verlengen a 300 euro

 

3. afstaan aan de wetenschap

 

4. afstaan ivm embryodonatie aan een ander stel.........

 

 

 

Buiten het feit dat we het niet weten wat te doen is optie 4 toch niets voor ons gevoelsmatig..ik weet we hebben er 5 jaar overgedaan om kids te krijgen maar om mijn embryos af te staan...tja dat vind ik toch een ander verhaal.

 

Is dit egoistisch, onzekerheid...ik kan t ook niet plaatsen maar wil eigenlijk niet dat er "mensen"zijn die evt mijn "kinderen"hebben....

 

 

 

Succes met je verhaal verder, bij vragen hoor ik het wel!!

 

 

 

Cynthia

 

 

 

 

 

Cynth, nieuwsgierig als ik ben: wat gaan jullie doen....?? ik hoop t eerste! hihi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Ben nog niet zo ver... maar zou er volgens mij ook moeite mee hebben als er ergens anders een kind van ons rondloopt. Stel dat die ouders er 'niet goed mee om gaan'. En dat is dan heel breed.... Hihihi, niet op onze manier... Je weet het wel niet... maar toch... Geloof ook dat ik het eerder voor de wetenschap vrij zou geven als voor een ander stel.

 

 

 

Groetjesssssssssss

Link naar reactie
Delen op andere sites

we weten het niet sab.....................echt erg maar wat doen we als bv de cryos niet aanslaan of niet goed ontdooien ..willen we dan verder..nu zeg ik NEE maar dan weet ik het niet als ik me op iets verheug zeg maar..

 

 

 

In ieder geval horen jullie het als eerste

 

 

 

cyn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei......ja moeilijk dit onderwerp.

 

Mijn eerste reaktie was dan ook ben ik even blij dat wij niks meer hebben.

 

Ik zou er voor kiezen om ze te laten sterven zeg maar...niet voor de wetenschap en ook niet weggeven.

 

Jeee wat ben ik blij dat ik niet voor die keus kom te staan!

 

 

 

Sterkte barbara met je artikel.

 

Ik hoop dat je onze meiden met respect zult behandelen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

als ik ze zelf niet meer zou gebruiken zou ik ze denk ik wel afstaan, ook al ligt dat gevoelig. Als mensen zo graag een kind willen, dan zullen ze er waarschijnlijk ook wel heel goed voor zorgen toch? Je kan op die manier een langgekoesterde wens van een ander in vervulling laten gaan, dat is toch prachtig?! ik zou het egoistisch vinden als je ze liever laat vernietigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo even de reacties gelezen en ik vroeg me al eerder af of dit gedaan werd en of het echt bestond naar aanleiding van een tv serie uit Amerika.

 

 

 

Als ik even vanuit onze eigen situatie kijk en dan kijk ik al een heel eind vooruit en hypothetisch gezien natuurlijk, maar stel dat het bij ons niet lukt en de TESE operatie lukt niet dan heb je vervolgens kid en adoptie....

 

ik vind het niet eens zo´n gek idee zo´n embryo adoptie dan...kid zou ik niet zo goed kunnen, omdat het dan ´alleen´ van mij is, ik draag het kindje dan wel en het is dan voor de helft van ons, maar ik zou daar dan niet mee kunnen leven...

 

Een embryo adoptie is 100 % niet van onszelf, maar dat draag ik dan uit als het goed is, dat geeft voor mij een veel beter gevoel dan een embryo uit donorzaad....ik zou het dus zeker overwegen maar dat zegt niet dat ik het zou doen, maar het is wel een extra mogelijkheid om onze wens in vervulling te laten gaan...

 

 

 

Als het eenmaal wel lukt met ons en we hebben wel cryo´s denk ik wel dat ik andere stellen ook de kans geef om een wens in vervulling te laten gaan, omdat er anders ´niks´mee wordt gedaan....het blijft een raar idee, maar als je een kindje adopteert is het ook 100% niet van beiden adoptieouders....en met een cryo kunnen de ouders het gevoel meemaken dat ze samen zwanger zijn...dus ja ik zou het wel afstaan als het zover is en het mogelijk gemaakt wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat een zwaar onderwerp

 

wij hebben een zoontje van 19 maanden en als alles goed gaat

 

krijgen we in juli een tweeling erbij

 

3 kids dus,ook wij hebben nog 2 cryo,s maar ik zou ze never nooit

 

niet af kunnen staan

 

ik zie het echt als evt,onze eigenkindjes (cryo,s)

 

weet niet wannneer je erover moet gaan beslissen maar ik vind

 

het wel moeilijk

 

wij hoopte altijd op 2 kindjes en nu krijgen we er een extra kadootje

 

bij in onze ogen

 

maar wanneer weet je of je ze nooit meer wilt gebruiken

 

 

 

dus pffffffffffffffffffffff

 

steph

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Onze j/m-tweeling, die na een tweede ICSI is geboren, is bijna 5. In die tijd is er veel gebeurd. Een paar maanden na de bevalling bleek mijn man een ASS (autismespectrumstoornis) te hebben. Toen ik in de info daarover dook schrok ik me lam; ik las over mezelf. Een jaar later had ik ook een diagnose. En nu hebben onze kinderen óók een labeltje: PDD-nos.

 

Ze hebben allebei flink reflux gehad, allebei allergieën en intoleranties. Die lijst is te lang om op te noemen, maar ze mochten bijv. geen tarwe en maïs. Ons zoontje is nog steeds allergisch voor soja, pinda, melk en ei en intolerant voor varkensvlees en kaneel, met de bijbehorende huidproblemen. Ons dochtertje heeft mijn te soepele gewrichten geërfd.

 

Ik kon mijn man de eerste tijd niet alleen laten met één of beide kinderen, ook niet in een andere ruimte. Dat gaat nu wel, maar een hele dag voor ze zorgen zou hij nog niet kunnen. Hij overziet dat niet en het geeft hem teveel stress. Dus alles kwam op mij neer. Daarnaast werkte ik 20 uur per week. Toen de kinderen anderhalf waren zijn we verhuisd. Een maand later was ik overspannen. Mijn man werkt wel gewoon 40 uur (plus vrijwilligerswerk).

 

 

 

Ondertussen ben ik (na veel gedoe) afgekeurd op basis van m'n autisme en gewrichtsproblemen. We hebben vier ochtenden in de week iemand over de vloer voor hulp

 

 

 

En dan nu: we hebben nog 9 eskimootjes in de diepvries. Wij houden echt ontzettend veel van onze kinderen. Ondanks hun "tikkie anders zijn" is het een slim stel dat cognitief voorloopt. Ik zou ook dolgraag nog een derde willen. Mijn man is daar minder enthousiast over, maar het is wel bespreekbaar bij hem. Maar ik ben bang dat ik het moeilijk aan zou kunnen.

 

 

 

Hart en verstand... Hart òf verstand... :lac:

 

 

 

Ik ben bang dat het een nee wordt - of blijft.

 

 

 

Autisme en allergieën en hypermobiliteit zijn zó ontzettend erfelijk. Wie zou ik deze 9 aan willen doen? Wie durft? Moet je erg wanhopig zijn om dan ja te zeggen? Maar wat weet je van andere 100% vreemde embryoos?

 

:triplets: :36_16_17::av-143:

 

 

 

In dit verband zou ik het niet kunnen denk ik.

 

Maar vernietigen? :crybaby2:

 

 

 

En hoe doen ze dat eigenlijk?

 

 

 

Daarnaast - degenen die niet ingevroren konden worden zijn allang vernietigd. Hoe is dat gegaan?

 

 

 

Voor die mensen daar is het vast gewoon afval.

 

 

 

Hoe ga je hier mee om?

 

 

 

Ik zou er eigenlijk bij willen zijn.

 

 

 

Of ze dan maar allemaal in m'n buik willen krijgen, op een onvruchtbaar moment. Dan weet ik in ieder geval dat ze op een plek sterven waar het liefdevol en warm is.

 

:hugg:

 

Zó gewenst... Zó onmogelijk...

 

 

 

Zó moeilijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden